HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni råd med era fina anläggningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/02/28 :  01:48:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har inte speciellt dyr anläggning i dessa sammahang, men i mina kompisars ögon är den svinhäftig(nypris på allt ligger väl runt 60-90 000:- beroende hur man räknar. Mina kompisar har typ On Off. Den är inköpt begagnat och en del DIY så i slutänden låter det mkt. bättre än de flesta har hemma och har kostat vad jag har råd med. Men jag skulle inte med bästa vilja i världen kunna investera tex ett par Coltrane, nya Mark Levinson/krell etc. kablar för 30 000:-. Jag är liksom frågeställaren av detta forum faschinerad av hur folk kan ha råd emd så fina rum som jag sett, inget ont i det. Men man kan nog inte ha den inställningen prioritering, etc. För ingen har råd att lägga 3-500 000:- på en anläggning hur man än prioriterar. Man måste ha något mer, vilket bara är att gratulera dem som har :-)

Sedan tror jag väl att det fungerar som i en annan hobby jag har, i den hobbyn har jag väldigt mkt. kontakter, både på distributör och affärsnivå, samt lite annat. Så där betalar jag knappt hälften av vad saker kostar, och får mkt. gratis för reklam. Misstänker starkt ett par kandidater på detta forum har det sama ställt i Hifi världen.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/02/28 01:49:58
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/28 :  01:56:21  Show Profile Send ekman a Private Message
prioritering och tid kanske då? =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/02/28 :  02:00:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Eller välfyllda fickor..med vadå? Tid är nog inte nyckelordet, oma man har mycket av denna vara, brukar vara tvärtom då...

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2003/02/28 02:01:10
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/28 :  02:03:58  Show Profile Send ekman a Private Message
nja det beror väl lite på vissa kanske har riktigt mkt pengar men om man börjar vid hyfsat ung ålder och lägger några tusenlappar om året på hifi så har man rätt dyrbara saker till slut
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/28 :  02:07:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Svaret är väl i de dyrare fallen prioritering samt fet plånbok .
Kan säga direkt att utan min relativt bra inkomst hade det inte blivit några hifiprylar i den högre skolan. Dock ingen extrem sådan och jag sparar och lever snålt, jag har tex ingen bil även om jag är sugen.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/02/28 :  02:10:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så sant Ekman, nog få, förutom någon nyrik då som fläskar på med 500 000:- direkt. Men ändå, jag vet att jag aldrig kommer upp i dessa anläggningar, hur gärna jag än skulle vilja. Jag är inte det minsta avundsjuk på dem, men man läser ofta om vräkiga inköp av div grejer, och sedan prioritering etc. Det är inte för svenssons, anser jag. Visst skulle jag kunna lägga hundratusen till på min anläggning. Men vafan man har ju ett liv också, sambo, andra hobbies och en ny...äh, nu skiter jag i detta

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:04:29  Show Profile Send Peder B a Private Message
Världen är inte rättvis och vi har inte samma förutsättningarinkomsterna kan nog variera en hel del liksom åldern här på forumet!
För de som köpte hus/bostadsrätt på 70/80 talet har förmodligen inga som helst problem att låna upp några hundra tusen till en riktigt låg månadskostnad
Det gäller nog att göra saker i "rätt" ordning// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:22:25  Show Profile Send mace a Private Message
Köpt begagnat pö om pö och framförallt när man fått ett 'offer I couldn't resist' dvs haft en himla tur
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:35:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag håller på och bygger en anläggning just nu och jag är student och har inga cash. Så jag tog en paus i studierna och jobbar just nu 12 timmar om dan. Sen försöker jag köpa så mycket jag kan begagnat. Det lönar sig. Sen så går min flipperspelshobby på plus, till skillnad från min hifi hobby som bara suger pengar..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:37:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Sätten är nog många. Vad man kanske glömmer ibland är att det finns ganska mycket pengar i omlopp. På nyheterna i morse så berättades om den årliga båtmässan. Större än någonsin och var 6:e svensk är båtägare. Inte en föraktlig del av dessa båtar är till för att övernatta i, dvs priset börjar på runt 300 lakan upp till ganska många miljoner.

För att plaska runt några veckor varje sommar?

En 6 meters Day-Cruiser med utombordare utan något "extra" på tillbehörslistan eller lika nya Krell monoblock 450 Mcx?....

