HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Classik - varför så dyr i Sverige?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:40:58  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har blivit lite smått intresserad av Linn Classik och gjorde ett snabbt stickprov runtom på internet för att se vilka priser som gällde. Det visar sig att den i Sverige kostar 16000:- (eller 16500:- för andra färger än svart) överallt medans man från t.ex. Storbritannien kan köpa den för runt 11000:- i valfri färg (inkl. eventuell frakt). Hur kan detta komma sig? 5000:- är mycket pengar, speciellt för en fattig student.

Edited by - mcbiff on 2003/02/26 20:41:13

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:59:42  Show Profile
Mja, det är ungefär som Sveriges HiFi Klubbs prissättning: Man tar ut vad man tror att marknaden (dvs du och jag) är villiga att betala. Och Linn säljes bara av en mkt snäv skara säljare så det är lite monopol över det hela...

Mitt favis objekt för prisjämförelse är B&W Signatur 805 (alltså den trimmade versionen av Nautilus 805). Sverigepris senast jag kollade var 39.900, pris i London när jag frågade sist: £2200 inkl stativ (vilket ger knappt 30.000 - plus flygbiljetter (Ryan Air?) och frakt av högtalarna hem (två pers flyger över och tar en varsin högtalare som handbagage :)).
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:03:06  Show Profile Send LCohen a Private Message
säker på att du räknat rätt på pundet?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:05:12  Show Profile
13,32 kronor per pund * £2200 = 29.304,00

Hur kan jag ha räknat det fel ???? Knappt 30.000 eller hur !!!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:05:19  Show Profile Send poman a Private Message
Har inte alltid Linns grejer varit dyra i Sverige sen har det väl med pundet också och göra kan jag tänka mej eller har jag fel där.

/PO
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:06:05  Show Profile Send LCohen a Private Message
menade inte dig bamsefar

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:07:01  Show Profile
Oops sorry...
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:07:31  Show Profile Send LCohen a Private Message
man ska ju komma ihåg momsen.. tullen.. och allt annat helvete vi har i sverige med skatter och skit

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:10:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tull ska man inte behöva betala eftersom det är inom EU,
momsen vet jag inte, men tull nej !!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:13:21  Show Profile Send LCohen a Private Message
är det inte tullavgifter? fan att vi inte har det med usa.. skulle bli mycket billigare..

nu kan man ju nästan inte importera från usa pga alla (jävla förbannade) avgifter hit och skatter dit..... allt för att pappa göran ska få äta bullar, bo gratis och kasta bort pengar på fjantiga kulturjippon.... grrrr

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:19:13  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Nej, jag har inte räknat fel. Den ligger på £800 i England, iallafall på de ställen jag kollat. Stoneaudio.co.uk t.ex., knappast en lågprisbutik. Med deras dyraste frakt (£70) så hamnar man på knappt £870 vilket enligt xe.com motsvarar ~11580kr. Ganska exakt 5000:- billigare än här. Tull och moms slipper man inom EU såvitt jag vet.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:21:25  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Oj, har pundet börja falla också! Trevligt annars låg det länge nära 15 kronor och då blir det närmare 33 tusen.
Momsen är litet högre i Sverige och sedan kanske man får räkna med ett litet påslag för importerade produktet. Så Hifi-klubbens pris var rätt rimligt om man utgår från en kurs på 15 kr för pundet.
33.000 + extra svensk moms 2.300 + frakt och importkostnader 2.000 = 37.300. Sedan återstår en ev. oskälig extramarginal på 2.700 kronor.

Edit: detta gäller B&W högtalaren för att undvika missförstånd.

Edited by - Anders47 on 2003/02/26 21:25:32
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:26:57  Show Profile Send OliT a Private Message
Ja, det är värt att kolla på utlandsmarknaden också, bl.a. tyskland ska har relativt bra priser på hemelektronik.

Den främsta anledningen till att det är billigare att handla hemelektronik från ex. England är att deras moms endast är 12.5%, medan våran som bekant ligger på 25% (eller var det 20%), och eftersom vi är med i EU behöver vi inte betala mer än den gällande momssatsen som finns i landet man handlar från, alltså i vissa fall billigare priser. Det är även intressant att frakten brukar vara rätt billig från England.

