| Author |
Topic  |
|
|
bruce
Member

395 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 19:13:48
|
Ok, så jag har kollat lite på min budget. 15000:- var väll kanske lite för mycket enligt min fru. Nu måste jag satsa på något under 11000 buhu. Primare I20 dyker upp i huvudet, men hur låta den jämfört med lite dyrare modeller tex Rocksan caspian, cyrus 7,arcam a85, alla ni har pratat om. Är det så stora skillnader mellan de här olika prisnivå?     Är det andra som har fruar och flickvänner som har stenkoll på sina mans Hifi köp?? |
Edited by - bruce on 2003/02/25 19:20:32 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 21:25:03
|
Tänkte försöka hinna iväg på tidiga dagen imorgon för att lyssna på bl a Primare och Arcam. Kan ju ge dig lite rapport om jag hinner imorgon. Är även lite nyfiken på den där Myryad som testades i Hifi & Musik. Någon som vet om ngn handlare i Gbg-trakten säljer den? Om det är till någon tröst har även jag en bättre hälft som har starka åsikter om priser och nödvändighet hos de prylar jag behöver... ;) |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 21:42:54
|
quote: Är det andra som har fruar och flickvänner som har stenkoll på sina mans Hifi köp??
Hehe 
Jag bor inte ihop med min flickvän men planerna finns där...hon tycker väl att jag är rätt knasig som kan tänka mig att lägga ut så mycket pengar på stereon ("det låter väl redan rätt bra?") men iom att vi inte har gemensam ekonomi tycker hon mest att det är bra för henne om jag slänger ut alla mina pengar på grejer som hon får använda sig av senare...  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:20:55
|
Kan du sträcka dig till 12500 så är Caspian mycket trevlig med kraftfullt ljud och gediget byggd, kanske leta begagnad?? Tycker tex att Kandy ser ut som en leksak jämfört med Caspian men smaken är olika. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:23:12
|
forts...men om du inte kan det så är säkert Primaren mycket bra och dessutom svensk . Har hört den större 30.2 under lite bristfälliga förhållanden men lät ändå lovande. Primaren ser ju dessutom gedigen och snygg ut (utstrålar kvalité). |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:55:44
|
Du måste alltid avrunda nedåt. Du måste först blidga din Fru, kanske genom att göra om i sovrummet, bygga om köket eller genom att vara "intesserad" av saker hon gillar. And so on........happily ever after. mvh dd
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 23:19:42
|
Gud vad jag känner för att gifta mig när jag läser sådant här. HEHEHE! Nej, jag får väl försöka agera "lyckligt ovetande" nu medan jag är ung. 
bruce, lyssna på Cyrus 6. Den är säkert bra, min 5:a är bra åtminstone. Den kan du dessutom uppgradera i framtiden, efter att du köpt nya gardiner, dukar & lakan.   
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 00:36:04
|
| Jag och även X-ray tipsade om Rotel RA-1060 i din förra tråd, den får du för runt 8500kr. |
 |
|
|
Iqulah
Member

162 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 08:02:46
|
| Lyssna på Arcam A75. Annars är Primare inget dåligt val! |
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100 |
 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 09:58:00
|
roksan caspian är en väldigt trevlig stärkare, har tyvär inte hört primare eller arcam, så dessa kan jag inte uttala mig om... men har du möjlighet så borde du som sagt provlyssna en caspian. |
 |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:12:13
|
men vilken är bäst då?    |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:51:40
|
Som andra sagt, begagnat är det som du ska satsa på. Då får du betydligt mycket mer välljud för pengarna.
Det är stor skillnad i ljudkaraktär i den prisklassen. Inte sagt att nåt skulle vara bättre än nåt annat. Det viktiga är vad du själv tycker och vad du har för övrig kringutrustning.
Min flickvän har stenkoll på mina köp, men undvik att berätta vissa "oväsentliga" detaljer om hifi och köp. Se till att organisera ett bra förspel. Berätta t.ex att du funderar på att köpa nåt nytt, men att det inte kommer att kosta dig nåt. Dagarna efter så berättar du hur kul det skulle vara att verkligen ha nåt nytt. Sen när läge ges så är det bara att hävda att du har ett deal på gång som aldrig kommer tillbaka. Då kan det även vara passande att ha gjort små estetiskt tilltalande förändringar i hemmet på flickvännens begäran. Förberedelser är A & O + att inte gå för mycket in på detaljer och teknikaliteter. En konst som tar år att bemästra. Men vad gör man inte för lite nyheter i hyllan...
Lycka till ! |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:12:27
|
Hej bruce! Jag skulle inte misströsta pga budgeten utan söka efter en förstärkare med fjärr och phonoingång samt helst hörslursutgång. Arcamen skulle jag lyssna på. Även Rotel till ett bra pris dessutom. Sen skulle jag kolla begmarknaden efter Majikar, Amplifixar och Naitar. Om det inte går hem så blir det Cyrus eller Roksan för dom är jag lite osäker på.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/02/26 15:13:52 |
 |
|
|
bruce
Member

395 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 18:58:01
|
| schyst, nu har jag fått bra mycket imformation. Jobbar så jävle mycket nu att jag hinner inte ner till GTB denna veckan. Nästa vecka hoppas jag!!!!!!!! |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:02:35
|
Lyssnade på bl a Primare I 20 och Rotel 1060 (eller vad den heter, den som testades senast i Hifi & Musik iaf). Måste säga att intrycket av båda var väldigt positiv. Upplevde de dessutom som relativt lika i karaktären. Primaren upplevde jag som mer dynamisk och med något fylligare bas, kanske även med något bättre detaljrikedom. Roteln hade också en väldigt trevlig karaktär och med väldigt stor spelglädje. (börjar låta som en vinprovare . Låna hem o testa tycker jag. Fick aldrig tillfälle att prova någon Arcamstärkare denna gång, men det kommer. Kringutrustningen var: Arcam CD72, Monitor Audio Gold reference. Okänt kablage. Måste dock säga att designen på Primaren var betydligt mer tilltalande. Otroligt minimalistisk och snygg. Kändes gedigen. |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
 |
|
| |
Topic  |
|