HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Demodagar hos Lefflers i Linköping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:52:17  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

28/2 - 1/3 är det demodagar hos Lefflers i Linköping. Då kan du lyssna på Sonus Fabers hyllade Cremona serie tillsammans med Krell's Showcase system.

På menyn står även Magnepan MG 3.6 tillsammans med Krell FPB 450MCX, nu senast testade i High Fidelity, och Krells nya försteg i KAV serien, KAV 280P.

Välkomna önskar

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:41:54  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Det var en verkligen lyckad demo. Väldigt roligt att lyssna på 3.6orna och jämföra mot Cremonas spelstil.

Kan säga att det blev en hel del Jennifer Warnes (som vanligt) men också den mycket trevliga fröken Sofia Pettersson.

Stort tack till Björn och Lefflers-grabbarna!

Say's who!?
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:52:29  Show Profile Send andar a Private Message
Fäsiken, missade demon.....
dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt!

Ibland så går tankarna i andra banor och högt prioriterade saker går i stöpet.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:11:13  Show Profile Send Peder B a Private Message
Instämmer med hali Magnepan 3.6 otroligt öppet ljud, Cremona väldig gosigt och lättlyssnat. Dessa högtalare har väldigt olika spelsätt men man skulle nog kunna leva med vilken som helst av dom!
Men det som överaskade mest var nog att Cremona Auditor lät så himla trevligtAuditorn stod nog högt upp på önskelistan om det vore en stativare man var ute efterså liten och näpen men.......
Hmm....Krell SACD det kanske vore något det
mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/03/01 21:44:23
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:42:28  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Peder B: Hum, tror jag snackade en del med dig. Var iaf någon med GamuT steg som var sugen på S1 eller en GamuT cd, vi var kvar en stund efter stängning och plågade Björn . Jag lirar på QRS Saturnus och S1, övertalade alla att lyssna på Sofia Pettersson stup i kvarten... om du kan koppla ihop det .

Say's who!?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:48:09  Show Profile Send Peder B a Private Message
Tack för trevligt sällskap hali och tack till er övriga med som deltog Undrar hur många Cremona som beställdes efter demon

Edited by - Peder B on 2003/03/01 21:50:36
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:50:16  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Detsamma Peder, du får hålla mig/oss uppdaterade på hur det går med högtalar- och cd köpen.

Say's who!?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:53:47  Show Profile Send Peder B a Private Message
En liten sammankomst i hemmiljö vore väl trevligt framöver

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:58:43  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Ja det låter som ett mycket trevligt förslag. Det har varit ont om hifi-träffar i den här regionen.

Say's who!?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/03 :  08:45:15  Show Profile Send Timbre a Private Message

Någon mer som var där...

Både Cremona och Magnepan MG 3.6 kommer att hamna under luppen i Bildreportage, men lite förhandsrapporter skulle inte va´ fel...
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:21:55  Show Profile Send Peder B a Private Message
Någon som var där...

Magnepan 3.6 låter fantastiskt detaljerat och öppet i hela registret, otroligt luftigt och med mycket bra placering av instrument och röster även på lägre volym.
Alla högtalarkonstruktioner är väl någon form av kompromiss och ska man då hitta något negativt om Magnepan så kan jag sakna lite kropp i ljudet, de låter stundtals helt underbart men kan bli lite tunna med viss musik!

Enligt mina highend parametrar så vet jag inte riktigt om det är detta jag eftersträvar att uppnå, förlåt Björn
Det optimala kanske inte är att eftersträva att få högtalaren så högupplöst som bara är möjligt Enligt svensk definition är väl lagom bäst

På begäran tog man in SF Cremona (golv) till Krelluppsättningen och här är återgivningen en helt annan, med framförallt mycket mer kropp i Cremona. Något negativt går givetvis att hitta även på Cremona och enligt mitt tycke så kunde Cremona ha en något bättre upplösning i de övre registren.

Dessa 2 högtalare har så olika spelsätt att man inte kan kora vilken som är "bäst"

Cremona är ju förutom att vara en fantastisk högtalare nästan som en möbel i rummet vilket knappast kan sägas om Magnepan (inte om många andra högtalare heller för den delen)!

Det som överaskade mig mest var att Auditorn lät så bra,bättre släpp i denna än golvaren (kan vara inbillning) och jag saknade nästan inget i de nedre registret heller vilket var lite överaskande, en fantastisk högtalare

mvh // Peder B

Edited by - Peder B on 2003/03/03 11:48:58
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:31:36  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag var där ett tag också och lyssnade på de båda uppsättningarna och kan inte annat än hålla med Peder B i det han skriver. Magnepan lät finfint men jag saknade också något i återgivningen.

Jag hade gärna hört Cremona i tvåkanalsanläggningen och det var synd att jag missade att ni körde så också men det kommer väl fler tillfällen.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:02:35  Show Profile Send Timbre a Private Message

Francos specialitet kanske just är stativhögtalare...
För tillfället är jag helt såld på hans Minima Amator.
Guarneri Homage har man ju hört. Mycket talar för Cremona Auditor...
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:20:09  Show Profile Send Peder B a Private Message
Nu kommer kanske inte de flesta av oss att driva Auditorn med Krell FPB 450MCX monoblock så jag kan inte uttala mig om hur mycket Krellelektroniken lyfte denna "lilla" högtalare till skyarna

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:42:24  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Iofs var det "bara" en Krell 280 cd-spelare i systemet som demades. Tror det finns ännu mera potential i de högtalarna vi lyssnade på om det hade kommit till en bättre källa. T.ex en SACD-Standard .

Say's who!?
Go to Top of Page

mjoakim
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/03/03 :  20:40:38  Show Profile  Visit mjoakim's Homepage Send mjoakim a Private Message
Turnén rullar vidare mot Reference audio i Stockholm:

Sonus faber demo 5:e och 6:e mars.
Björn Wiman från AudioNord kommer att visa hela Cremona serien. Det kommer även visas Krell elektronik.

Välkomna!

Edited by - mjoakim on 2003/03/03 22:13:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000