Lätt val

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:48:36  Show Profile Send must a Private Message
Det enkla svaret för min del är:

Jag har ingen bil

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:54:03  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Sladd

Du får inte glömma att du får minst en uppsättning Valhalla kablar för vad denna Daycruiser slukar i soppa under en sommar...du skall väl inte ha den liggandes vid bryggan

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:58:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Alla har vi väl börjat med enklare hembyggen och elektronik...
Studietider med lampsladd och enklaste varianten på kolboxar. Jag blir ofta förvånad över den prismässigt höga nivån på hifi i dagens studentkorridorer...
Mycket extraknäck kan jag tänka mig och hur kommer det att bli om 30 år...
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:00:17  Show Profile Send mus a Private Message
Min gamla chef sa alltid: "The more you spend, the more you will earn".
Det har jag tagit fasta på och försöker förtvivlat höja min lön genom att spendera så mycket som möjligt av den.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:02:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Uhhh, vilken huvudvärk jag fick nu Mikael, tänker på de 6 cylindrarna i Solön som skall ha bensin i sommar....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:09:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det var som min chef sa till mig:
"lägga så mycket pengar på en hobby, det verkar inte vettigt, trots att jag vet att du annars är rätt vettig".
Jag frågade då om hans Storebro Royal Crusier som han hade betalat en miljon och pantsatt huset över skorsten var något annat än en hobby Han använder den en månad på semestern och några strödagar utöver det.
Då ramlade poletten ned och han förstod helt plötsligt vad det handlade om.
Och som Mangew skrev att vissa har "kontakter" och köper in genom andra kanaler till helt andra priser.
Jag erkänner: Kablarna ger jag inte fullt pris för

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:22:15  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Den räntefria finanseringen är inget att leka med, många månadsbetalningar små......

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:27:57  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
nu har ju inte jag sådär jätte fin anläggning, fast med tanke på attt jag bara har hunnit fylla 18år än så länge, så är jag ganska nöjd.
det blir ju att jobba varje gångn det finns tillfälle.
nypriset på det jag äger landar väl på en ca 80kkr, och jag har betalat ca 28kkr för det.
sen så blir ju ekonomin inte bättre av att somliga personer ger en erbjudanden som "man inte kan tacka nej till"(en krell)...

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:45:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har avstått från att ha en bil och istället satsat pengarna på hifi:n: MvhKristofer
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:06:56  Show Profile Send dekengren a Private Message
Tja, min kollega gillar bilar. Han har en porche för 600kkr som dessutom kostar vintergarage, soppa och en massa försäkring. Jag har en stereo för 75kkr. Vems hobby tror ni dom ifrågasätter mest på jobbet? *duh*

Men, till frågan. Jag är emot att låna till sådana här grejjer så jag spaaaarar och sparar och sparar och sparar och sparar - och så köper jag nytt! Och det är vinst varje gång!! Hehe!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:58:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja! Matså

Själv har jag dragit in på bilar, båtar samt älskarinnor.
Håller mig förnuvarande till endast en fru och endast en bil och en liten båt.Dock fick jag sluta att "flörta" med andra det blev ibland lite väl dyrt!
Man får också ibland arbeta lite extra, för att "kno" ihop sin ekonomi.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

killer_ante
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:12:12  Show Profile Send killer_ante a Private Message
jag unnade mig en ny anläggning av pengar jag fick (skadestånd). Utan dom hade jag aldrig haft råd :)
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:31:03  Show Profile Send poppen a Private Message
Fick ett arv brände 40 000. Cd var begagnad, Högtalere och högtalar kablar lika så.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:31:52  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Köpt lite här och där, framförallt här på forumets köp/sälj. Fyndat riktigt rejält. Har nu en anläggning med komponenter mindre än 3 år gamla, nypris 110 papp cirka, har betalat 43 cirka...

Men jag kan nog säga att jag inte kommer att fortsätta uppåt. Möblerade om hela storarummet och konstaterade att jag behöver flytta till hus. Där kan man slå ut en vägg och bygga sitt "sweet spot" rum. Fan helt omöjligt att få ett kanonljud i nuvarande lägenheten. Ingen ide att uppgradera tills dess....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:30:39  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Eller så kan man göra som jag. Åk skidor och tokförstör knät, då får man spons från försäkringsbolagen...

Almost cut my hair
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000