HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Fridefors goes hemmabio !!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/06/13 :  14:00:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

Nu skakar vallarna i hifi världen. Vi har sett tendensen länge. Han sålde ut sina hifi tidningar, högtalare, osv. Och nu stiger han fram och erkänner öppet.

Jag citerar.

"Hembio-projektet kan börja!
Jodå, nu tänker jag minsann konvertera till flerkanalslyssning/hembio! Någon som hört flerkanalsreceivers som Sherwood R863RT (10 000:-), Pioneer VSX 908 (7500:-)/909RDS (8500:-), SONY STR-DB870 (6000:-)eller andra intressanta i prisklassen? I så fall vill jag gärna ta del av era erfarenheter och råd... Bör man kanske köpa nya modeller istället för rea-apparater som några av de ovan? Prisvärda högtalarpaket till apparater i denna prisklass?? Alla tips emottages med intresse, skall bli extremt spännande att ge sig in i flerkanalsdjungeln:)"

Vart är världen på väg om en så inbiten hifi ensusiast som Fridegors helt plötsligt konverterar. Det blir nog mardrömmar för min del inatt.

Vi får väl kanske önska honom lycka till på den nya färden

Vänligen

Stefan B

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/13 :  14:30:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För egen del så skulle jag ju troligtvis aldrig kunna tänka mig att skaffa en hemmabioreciever. Däremot en flerkanals- förförstärkar/effektförstärkarkombination. Det är ju som ialla lägen så att man får vad man betalar för. Och att integrera en radio tillsammans med ett antal förstärkarsteg blir ju sällan särskilt bra. Men det är endast min åsikt. Dvs det är inget emot flerkanals utan istället mot receivers. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  14:33:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Han kunde leva utan två kanals ett tag sa han... kanske inte konstigt om man ser till preferenserna??
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  14:35:55  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag har ett tag kört med en påhängsprocessor från vantas, det är en lösning som jag tycker fungerade mycket bra, då blir ju två kanalssignalen helt orörd. Annars skulle jag nog köpa en "billig" reciever om jag skulle ta hemmabio igen. Tycker det är rätt stora prismässiga hopp om man skall ha samma två kanals ljud från av försteg. Ta t.ex. map:en, jag är inte rätt person att uttala mig då jag hörde den aldeles för kort tid, men det lilla jag hörde tror jag skulle bli betydligt billigare att uppnå om man satsar på rent två kanalssystem!?
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:03:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hur har ni som kombinerat 2 kanal och fler kanal gjort?

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:09:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Bästa kombinationen är en Krell HTS..

Annars har vissa tyngre försteg en sk "theater throughput" där du kopplar in din processor...funkar oxo bra...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:16:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag tror säkert att hts är jäkligt bra, men det mest kostnads effektiva sättet? Knappast. Tror fortfarande att tvåkanals i samma prisklass tar dig mycket längre än multikanal i samma prisklass.

Speciellt om man prioriterar hemmabio enbart som bisyssla och kanske inte ställer lika extrema krav. Men då är det ju bra att köra via en dedikerat ingång för processor på två kanalsförsteget.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:17:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Hembio + tvåkanal = njäeee...

Prova att i er vanliga tvåkanalare ta bort TV apparaten om den, hemska tanke, står mellan högtalarna! Sicken skillnad i djupledsperspektiv och rumsuppfattning! Jösses!

Visst, med plasma eller projje blir det väll kanske ok...MEn som sagt, en stor klump mellan högtalarna tar en hel del välljud från våra svenska hem!

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:21:56  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Usch ja, där har du helt rätt epkpeng.

Jag var så omständig att jag brukade rulla tv:n mellan högtalarna när jag skulle se film,, men efter jag sålde min påhängsprocessor så är tv och stereo efter varsin kortvägg... så nu är det spel mot varandra.

Däremot är det trevligt med hemmabio, så tanken kommer alltid finnas där.

Kanske til sovrummet
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:37:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Om du vill veta det billigaste sättet att få surroundljud så tar du två av de billigaste, sunkigaste högtalare du kan hitta...sedan kopplar du in dem till din befintliga tvåkanalare parallelt med frontarna, du kopplar bara ena surr.högtalarens plus till förstärkarens ena kanals plus, sen kopplar du andra surr.högtalarens minus till förstärkarens andra kanals plus..
Sedan förbinder du bara de kvarvarande terminalerna på högtalarna med varandra..
Kanske låter krångligt när jag skriver men det är mycket enkelt.
Billigare blir det inte och det jäkliga är att det fungerar..

Kanske bäst att passa på att säga att jag frånsäger mig allt ansvar för uppbrunna förstärkare...

Epkpeng, du är välkommen när som helst så ska du få höra att det går utmärkt att kombinera bio med musik...!
Håller med helt angående tv mellan högtalare dock..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:43:36  Show Profile Send s.m.f a Private Message
haha riktigt så lång behöver man ju inte gå...

Men visst funkar det säkert. Får se hur det blir med hifi kombinerat med bio framöver, kanske inte ens ryms i samma rum

Då får man snällt ta o skaffa två anläggningar i varsitt rum
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  19:50:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
CH: vart finns herrn då? I Blekinge?

"Blekinge rocks, Blekinge rocks"
(Funkar bättre med Cleavland i Drew Cary show...)