Norrlänning
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:29:18  Show Profile
Anders47: Om man skall räkna så, så måste du ta hänsyn till engelska motsvarigheten till moms, och då försvinner en del faktiskt...
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:30:09  Show Profile Send mcbiff a Private Message
En liten fråga dock. Hur skulle det fungera med garantin om man köpte en i England? Är Linn såpass hårda att de säger nej eftersom man köpt den i ett annat land, eller är de flexibla på den punkten? Jag vet att vissa märken (Arcam tror jag t.ex.) ogillar försäljning mellan länder starkt. Man vill ju inte spara 5000:- på inköpet och sen stå där med en dörrstopp om något går fel, det är det inte värt.
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:30:20  Show Profile Send OliT a Private Message
Till Anders47:

Nej, eftersom det är inom EU tillkommer ingenting, bara landets moms.

Saxat från Tullverket.se:

"Vad gäller vid handel inom EU?
Vid handel inom EU råder fri rörlighet av varor och tjänster. Varor som kommer från ett annat EU-land är, med vissa undantag, befriade från alla tullformaliteter. Reglerna för hur och var du ska betala mervärdesskatt informerar Skattemyndighetens om, www.rsv.se. Handel inom EU ligger inte inom Tullverkets ansvarsområde.
Undantaget från den fria rörligheten inom EU gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner t.ex. vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur."

Norrlänning

Edited by - OliT on 2003/02/26 21:31:31
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:32:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jupp, det finns en del icke-auktoriserade butiker i UK som säljer Classik för runt 800£, annars ligger den på 1000£. Jag var sugen på att beställa innan Jul, men det blev inte så, jag köpte en här istället.

Allting är lite dyrare i Sverige för att det bor så jävla lite folk här, de fasta kostanderna slås ut på för få kunder. Det är bara att acceptera, annars får vi packa ihop oss i Götaland, då kanske vi kan pressa ner priserna.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:35:05  Show Profile Send LCohen a Private Message
eller så gör vi en stadskupp och ser till att hifi blir subentionerat och momsfritt

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:37:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bamsefar, jag tog hänsyn till den engelska momsen. Det var därför jag skrev svensk extramoms (mer precist att den svenska momsen är högre än den engelska). Det borde väl inte vara så svårt att se att den siffra jag angav inte var ett påslag på 25 procent.
Det finns påslag på vissa produkter som jag anser helt överdrivna, men ibland driver kritiken ut i önsketänkande.

Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:39:07  Show Profile Send OliT a Private Message
Självfallet det bästa alternativet LCohen, när ska vi genomföra detta? Undrar om det skulle bli riksdagsplats om alla Hifi-Fantaster där ute röstade på Hifi-Partiet.

Norrlänning
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:41:01  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag gör vafan som helst, bara jag får köpa mina Ninka nu!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:45:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Olit,
litet mer önsketänkande här. Om en svensk importör säljer produkter från UK i Sverige blir det till svensk moms. Om du köper den på plats i England blir det engelsk moms. Om du köper den på postorder litet mer komplicerat. Om företaget säljer en liten volym till Sverige och det totala momsbeloppet är relativt lågt så kan de köra med engelsk moms. Om försäljningsvolymen är större måste de debitera svensk moms. Litet konstiga regler men antagligen för att undivika alltför omfattande administration. Men försök köpa något från amazon.co.uk med engelsk moms, berätta i så fall hur du bar dig åt!
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:52:12  Show Profile Send OliT a Private Message
Anders47:

Om butiken i fråga är villiga att leverera till Sverige (vilket många säkerligen är) så tillkommer inget annat än Engelsk moms (F.n. 12.5%), jag är litet orienterad på detta området då jag ofta spekulerar på datorprodukter från bl.a. England.

Enligt tullverket (texten jag klistrade in), så tillkommer alltså enbart engelsk moms, samt givetvis frakt med ex. UPS.

Hur kommer det sig annars att folk utan problem beställer från tyskland som har helt andra momssatser än oss på hemelektronik (Bl.a. MiniDisk-spelare samt Mp3-Spelare), och enbart betalar tysk moms, inte någon tillstymmelse till tullavgift eller svensk moms.

Eller har jag missförstått dig Anders47?

Norrlänning
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:57:46  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Någon som har ett svar på min garantifråga ovan? Måste handlaren vara auktoriserad för att garantin ska gälla eller?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/26 :  22:00:49  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Varför Linn kostar så mycket över huvud taget, det är en fråga för gudarna
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  22:02:35  Show Profile Send OliT a Private Message
mcbiff: Jag kan inte tänka mig att Linn kommer att vägra ta tillbaka ett garantirep bara pga. att du har köpt en produkt från en utländsk återförsäljare, jag kan dock inte garantera något, information borde kunna fås från Hemsidan eller kundtjänst.

Norrlänning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000