| Author |
Topic  |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:13:48
|
OliT, du missförstår mig nog. Det exemplel jag tog fram handlade om en jämförelse där en svensk affär säljer en engelsk produkt och då tillkommer litet som högre svensk moms. Visst kan man handla på postorder till engelsk eller tysk moms. Men det förutsätter att företaget levererat till Sverige under en viss volym. Därför får du betala 25 % moms om du köper från t.ex. Amazon i England. Man kan hitta denna information på Tullverket om man söker litet djupare. Det är fel som du skriver att den engelska momsen är 12.5%. Kan dock inte minnas om det är 16.5 eller 17.5%.
|
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:20:33
|
Jag förstår inte var jag har fått 12.5% från, men alla datoråterförsäljare i England skriver det, hur som helst, enligt RSV är det 17,5 % moms i England.
Saxat från RSV:
När varor levereras off-line gäller de allmänna bestämmelserna för varuhandel. Det blir inte annorlunda för att beställningen är gjord elektroniskt! Kommer varorna från ett företag i Sverige får jag betala svensk moms. Är säljaren ett företag i ett annat EG-land kommer jag att få betala det landets moms eller svensk moms om företaget är momsregistrerat här i Sverige. Är det en leverantör från något land utanför EG (3:e land) ska jag betala införselmoms till Tullverket eller Posten. Särskilda regler gäller för nya transportmedel och punktskattepliktiga varor som t.ex. alkohol och tobak.
Som du ser gäller alltså den Engelska momsen, såtillvida att företaget inte är momsregistrerat i Sverige.
|
Norrlänning |
 |
|
|
Lidde
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:21:07
|
Anders47: Visst har du rätt, om en affär har stor export till Sverige så blir det trassel med momsen.
Man får heller inte glömma att det kan skilja på varor i olika länder, vet t.ex. att kan skilja ganska mycket mellan DVD-spelare som har samma beteckning (med eller utan SACD-avkodare, olika antal kontakter mm.) Så det går inte bara att jämföra priser.
|
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:24:56
|
| Som sagt, om affären är momsregistrerad blir det svensk moms. Jag tvivlar dock på att mellanstora Engelska HiFi-Handlare har så stor export till Sverige att de är momsregistrerade här. |
Norrlänning |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 01:04:00
|
quote: Jag gör vafan som helst, bara jag får köpa mina Ninka nu!
AMEN. 
Är på väg att köpa ett par Ninka inom max två månader...skulle man kunna hitta något ställe att köpa det mkt billigare från i UK, tro? Vad finns det för ställen att undersöka förutom stoneaudio? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 01:14:27
|
Herregud,
har suttit och tittat runt lite på stoneaudio nu, hittade bl.a. Linn Classik Movie System som de säljer för £1595 incl VAT. Omräknat med aktuella valutakurser från xe.com blir det ca 21300:-. Det svenska priset för Classik Movie är 32000 på de flesta ställen jag sett...det är ju en sjuk prisskillnad! Enligt deras site är det deras momssatser som gäller så länge det är inom EU också... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
Edited by - Ayn on 2003/02/27 01:15:25 |
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 01:22:23
|
| Detta verkar onekligen mycket intressant, måste undersökas närmare. Kan någon kontrollera med Linn hurvida garantin påverkas när man köper från en annan återförsäljare? |
Norrlänning |
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 01:41:33
|
Nu börjar jag nästan gråta, hejdå alla utsvävelser, nu är det jag som ska spara pengar, jag hittade mitt nästa system. Linn Classik K och Linn Kan IV, för 13.000:-, på Stoneaudio. Frakten går på ca. 1000:-
Lite info från Stoneaudio: A.4. DO THESE PRICES INCLUDE VAT? Yes, all prices shown throughout this website are inclusive of VAT @17.5%. For EEC countries the VAT rate also applies, so there is no change to prices. For all other countries (export) UK VAT will automatically be deducted from your order total.
A.5. DO YOUR PRODUCTS COME WITH GUARANTEES & WARRANTIES? Just the same as buying from the High Street, all our products are brand new, boxed and come with the manufacturers warranty.
Det är ingen som har några kronor att avvara? 
|
Norrlänning |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 05:57:56
|
Köp för tusan köp
Konstigt att prisskillnaderna mellan Sverige och Storbrittanien har ökat så mycket dom senaste åren. I mitten av 90-talet var Sverige näst billigast på Linn i Europa iofs fortfarande efter brittiska öarna.
