HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni råd med era fina anläggningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:45:46  Show Profile Send matså a Private Message
Hej detta är inget typ "fan vad ni skryter era rika jäklar", utan jag är bara nyfiken hur ni har råd till sådana fina anläggningar? Vissa av er har ju high end saker som kostar multum. Avundsjuk? Ja positivt avundsjuk

Sedan vill jag passa på att tacka de som gör denna site till ett verkligt gott arbete. Lika bra som minhembio.

Mats Åström

Min fotosida på flickr

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:49:43  Show Profile Send swoppe a Private Message
För min del så handlar det om prioriteringa ;)
Behöver jag värkligen en ny hårddisk till datorn eller nya sladdar till stereon (kanske inte ett bra exempel men ändå)

En inbiten audiofil (om man nu får använda det uttrycket) kanske inte tar en 3 veckor semäster i grekland varge vinter utan han/hon köper nya grejer iställer.

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:54:46  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vi har inte råd alls, men banken har massvis med pengar

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:56:09  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Gäller att livnära sig på nudlar och kompensera näringsbristen med vitamineral typ!

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2003/02/27 21:59:04
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:00:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Få är dom med superanläggningar som köpt allt på en gång. De flesta har intresserat sig för välljud länge, och investerat under tiden; "pö om pö", som min mamma hade sagt. ;-)

Själv har jag "hålli' pau'" i snart 6 år...Om man envist under 6 år prioriterar hifi blir det uppgraderingar då och då...och oftast går det åt dyrare och dyrare produkter.

Visst finns den "positiva" avundsjukan där...många med fina rum, fina trevliga prylar och inte minst intressanta skivsamlingar!!!

// Pär
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:02:24  Show Profile Send belle a Private Message
Jag vet inte om du såg tråden om "killen" som gav sin flickvän nya kablar till "deras" anläggning i present .... (ja! du förstår prioriteringen)he,he
Skall påpekas att det påverkat "vår" privatekonomi oxå(hoppsan, tänkte inte på de)

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Edited by - belle on 2003/02/27 22:06:19
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:04:59  Show Profile Send andar a Private Message
Inte för att jag har en bland de finaste anläggningarna här på forumet, men brukar jobba lite extra då och då och till slut får man råd med någon liten uppgradering.

När man jobbat hårt och sparat länge sätter man stort värde på det man fått ihop till!!!!!!!!!!!!!

Just nu ligger i och försig sparkontot och väntar på att omvandlas till possitiv rumsakustik

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:15:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Hifi är ganska billigt. Behöver inte servas för 5000 vartannat år. Värdeminsknngen är riktigt beskedlig (för vissa)och skatten är noll. Dyrbara reparationer är sällsynta och skrotning är gratis. Bra va!!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:25:44  Show Profile Send drkim a Private Message
Köp billigt och sälj dyrt
skämt o sidå - köper man välkända kvalitetsprodukter begagnat så behöver man inte förlora så mkt - kan till och med tjäna en krona ibland (OBS! dock viktigt att man inte tar ut mer än varan är värd! om man skall kunna sälja någon mer gång!)
Sen är det, det klassiska spara och gneta och prioritera rätt (eller fel)!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:29:21  Show Profile Send Johansson a Private Message
" Hifi är ganska billigt. Behöver inte servas för 5000 vartannat år. Värdeminsknngen är riktigt beskedlig (för vissa)och skatten är noll. Dyrbara reparationer är sällsynta och skrotning är gratis. Bra va!!"

Ljuva tanke...

Tänk ifall man kunde busspendla överallt istället för att köra bil. 850:n byts jämnt upp emot en S1:a, och de pengar som bilj*veln kostar per år räcker ledigt till kablage för femsiffriga belopp och en hel drös med skivor, plus att man slipper en massa bekymmer med besiktningar, glansvax och fartkontroller...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:32:20  Show Profile Send NewMount a Private Message
Många har nog "mid-fi"-inläggningar och drömmer sig bort om "high end", medan alla pengar går till huslånet... Sedan kan man ju alltid köpa en del i taget, och så småningom sitter man med en fin anläggning. Köper man bra grejer, behöver man ju inte byta stup i kvarten heller.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:36:30  Show Profile Send ekman a Private Message
nyckelordet är nog för dom flesta prioritering
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:46:59  Show Profile Send Nagra a Private Message
Ekman...det var det fetaste logan.....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:49:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Köper begagnat, byter en bit i taget, graderar upp prylarna istället för att köpa nytt. Försöker vara prismedveten i största allmänhet. Köper bara när jag kan betala kontant, skulle kännas skit att sitta med ett svettigt lån på prylarna.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:49:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag pluggar med fullt studielån, vilket innebär att det inte blir så fasligt mycket pengar över till vadsomhelst egentligen efter att hyran och maten är betald...har börjat extraknäcka rätt mycket nu för att kunna ha råd att uppgradera.

För mig handlar det på något sätt inte om någon "lyxinvestering" som nog många tycker, utan köp av nya grejer höjer min livskvalitet ganska rejält faktiskt. Så fort jag kommer hem slår jag på en skiva, och så länge jag är hemma och vaken fortsätter musiken flöda ur anläggningen. Låter det bättre mår jag bättre. Faktiskt.

