HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerade stärkare som monoblock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/26 :  22:08:19  Show Profile Send AndersB a Private Message
Ärrade moderatorer och forumdeltagare

Jag hoppas att ni inte så trötta av den senaste kabeldebatten att ni inte kan ge synpunkter på följande fråga:

Vad blir det för effekter och framförallt fördelar med att köra två integrerade stärkare som monoblock? Utgångspunkten är givetvis att man har en systmfjärr och köper en likadan integrerad som tidigare.

Fördelarna som jag som novis ser är att man slipper dyra inköp av förförästärkare + monoblock + värdeminskning på den integrerade, samt att du har separata strömförsörjningar till varje högtalare. Kan det här vara något eller vad vet (tror) ni?

Anders

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/26 :  22:09:50  Show Profile Send ekman a Private Message
väldigt jobbigt med separat volymkontroll till varje kanal
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/26 :  22:27:24  Show Profile Send AndersB a Private Message
Ekman

Tanken var ju den att köra den med samma systemfjärr, så det blir ju inga problem - båda stärkarna reagerar på samma signal.

Anders
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/27 :  09:56:18  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Hur hade du tänkt köra varje integrerade förstärkare? Bi-amp?
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/27 :  13:03:25  Show Profile Send AndersB a Private Message
Zvenzzon

Jag hade tänkt köra en signalkabel till vardera CD-utgång på CD-spelaren, om det blir biampning eller inte vet jag inte. Det kunde kanske bli en kostnadseffektiv uppgradering om det funkar...
Jag förstår i och för sig om tillverkare av monoblock och förförstärkare av ekonomiska skäl tycker att detta är en särdeles dum idé.

Anders
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/27 :  13:39:09  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Låter som en rolig idé. Låna en till och prova vettja. Det jag undrar är om volympottarna är så exakta att 10% på ena potten ockå är 10% på andra?

lazyboy
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/27 :  14:42:42  Show Profile Send AndersB a Private Message
Lazyboy

Jag hoppas att det funkar med volympottarna och självklart prövar jag innan det blir köp av, men först skulle det vara intressant med lite synpunkter, men än så länge ljuder de med sin frånvaro...

Anders
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/27 :  14:46:24  Show Profile Send ekman a Private Message
är det inte lite onödigt att ha dubbla försteg och 4kanaler slutsteg när du bara behöver ett försteg och två kanaler??
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:03:18  Show Profile Send AndersB a Private Message
Touché!Ekman

Men man kanske åstadkommer en uppgradering utan att behöva sälja den gamla integrerade billigt och dessutom köpa nya dyra grejor -monoblock tenderar att vara just det. Sedan kan man kanske använda övriga utgångar till någon form av hembio med ett hembioförsteg, men jag vet inte och undrar fortfarande om någon testat...

Anders
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:10:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Förstår inte riktigt tanken.

En signalkabel från cdn's vänstra kanal till en integrerad förstärkares vänstra ingång gör att den kan kräma ur sig signalen i starkare form på dess vänstra högtalar utgång. Hur hade du tänkt utnyttja den högra kanalens effekt? Du kan väl inte brygga en integrerad förstärkare? Ser inte någon vinst med att göra som du beskriver..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:19:00  Show Profile Send AndersB a Private Message
Splix

Förstärkaren får kanske lättare last att jobba med vilket kanske gör det hela bättre, men du inser ju själv att det inte är en elektronikingenjör som kommit du skriver till. Idén är kanske kass. Biampning låter som ett bättre och mer realistiskt förslag.

Anders
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:59:42  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Mm, lättare vet jag inte då du snedlastar ditt steg. Kan kanske hålla med att du eventuellt får mer strömkapacitet över, men skulle tro att ditt steg har kretsar för att inte överlasta en kanal i taget. Hur bi-ampar man två integrerade steg?

Vill även tillägga att jag knappast är en rutinerad hifi kopplare eller har koll på alla kombinationer, men bryggat och eller bi-ampat med ett försteg och 2 effektsteg har jag dock provat på.

Har själv ett integretat steg just nu. Kan du köra ditt som endast för eller effektsteg? I sådana fall kunde du ju kopplat cd till ena steget, låtit det driva diskanterna på h och v kanal,koppla pre-out till main-in på ditt andra steg att köra basarna för sig. På så sätt uttnyttjar du stegens fulla effekt potential och har bara en volym kontroll för båda stegen... Många int.steg har dock funktionen att kopplar du något på pre-out så kopplas interna effektsteget ur, alternativt så är de byglade från pre-out till main in på baksida. Då behövs det en special kabel....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/27 16:04:14
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:45:19  Show Profile Send AndersB a Private Message
Splix

Ja, det verkar inte vara riktigt så enkelt som jag trodde. Jag kör cyrusprylar och de har ett varierat utbud av effektstärkare som jag tror kan köras med integrerat via cyrus smartlink eller vad det kallas. Jag får kolla upp det helt enkelt. Tack för dina synpunkter.

Anders
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:02:25  Show Profile Send jonsson a Private Message
Kan du inte göra det så enkelt att du drar en ysplit från cdn till varje stärkare????????

En annan fuling som jag funderat på(har ingen aning om detta är smart eller funkar speciellt bra)dock kräver detta att du har preout som inte slår ut steget i stärkaren:

Dra en tåt till stärkarens vänstra kanal, dra vänster preout till stegets högra kanal???
Menar exempelvis cd ingången på stärkaren...
Kan detta funka tro??

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000