| Author |
Topic  |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 00:37:53
|
För närvarade är budgeten ganska tight men jag är ändå enormt sugen på att uppgradera. Visst låter anläggningen bra, enormt bra faktiskt men det är några småsaker som jag stör mig på. Först och främst vill är jag ute efter ett större lugn i musiken, jag tycke det känns en aning "rörigt".. Vardagsrummets katastrofala ljudmässiga egenskaper kan iof ha mycekt med saken att göra. Men när jag har en envis sambo som inte vill ha några förändringar är det inte mycket att göra åt. Kanske bäst så när vi ändå ska flytta om en 4 månader och jag inte har en aning om hur nästa lyssningsrum kommer se ut.
Anläggningen min består av ett par Mårten design Monk, ett par Audion Silvernight PP monoblock, en pioneer pd-s06 och rg59 som signalkablage. Högtalarkablage är i form av en kraftigt moddad ocos no. 8.
Det känns som att signalkablage är det självklara att uppgradera men om man ska ha något som matchar resten av anläggningen så blir det tyvärr lite för mycekt för min plånbok just nu.
Hur som haver, tips på hur jag gör ljudet lugnare utan att det kostar multum uppskattas glädligen. 
mvh Mikael |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 00:55:12
|
| Har egentligen ingen aning, men nog borde de väl gå att hitta bättre prylar än pioneer skulle jag tro. |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 00:55:32
|
| Uppgradera sambon kanske? Tillnågon som är mer akustikvänlig? Nej det kanske inte var något bra förslag. Såna uppgraderingar blir ofta inte lika stora lyft som man hoppats på. Inte allt för sällan så önskar man att man kunde gå tillbaka till den förra varianten, men det går tyvärr inte alltid. Sen blir det ofta en betydligt dyrare uppgradering än vad man först trodde. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:58:18
|
| Köp en stor fluffig matta och lägg på golvet! |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 10:15:08
|
CD och kablage är båda två i behov av uppgradering men inget av dessa alternativ kommer att vara särskilt billiga med så bra högtalare och förstärkeri. Nä, det måste bli aukustiken. Inget stort och fult, nä jag rekommenderar några "tavlor" på väggarna och kanske ett "blombord" i hörnen. "tavlan" är en enkel ram, lika stort som ett ark mineralull och där du sedan spänner ett - av flickvännen valt - tyg. Sätts upp vid 1:a reflektion eller mitt emellan högtalarna på frontväggen. "blombordet" är en trekantig hörnabsorbent där du sågar lämplig storlek av ett par spånskivor och sätter rundstav mellan i lagom höjd. Fyll med meneralull och klä med tjejens valda tyd.
Nu är lugnet på plats det garanterar jag och husfriden är i behåll.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 12:27:43
|
tack för tipset Micke, frågan är dock om han nappar. Det skall nämligen vara så stilrent som möjligt... det känns nästan som att enda alternativet är att vänta med akustiken och förlita sig till rumskorigering när ekonomin tillåter det.
n0p, visst finns det MYCKET bättre signalkällor än pioneer spelaren men faktum är att den hänger med ganska fint, speciellt med tanke på sitt ringa pris. Den har en trevlig analog klang och en ganska hyffsad detlajrikedom.. Jag har dock en rörbestyckad california audio labs SIGMA dac på reparation just nu så när den kommer hem får pioneerspelaren agera transport, ska bli intressant att höra vad som händer med ljudet då.
|
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 12:30:30
|
föresten, skulle kanske bybee vara något att ha i åtanke? Och samtidigt köpa en begagnad signalkabel i mellanklass? Jag menar.. man behöver inte lägga ut speciellt många kronor för attt hitta en signalkabel som är bättre än rg59an.