Det är dock rätt svårt att förklara för exempelvis föräldrar och andra mindre intresserade hur man kan köpa grejer för mer än 10k som student, men som flera andra redan sagt...det handlar väl om prioritering. Jag lägger hellre lite extra pengar på något som förbättrar anläggningen än tre fester som man glömmer efter mindre än vecka, om inte rentav att man glömmer dem UNDER TIDEN man är där

Därmed inte sagt att jag BARA köper hifiprylar för pengarna, man ska ha ett liv också...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:53:27  Show Profile Send ekman a Private Message
hehe ja du nagra den är inte så dum va =)
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:59:03  Show Profile Send Anton a Private Message
Det mesta av investeringarna i anläggningen kan sammanfattas i ordet SOMMARJOBB!

Man får ta en pryl om året ungefär, då CSN inte ger utrymme för större utsvävningar än skivinköp under terminerna.
Naturligtvis handlar det som sagt också om prioriteringar.

Ett långsiktigt projekt helt enkelt, skulle man köpa rubbet på en gång skulle bankkontot först kvida lite svagt för att sedan lägga sig ner och dö en mycket plågsam död.
-Det skulle med andra ord bli dyrt!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:01:56  Show Profile Send Nagra a Private Message
Spara, spara spara...själv student, så det blir att spara ihop i ung 1-2 år innan nåt blir av

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:13:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi har inte råd...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:31:53  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det är synd om oss studerande...

Men förhoppningsvis så genererar studierna jobb och därmed pengar så småningom, så det är bara att bita ihop.

//Johansson

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:37:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Man använder alla pengarna till hifi och tigger mat hos sin mor..

Nej.. kanske inte riktigt så.. .. Bankerna gillar nog en dock. Gäller ju att ha hållt på ett tag.. annars blir det svårt med krediten.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:41:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ett långsiktigt projekt helt enkelt, skulle man köpa rubbet på en gång skulle bankkontot först kvida lite svagt för att sedan lägga sig ner och dö en mycket plågsam död.

PLUS att jag tror att det faktiskt inte vore lika roligt om man hade haft möjligheten att köpa prylarna så fort man blev sugen! Visst känns det olidligt att gå och vänta och vänta på att man får tillräckligt med pengar så att man köpa de nya högtalarna eller liknande, men jag tycker att det gör att man blir mycket gladare när man väl får dem till slut...inte för att jag kan jämföra med hur det är att vara rik och köpa dem direkt, men ändå.

Men förhoppningsvis så genererar studierna jobb och därmed pengar så småningom, så det är bara att bita ihop.

För min del kan jag tänka mig att när jag blir klar med studierna börjar karusellen med att gifta mig, skaffa hus bil ungar och allt allt allt, som gör att man inte längre kan lägga ner pengar på hifi alls...då är det bra att ha en vettig anläggning sen tidigare

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:49:07  Show Profile Send Johansson a Private Message
"För min del kan jag tänka mig att när jag blir klar med studierna börjar karusellen med att gifta mig, skaffa hus bil ungar och allt allt allt, som gör att man inte längre kan lägga ner pengar på hifi alls...då är det bra att ha en vettig anläggning sen tidigare"

Jag såg på Fråga Olle för någon dag sedan, och där tyckte dom att det bästa sättet att träffa vettiga tjejer var att försöka hitta dom med liknande intressen som en själv. Jag gjorde en snabb överslagsräkning på hur stor del av Sveriges kvinnliga befolkning som har både DIY-jetmotorer och audiofilism som största intressen.

Summan av kardemumman blev att jag i lugn och ro kommer att kunna göra precis som jag vill även efter studerandet.

//Johansson

Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:51:41  Show Profile Send AU a Private Message
Råd?
Ett hett tips som sparar många slantar, är att kosekvent använda sig av blindtest innan man beslutar sig för göra en uppgradering.
Detta är egentligen den främsta egoistiska anledningen till att jag gillar blindtester, -jag är så snål att jag skriker när jag skiter

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:56:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
LOL Johansson

De flesta med flickvän/fru här på forumet verkar ha utvecklat tekniker för att få sina respektive att acceptera deras ständiga uppgraderingsbegär, har under den korta tid jag varit här hittills sett flera tips på hur man ska lägga upp det så man får tillstånd av frugan att köpa nya grejer...

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/28 :  01:29:15  Show Profile Send nin a Private Message
Som många säger matså, så handlar det om prioriteringar. Jag personligen är ointresserad av att åka på badsemester, så där lägger jag inga pengar. Sedan sp bor jag litet och billigt FAST jag skulle kunna bo större men jag prioriterar nu att få min anläggning klar, senare kanske jag flyttar. Och jag kör en gammal Saab som är extremt billig, behöver ingen flashig BMW eller sånt. Sedan så handlar det om idioti för min del också. Som när jag nu i vintras fick en bra deal på ett par demokörda högtalare. Betala av 22 000kr på runt 3 månader!! Då var det inte så fett direkt, men nu är dom mina och inga jäkla lån finns på dom iaf.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000