Man skiljer på instrumentjord och skyddsjord. Skyddsjorden är i kopplad till nollan i proppskåpet och är till för att strömmen skall ha en alternativ väg att gå förutom genom kroppen. Vill man ha en "tyst" jord kör den gul-gröna till en egen jordpunkt på något bra ställe. Kopplas instrumentjord och skyddsjord ihop någonstans (av misstag) så störs instrumentjorden ut och blir värdelös.
Henrik
This message is the official oppinion of the voices in my head.
Det är inte bara att köra ned ett spett och tro att det blir ok med det. Det ska också testas med bla. kortslutningsprov. Jag kan inte få en bra jord i min trädgård, då gräsmattan ligger i en fördjupning i berget och är omgiven av berg som isolerar jorden. Jag nådde bara 5 Ampere vid kortslutningsprov. På andra sidan vägen, nedanför berget är det en större hästhage. När jag testade där blev det full jord, men vägen är en allmän asfalterad väg, så jag avstod från att spetta upp asfalten och får köra på den "vanliga" jorden. Den är spettad vid transformatorstationen som ligger en km bort. Jan har testat sin jord på ett riktigt sätt och den fungerar hos honom. Vi snackade lite om detta när jag träffade honom på Köpenhamnsmässan för 3 veckor sedan.
Jan verkar vara en man med vett och sans och han varnade för att pula själv med kablar, men jordspettet var helt onämnt som strulighet.
Och med min kännedom om hififolk så vet jag att det ibland är väldigt kort mellan tanken "jordspett" och att spettet sitter där och det sedemera ryker nånstans.