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/13 :  20:00:02  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Epkpeng,

Ja bor på Wästkusten.

Vi kanske kan samlas några hifidårar i samband med Arkenmässan och åka runt å våldgästa varandra...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/13 :  20:11:21  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag förstår inte riktigt. Är det nån skillnad om jag har en tv eller en rack mellan högtalarna Inget mellan dom kanske är idealet?

Måste jag möblera om igen
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/13 :  20:20:02  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ett rack är inte lika illa som en tv..bildrutan är hård och elak...bör undvikas...

Det ALLRA bästa är att ha elektroniken i ena rummet och endast högtalarna i det andra...
Vad säger era flickvänner o fruar om det...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  20:52:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Epkpeng,
Ja bor på Wästkusten.
Vi kanske kan samlas några hifidårar i samband med Arkenmässan och åka runt å våldgästa varandra...

Hejsan!

Tja varför inte. Jag sparar medvetet 2 veckors semester föra tt kunna "hifi'a omkring lite" under höst/vinter/vår. Hade ju dock varit trevligt att kunna ha med sig nått att visa upp...

Självklart måste väll alla på forumet ha en nejlika eller liknanade i kragen, när vi besöker Arken? ;)

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/13 :  21:00:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
OK, det kan jag leva med ett tag till tror jag. Jag har precis kånkat upp och kopplat in slutstegen och då är jag inte på humör att börja flytta på några andra grejor just nu.

Separata rum, kanske ingen dum idé! Apropå det sa frun häromdan: "Kan du inte bygga in grejorna så vi slipper se dem, det räcker med att vi hör dem!" Jaja, en evig kamp, hon tyckte iaf de blå dioderna på slutstegen var ok.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/13 :  21:03:59  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Mikael2,

Krell FPB-450MCx...ja e avundsjuk..

Körde du aldrig Ref2:an med dessa...??
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/13 :  21:25:13  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nej jag gjorde inte det tyvärr. Det brukar bli komplicerade inbytesaffärer när jag byter grejor och den gick iväg tillsammans med ARC slutstegen.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/13 :  21:56:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Finns många sätt att lösa detta på... Jag kör min S1:a ballanserat in i S250 och processorn oballat. Sen är det bara att switcha om på brytaren bak på monoblocken om man vill köra ballat eller oballat.... No big deal... TV mellan hötalarna tyckte jag inte funkade så bra, men när jag fick upp duk på väggen och proj i taket och TV:n till sovrummet så slapp man ju de reflexer som TV:n skapade...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/13 :  22:32:43  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Pjotre

Ser du på "tv" via projjen också eller är det bara film? Problemet för mig är att jag har för ljust i rummet större delen av dygnet och kan inte ersätta tv:n med projjen
Ungarna skall se Shrek varje dag minst 2 gånger och då är det bättre att köra via tv'n..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/13 :  22:44:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Mikael!

Nja, jag ser fotboll och hockey etc. via projen (det är fullt hus här vid varje sverige match nu) men "vanlig tv" har vi två andra apparater som vi använder till i översta våningen. Jag har min anläggning och proj i mitt "lekrum" i källaren där jag proppat igen källarfönstren så där är bäcksvart även på ljusaste dagen...

Jag har, än så länge, begränsat dotterns tittande på Shrek etc. till "högtidsstunder" och allt annat får hon se på där uppe...
Inom en, förhoppningsvis, snar framtid kommer ju DVD prylarna till S1 och då kan jag ju ta upp min Sony DVD till övervåningen så damerna i huset kan se DVD film där uppe...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/13 :  22:51:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Självklart måste väll alla på forumet ha en nejlika eller liknanade i kragen, när vi besöker Arken? ;)

-Eller så har vi( som i filmen: "Mannen som inte kunde sluta röka"( mkt bra enligt A)) varsitt 1st blått och kritstreck´s-randigt polyester-aktigt klädesplagg.

Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:07:04  Show Profile Send n/a a Private Message
"Vi har set tendensen länge" skriver Stefan B. X Jag tar mig för pannan: Tendensen består i att få ekonomin på fötter i första hand, har du glömt hur trist det är at vara pank när sommarlovet kommer? Jag har således fixat till detta nu, men kan ju inte leva utan något alls att lyssna till: Därför föddes hembioidén, har ju ändå inte råd med nåt välljudande tvåkanalssystem i dessa svångremstider. Sluta nu att spekulera i vad jag gör och inte gör, är du snäll!

>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<

Hej Stefan F! Jag tog bort några i mitt tycke onödiga ord om Stefan B. För övrigt så hälsar jag dig välkommen tillbaka hit!
Pjotre

Edited by - Pjotre on 2002/06/17 09:25:04

Edited by - Pjotre on 2002/06/17 09:26:0
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  09:27:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Slå upp patos(fylld) i SAOL, Pjotre!

>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<

Du har fått ett mail av mig. Diskussioner kring modereringen av detta forum sköter vi via mail och inte här på forumet.
Pjotre

Edited by - Pjotre on 2002/06/17 09:37:59

Edited by - Pjotre on 2002/06/17 11:20:3
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/17 :  11:18:29  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det bestämmer inte du. Lägg istället din energi på att välja lämpliga ord, så slipper vi sån´t här i fortsättningen.

Timbre
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000