HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biltema
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:19:39  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Såg för ett tag sedan att någon hade testa kablar från Biltema. Har någon här på forumet som har testat?
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:22:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Japp, deras rosa signalkabel. VARNING utfärdas!! Sämre kabel får man nog leta efter.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:31:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Allt dom har på Biltema är nog inte skit.

Tycker mig se en viss likhet.
(Om man klarar sig utan text)

Biltema 39,90:-/paret (tre färgade ringar igår, likt SURPAs)

Aucustic MGT RCA 90:-/paret
Acoustic MGT Guldpläterad RCA-plugg med chucklåsning i kontaktändan.
Svarvad i ett stycke. Teflonisolering.

Supra PPSL RCA 170:-/paret
Supra PPSL Guldpläterad RCA-plugg med chucklåsning i båda ändar.
Svarvad i ett stycke. Teflonisolering.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/02/28 13:40:52
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:34:29  Show Profile Send wallraff a Private Message
Debatten kring dessa kontakter har blossat till och från. Kardemumman var väl att det var olika material. Så nog är det skillnad, trots att de ser lika dana ut :)

/Walgot

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:35:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Japp, deras rosa signalkabel. VARNING utfärdas!! Sämre kabel får man nog leta efter.

Med tanke på deras pris på strax över hundralappen så kan de väl inte vara så dåliga eller? vilka kablar testade du dom mot??
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:36:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag garanterar att jag utan speciellt mycket detektivarbete kan hitta en sämre kabel.

Pjotre - hur testade du för att konstatera att den var sämst? Vilka andra lågbudget-kablar testade du den mot? Testade du den mot nån DIY-kabel av tveksam kvalitet? Testade du fler än ett exemplar för att undersöka om ditt exemplar var felaktigt eller av sekund kvalitet?

PS jag har inte och förespråkar inte den rosa kabeln. Har inte ens hört den.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:41:10  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har en. Den är klart bättre än sladdarna som följer med men är långt ifrån tex en gammal Audioquest Ruby eller Linn interconnect eller QED eller den enklaste Tara Labskabeln jag fick för några år sedan.

Men den duger gott för pengarna i en enklare anläggning.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:48:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Marbrink: Jag testade en Ixos i samma prisklass, den av LTS till skyarna höjda strömkabeln samt en Supra i samma prisklass. Samtliga dessa kablar var bättre än Biltemas rosa.

Joakim: Jag testade på så sätt att jag kopplade in kabeln satte mig i soffan och lyssnade.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:50:04  Show Profile Send linq a Private Message
Jag har testat den rosa från biltema och jämfört med andra kablar kring hundralappen från t.ex. C-O och Elgiganten. Skulle vilja säga att den rosa slår allt i den prisklassen. Tycker framförallt att de ger ett musikaliskt ljud, men de är såklart långt ifrån perfekta...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:52:11  Show Profile Send dole a Private Message
Bättre sämre igen

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:54:05  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Den kan mycket väl vara bättre än en kabel i hundrakronorsklassen men tyvär kostade min 200Kr om jag inte missminner mig

Den är INTE lika bra som en kabel för ca 500Kr i alla fall inte om vi menar kända märken typ Supra, Audioquest, Monster.

..och snälla: kom inte dragandes med "musikalisk" nu igen

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:58:03  Show Profile Send dole a Private Message
En natt då jag låg och sov, kom kabelguden ner till mig och sa du ska inte ha någon gud jämte mig. Han visade sig vara anställd av Transparent. Så nu är det Transparent rakt igenom hela anläggningen

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:59:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Marbrink: Jag testade en Ixos i samma prisklass, den av LTS till skyarna höjda strömkabeln samt en Supra i samma prisklass. Samtliga dessa kablar var bättre än Biltemas rosa.

Ok..Den kanske inte är så vass som många säger..jag tänkte kanske köpa nån o testa o ha t.ex. till hörlursförstärkaren....då måste man ju ha 2 par signalkablar till hörlursförstärkaren från förstärkaren och man kanske inte har så stor lust att köpa kablar för låt säga tvåtusen då=)
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:07:12  Show Profile Send Conan a Private Message
Dole, är du säker på att du verkligen vaknade natten Kabelguden kom =0)..?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:29:00  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Hur kommer det sig att Biltemas rosa kabel förmodligen är den mest omnämnda signalkabeln i prisklassen upp till ~500:-?

