| Author |
Topic  |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 15:33:28
|
Hej Sakta tar tanken form: Det som en gång började med monokasettradio har nu kommit till frågan om man ska gå över från integrerat till försteg+slutsteg, eller kanske bara koppla in ett extra slutsteg till den gamla Yamahan så länge.
Lite generaliserat brukar man ju säga att ex v NAD har en lite varmare ton och t ex linn kan vara ganska ljusa. Jag undrar nu när jag ska börja se mig omkring om man kan generalisera kring för och slutsteg. Färgar det ena mer än det andra, eller genomsyrar tillverkarens klangideal alla komponenter?
|
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:22:24
|
| Utan att ha för mycket på fötterna skulle jag vilja säga att försteget är det som "färgar" ljudet mest av de två. Ett bra effektsteg förstärker ju bara den inkommande signalen, medans försteget bearbetar den signalkälla som används och omvandlar/skickar den vidare. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:25:39
|
| Jag kopplade in Linn Wakonda till HK680, det hördes knappt nån skillnad, i det fallet var det alltså slutsteget som gav "HK-ljudet". |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:31:37
|
splix, vad exakt menar du att försteget gör som skulle färga ljudet mer än ett slusteg? Vad är denna "bearbetning" du syftar på?
bjarne, det där att tillverkarna skulle ha någon sorts "klangideal" (läs färgning) tror jag är en ren myt. Alla strävar efter att få ner distortion och uppnå transparens. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:34:24
|
Generellt sett så är det betydligt färre komponenter i ett försteg och det är lättare att designa det för att få mycket låg förvrängning (Nu har jag alltså försummat tonkontrollmöjligheter och annat som kan kopplas in, då blir ju ljudpåverkan mycket stor ). IC-OP-amp-kretsar används numera vanligtvis i försteg och det finns sådana som är mycket bra. I ett slutsteg finns många fler valmöjligheter för konstruktören (dvs fallgropar så att det kan bli fel) och dessutom måste effektförstärkaren designas för att lämna både höga spänningar och höga strömmar. Så ett effektsteg brukar vanligtvis påverka ljudet mer. Även i de tester jag gjort så har det varit mest ljudpåverkan i effektförstärkarna, än i försteg.
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:35:02
|
"Jag kopplade in Linn Wakonda till HK680, det hördes knappt nån skillnad, i det fallet var det alltså slutsteget som gav "HK-ljudet".
Skillnad från vad? Du körde alltså HK steget som int.steg först, men kopplade sedan bort för och ersatte det med Linns? Vilken skillnad blev det? Kanske Linn och HK ligger närma i klangton? |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:46:54
|
"linn kan vara ganska ljusa."
Åtminstone jag upplever de flesta Linn-produkter (i synnerhet lite äldre) som påfallande mörka... |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:52:23
|
| Precis, först HK680 som integrerat som ger rätt mycket diskant och fett med bas. Sen separera man det och kör den enbart som slutstegm ljudet går knappt att skilja. Sen kommer LK100 in som slutsteg och då har vi plötsligt händer det saker, det börjar låta Linn: lite mindre maffigt och ljusare, men mycket renare. |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 17:01:50
|
"splix, vad exakt menar du att försteget gör som skulle färga ljudet mer än ett slusteg? Vad är denna "bearbetning" du syftar på?"
I min lilla värld så är försteget det som plockar in en signal från låt säga en cd som källa. Signalen dras igenom olika kretsar som kan användas för att höja sänka basen/diskanten, ljudvolym och balans med mera. Alla dessa steg "färgar" ljudet även om kontrollerna står på + - 0.Ett effektsteg skall "bara" förstärka signalen och skicka den vidare. Självklart kan konstruktören göra vissa saker som kan färga ljudet ännu mer, men grundtanken med ett effektsteg är att förvränga signalen så lite som möjligt och bibehålla den "klang" den får in. Eftersom det krävs fler "led" i en för fösträrkare måste den slutligen färga ljudet mest?
Har jag fel tankegång så rätta mig gärna.... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 18:15:21
|
quote: Alla strävar efter att få ner distortion och uppnå transparens
Om det var sant skulle allt låta mer och mer likt...vilket det kanske gör. Jag har inte varit i svängen tillräckligt länge för att veta. En skillnad är väl att det idag är mer transparens än för 20 år sedan i loudnesseran, men det har jag tänkt som medvetet val. quote: Åtminstone jag upplever de flesta Linn-produkter (i synnerhet lite äldre) som påfallande mörka...
det lilla jag lyssnatpå linn och vad jag förstått av andras diskussioner, sen kanskeinte det stämmer överallt. Spelar ingen roll, märket var inte det viktiga, utan exemplet. Det verkar som att det skiljer mellan lika fabrikat...surprise... quote: Även i de tester jag gjort så har det varit mest ljudpåverkan i effektförstärkarna, än i försteg.
det kanske är det jag ska inrikta mig på i första hand.
Följdfråga: Finns det några vinster i att välja för- och slutsteg från samma tillverkare? (Förutom design) |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 18:51:10
|
Slutsteget är den största felkällan eftersom det har den tuffaste uppgiften att förstärka så linjärt och med så liten förvrängning som möjligt etc. Men slutsteget kan ju inte göra nåt åt vad skit som åker in. Det åker ut. Som skit alltså. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/02/27 18:53:56 |
 |
|
| |
Topic  |
|