mvh
micke |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 18:42:49
|
Skriv till Time. Han har moddat en 06a. Stor skillnad enligt ägaren. mvh Carl-m |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 12:14:14
|
Det får jag allt ta o göra. Tackar Carl!! |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 12:55:02
|
Tyvärr är det nog ändå akustiken som borde göras nåt åt, speciellt som du önskar större lugn och mindre rörighet i ljudet! Du har onekligen en läcker anläggning och det kan nog vara värt att lägga upp en långsiktig plan för att övertyga sambon om förträffligheten i heltäckande matta på golvet och diffusorer/absorbenter på väggarna. Alla akustiktingestar behöver inte heller se ut som äggkartonger eller vara stora som friggebodar, utan nåt från http://www.snowcrash.se/ eller från http://www.illbruck-sonex.com/ kunde kanske fås att passa in även i ett stilrent hem? Speciellt prylarna från Snowcrash är väl rätt läckra?
Rumskorrigering löser troligtvis bara vissa av dina problem, och då främst med noder och utsläckningar i basen. Oönskade reflektioner från närliggande väggar och golv är det fortfarande bäst om man kan dämpa ut med rumsakustiska åtgärder. Men rena tonkurvefel kan du såklart "räta ut" utan problem.
Sen är jag egentligen lite nyfiken på varför du tror att RG59:an skulle vara speciellt dålig, men eftersom varken du eller jag önskar en ny kabeldebatt så lämnar vi väl frågan hängande..? |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 12:59:15
|
| vet inte om Monk går att biamamp:a men isådana fall ett par Vincent 996 till basen kanske?! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:23:41
|
Conan, jo jag börjar tyvärr inse att dämpa rummet tyvärr är det enda alternativet. Men tyvärr kommer jag inten kunna övertyga sambon om att göra om vardagsrummet, speciellt inte när vi nu snart ska flytta. Nästa lägenhet kommer dock vara en relativt stor trea, får allt bli ett lyssningsrum då .:)
Varför jag tycker rg 59an är såpass dålig... tja, det är ju en trevlig budgetkabel, och korskopplar man den låter den extra trevligt. Nej, det är ju ingen dålig kabel som så det är bara det att den knappast matchar resten av anläggningen. Inte det andra kablaget heller, speciellt inte när dacen kommer tillbaks och min madrigal reff digital kabel är på plats igen. Har du annars något tips på någon trevlig kabel man kan knåpa ihop för en billig peng som är överlägsen en rak rg 59a?
Alexi, jo då, monk går att biampa men när det är en 2 vägare har jag en känsla av att det ljudmässiga resultatet skulle bli bra mycket sämre med ett par vincent 996 istället för ett par silver night till basen... Det låter dock som ett bra alternativ när det är dax att uppgradera till ett par potenta 3 vägare.
/micke |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:36:35
|
Regner angående dämpning av rummet så är det så att det ALLTID behövs, du kommer inte undan när du flyttar. Tyvärr. Går det inte att övertyga tjejen (kom ihåg att alla fula tricks är tillåtna - stearin ljus, smicker, 3 rätters etc) så bygg både "blomborden" och "tavlorna" ändå och förvara dessa i garderoben för att plockas fram när vederbörande är och hälsar på några väninnor.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 21:06:27
|
tjenare Micke, jo då.. visst är det så att samtliga rum är i behov av dämpning. Men har man ett lyssningsrum kan kan dämpa bäst fan man vill utan att sambo lägger sig i. :)
Någon som har en blekaste om vad det skulle kosta att dämpa upp ett rum på säg 20 kvadrat om man köper färdiga diffusorer, absorbenter osv från div tillverkare respektive om bygger allt själv?
mvh
/Micke |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:37:28
|
Bygger du själv kostar två "blombord" och två "tavlor" under 500:- (troligen kan någon "tavla" till behövas).
Glöm inte att "glömma" ställa undan dem någon gång och se hur lång tid det tar innan hon ser dem. hos mig kunde ett "blombord" stå i flera dagar utan en kommentar.'
Micke |
 |
|
|
optimus
Member

398 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 00:06:35
|
| Någon som vet var produkterna från snowcrash.se kostar? |
 |
|
| |