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/02/28 14:31:22
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:33:45  Show Profile Send ekman a Private Message
rg-62 är väl ändå den med omnämnda upp till 500kr den är väldigt prisvärd i det spannet också
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:36:28  Show Profile Send joakim a Private Message
"Hur kommer det sig att Biltemas rosa kabel förmodligen är den mest omnämnda signalkabeln i prisklassen upp till ~500:-?"

För att den är bland det sämsta som man kan hitta om man sitter i en soffa och testar eller hur man nu skall tolka Pjotres test av kabeln.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:39:16  Show Profile Send no_85 a Private Message
wallraff:
"Debatten kring dessa kontakter har blossat till och från. Kardemumman var väl att det var olika material. Så nog är det skillnad, trots att de ser lika dana ut :)"

Japp, Supra:s var av mässing...

Edited by - no_85 on 2003/02/28 14:48:55
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:55:17  Show Profile Send cabasse a Private Message
Har inte provat Biltema´s kablar, men måste man inte spraya dom med Biltema´s hifispray för att få det rätta ljudet?
Finns för Classic, Pop och Disco.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:56:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag jämförde Biltemas Rosa mot en 35 kronors svart "noname" från Telehå, och föredrog den för 35 kronor. Biltemas Rosa i min anläggning var nog den sämsta signalkabeln som har provats av mig.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:15:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det någon som har testat Biltemas högtalarkabel med lite silvertråd inflätad?
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:19:23  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
nu när det diskuteras kablar har jag en liten fråga.
När jag var i Kina för ett par månader sedan fannas det mängder med affärer som ENDAST sålde kablar och sladdar. Här fanns det SUPRA, Monster och IXOS bland annat. Jag kikade på dem och valde att inte köpa nåt alls, trots att de bara kostade ca 30kr per sladd.

Nu kommer min fråga då. Är det nån som vet om dessa sladdar är äkta, eller om nån bara har lindat ihop en massa koppartråd och plastat in. De såg lite mystiska ut, så därför köpte jag inte någon.

Fast eftersom jag snart ska dit igen kan det ju vara bra att veta om det ska köpas hem ett gäng kablar.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:38:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Joakim: Jag testade på så sätt att jag kopplade in kabeln satte mig i soffan och lyssnade.

Heheh. Sån inställning borde alla ha till provlyssning.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:42:39  Show Profile Send Aton a Private Message
Månmannen: Kan du tänka dig lite privatimport d v s kan man lägga in en liten beställning?
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:58:15  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag använde en rosa Biltema kabel för något år sedan i mitt hörlurssystem och den lät bättre än "lakritssnörena" som följde med cd-spelaren. Efter en kort tid märker man dock att den har noll stereodjup och stereobilden är flytande, inte tydlig och stabil som är önskvärt.

Nu använder jag Tara Labs RSC Air 1 signalkablar (köpte begagnade!) och nu är stereobilden helt stabil, luft mellan instrument och röster, stereobilden är naturlig och mycket 3-D känsla. Detta är det man vinner med "high-end" signalkablar jämfört med budgetkablar. Har man en gång lyssnat på anläggningar med high-end signalkablar är det svårt att återvända. Man njuter mer av musiken, men plånboken är inte lika välfylld längre :-)

Air 1 kostar c:a 11 000 kr i nypris (1.0 m). Så skall man ha high-end signalkablar är det nog bäst att köpa begagnat. Just nu känns det som min övriga anläggning inte är av samma klass. (Stridbeck-moddad Marantz CD6000 OSE LE -> Tara Labs Air 1 -> Musical Fidelity X-can V2 med Mullard E88CC + specialbyggd extern nätdel med JPC2.5 nätkabel -> Stefan Audio Art Equinox hörlurskabel -> Sennheiser HD 600)

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:00:22  Show Profile Send Klanters a Private Message
Apropå biltema.
Gå in på http://www.biltema.se/ och sök på "kröka".
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000