HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. nätkabeltestet i senaste Hifidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:52:06  Show Profile Send joakim a Private Message
På något ställe artikeln skriver Jan att han använde jordspett i trädgården för kabelskärmen.

Är inte detta lite vanskligt med tanke på att detta förmodligen inte är samma jordpotential som jorden i nätuttaget?

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/28 :  13:53:50  Show Profile Send dole a Private Message
Var tror du den är jordad då.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:01:24  Show Profile Send joakim a Private Message
dole: Inte i trädgården. Garanterat INTE där.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:08:43  Show Profile Send ekman a Private Message
varför skulle det vara olika jordpotential i trädgården då?
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:20:17  Show Profile Send ayayay a Private Message
Olika "jord-mån(skikt)" hahaha, lite biologi skämt

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:28:30  Show Profile Send Henrik a Private Message
Man skiljer på instrumentjord och skyddsjord. Skyddsjorden är i kopplad till nollan i proppskåpet och är till för att strömmen skall ha en alternativ väg att gå förutom genom kroppen. Vill man ha en "tyst" jord kör den gul-gröna till en egen jordpunkt på något bra ställe. Kopplas instrumentjord och skyddsjord ihop någonstans (av misstag) så störs instrumentjorden ut och blir värdelös.

Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:49:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är inte bara att köra ned ett spett och tro att det blir ok med det. Det ska också testas med bla. kortslutningsprov. Jag kan inte få en bra jord i min trädgård, då gräsmattan ligger i en fördjupning i berget och är omgiven av berg som isolerar jorden. Jag nådde bara 5 Ampere vid kortslutningsprov. På andra sidan vägen, nedanför berget är det en större hästhage. När jag testade där blev det full jord, men vägen är en allmän asfalterad väg, så jag avstod från att spetta upp asfalten och får köra på den "vanliga" jorden. Den är spettad vid transformatorstationen som ligger en km bort. Jan har testat sin jord på ett riktigt sätt och den fungerar hos honom. Vi snackade lite om detta när jag träffade honom på Köpenhamnsmässan för 3 veckor sedan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/02/28 14:50:40
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:54:03  Show Profile Send joakim a Private Message
Jan verkar vara en man med vett och sans och han varnade för att pula själv med kablar, men jordspettet var helt onämnt som strulighet.

Och med min kännedom om hififolk så vet jag att det ibland är väldigt kort mellan tanken "jordspett" och att spettet sitter där och det sedemera ryker nånstans.

Edited by - joakim on 2003/02/28 14:54:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000