| Author |
Topic  |
|
|
snickaregarden
Member

81 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:11:44
|
Funderar på en Cyrus Pre aCA7.5. Läste dock i någon test att man skulle vara uppmärksam med anpassningen till slutsteget därför att Cyrusen hade låg output (tror jag). Enligt deras hemsida är "output voltage (max level) 380mV (max level) RCA. Är det lågt?????????? Jag förstår inget sådant.Output impedance är 75Ohm, det är väl normalt? Vad f-n vet jag??
|
Basmuller |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 20:02:16
|
Somliga slutsteg kan kräva mycket mer än 380 mV för att ge full effekt. Antar att det är det dom syftat på. Det låter lågt i mina öron. Min Electrocompaniet EC 4.7 säger så här på webben: Output impedance single 100 W (fixed) Output impedance balanced 50 W (fixed) Max. output Single ended 8 V RMS Max output Balanced 16 V RMS
Det där "W" betyder ohm, fan vet varför det blir w. Någon konstig encoding som min browser strular till kanske?
I alla fall, så, 380 mV låter lågt. Jo, mitt slutsteg kräver 1 Volt för full effekt i alla fall. Ett EC AW120DMB.
Du är säker på att det där är output voltage? Hmm, kollade på cyrus site på webben, du har rätt. Rotel RB1090, ett slutsteg kräver 1.8V för full effekt. Så, det låter lågt som bara faen. Var försiktig. Kan vara så att den där bara fungerar bra i ett rent Cyrus system. Någon annan som vet något mer om det här?
Hmm, mer här, kollade på ett cyrus slutsteg, aPa7.5 ett 150 watt slutsteg, det kräver 380 mV för 50 watt ut, och 660 mV för full effekt, 150 W. Det skulle betyda att deras eget försteg inte kan driva slutsteget till full effekt? Något är jäkligt konstigt här må jag säga. Ekvationen går inte ihop. Hjälp?
C |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:31:05
|
"output voltage (max level) 380mV (max level) RCA" "Output impedance 75 Ohm" --------- dessa siffror får mig att tänka på en digitalutgång..är du säker på att du läste på rätt ställe? ..normal "max level" brukar hålla sig runt 1 till 1,5 Vp-p. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 11:50:54
|
Nja, det är ett normalt försteg utan digtala ingångar eller utgångar. En utgångsimpedans på 75 ohm är normalt för en utgång från ett försteg. Jag föreslår ett mail till cyrus där du frågar om det här. Alltså, det verkar som att försteget ger för låg utspänning för att kunna driva deras egna slutsteg till full effekt. Det låter konstigt som fanken.
C |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 13:17:04
|
det kan ju förstås ha att göra med den avsiktliga missanpassningen mellan et försteg och stärkaren, spänningen från 75 ohms impedansen som matas in i 25kohms ingången på förstärkaren ökar ju eftersom strömmen minskar helt enligt ohms lag om man skall förenkla det hela lite.. -lite flummigt svar från min sida, men det går nog att utveckla lite mer! |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 18:09:45
|
He he, det vore nått det. Dom har inte specat att det är för ett impedans ampassat system det gäller, snarare tvärtom, dom har skrivit att max output är 380 mV och inte angivit någon impedans. Sjukt. Maila dom och fråga.
|
 |
|
| |
Topic  |
|