Jag har en känsla av att Linnhandlarna i Sverige har ökat på sina marginaler rejält. Det kan det komma surt av för dom i efterhand
Jag tycker annars att någon tusenlapp extra kan det vara värt att betala för personlig service med en lokal handlare. Men det finns alltid en gräns och den har nog nåtts nu. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 06:23:07
|
Stone audio var ju en kul nätbutik. Grejer jag aldrig hört talas om.
Jag gillade högtalarstativet i sten format som en gitarr 
 |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:04:10
|
Om man nu vill slippa 'skatter o skit' i Sverige så kan man alltid flytta till England
Fy FAN va' glad jag är att få betala skatt i Sverige när vi flyttar tillbaka
Maken till underutvecklat och 'underinvesterat' land !!!! Trampat jordgolv o dyl. må vara pitoreskt men prova o bo i skiten (ó jag menar skiten = SKITIGT ) så får ni se hur härligt det är, och man inser fort hur mycket man får för skattepengarna
Min värsta mardröm är att det verkar som om Sverige börjar 'glida' mot det Engelska sättet att 'rodda' ett land  
Njut o var glad Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:33:45
|
| OliT: Garantin är det enda problemet. Ska man maila Linn i Sverige eller Storbritannien för att fråga om det tror du? |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:38:15
|
| Garantin gäller, men man måste skicka tillbaka varan till butiken. |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 10:05:08
|
Moms i England http://www.hmce.gov.uk/public/vatrefunds/whatisukvat.htm |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 12:50:55
|
Jadde: Det låter bra, man kan ju säga att det är samma garanti som vanligt då? Om man inte har affären nära sig då.
Ni som bor i UK kanske vet om Stoneaudio är en bra butik. |
Norrlänning |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 14:16:25
|
Hej,
med munnen fylld av dregel satt jag i natt och surfade vilt vidare på jakt efter ännu fler trevliga nätbutiker i téets hemland, och ta mig tusan om jag inte tror mig ha hittat något riktigt intressant!
Audio-T [http://www.audio-t.co.uk] har visserligen inte en site som är lika tydligt inriktad på att man ska kunna 'lägga prylar i varukorgen' och sen bara beställa så det är klart, men de har en hiskelig begagnat/demoex-sektion som för en ung hifi-såld man som mig var ett paradis att leta runt i. Ok ok, LITE överdrift kanske, men det var banne mig kul.
Hittade ett par demo-ex av Ninka för £600, butiken säger att det går fint att skicka högtalarna och att frakten ligger kring £100. Det blir ca £700 = ca 9500:- eller vad det blir...
Återstår att kolla upp om de verkligen är i fint skick och så, men om allt verkar ok är jag nog väldigt mycket på väg att köpa  |
 |
|
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 14:38:52
|
| sexhundra pund för ett par beggade Ninka? är det sant? |
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:41:00
|
Ni ska bara se skillnaden på japanska maskiner som kommer till Europa jämnfört med i asien...ganska exakt på halva priset. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 12:16:28
|
| Hmm en Classik Movie för 21300 skulle kunna passa till min lilla sovrumsbio |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 17:04:00
|
| Högtalare som inte är alltför skrymmande borde gå att få mycket billigare om man åker ner själv och tar dom på flyget eller i en folkabuss. Även elektronik skulle man kunna handla på samma sätt med eller utan kartong. Om tullen inte får veta blir det väl inget momspåslag. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 17:54:14
|
Det vete tusan...
Frakten för ett par Ninka skulle gå på £100. Att ta med dem på flyget går nog helt bort Men även om de hade varit mer lämpliga att ta med sig på det viset hade det väl kostat lite mer än £100 att åka fram och tillbaka och hämta dem. Man får ju iofs en trevlig Englandsresa "på köpet", och det är aldrig fel...England är bäst  |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 18:16:43
|
Ja, vid närmare eftertanke blir det nog bättre med en folkabuss då man delar på kostnaden. Så gör man en "grand tour" och passar på att köpa med sig lite godsaker som är svåra att få tag på här.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 18:35:41
|
Låter som en ball idé...samla ihop 5-6-7 st undeer sommaren och åka till England i en folkabuss som det är sprayat "WWW.HIFIFORUM.NU ROAD TRIP 2003" på.  |
 |
|
Topic  |
|