| Author |
Topic  |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 10:52:17
|
Hej,
28/2 - 1/3 är det demodagar hos Lefflers i Linköping. Då kan du lyssna på Sonus Fabers hyllade Cremona serie tillsammans med Krell's Showcase system.
På menyn står även Magnepan MG 3.6 tillsammans med Krell FPB 450MCX, nu senast testade i High Fidelity, och Krells nya försteg i KAV serien, KAV 280P.
Välkomna önskar
Björn Wiman Audionord AB |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 18:41:54
|
Det var en verkligen lyckad demo. Väldigt roligt att lyssna på 3.6orna och jämföra mot Cremonas spelstil.
Kan säga att det blev en hel del Jennifer Warnes (som vanligt) men också den mycket trevliga fröken Sofia Pettersson.
Stort tack till Björn och Lefflers-grabbarna! 
|
Say's who!? |
 |
|
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 18:52:29
|
Fäsiken, missade demon..... dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt!
Ibland så går tankarna i andra banor och högt prioriterade saker går i stöpet. |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 20:11:13
|
Instämmer med hali Magnepan 3.6 otroligt öppet ljud, Cremona väldig gosigt och lättlyssnat. Dessa högtalare har väldigt olika spelsätt men man skulle nog kunna leva med vilken som helst av dom! Men det som överaskade mest var nog att Cremona Auditor lät så himla trevligt  Auditorn stod nog högt upp på önskelistan om det vore en stativare man var ute efter så liten och näpen men....... Hmm....Krell SACD det kanske vore något det mvh // Peder B
|
"A man got to now his limitations" |
Edited by - Peder B on 2003/03/01 21:44:23 |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 21:42:28
|
Peder B: Hum, tror jag snackade en del med dig. Var iaf någon med GamuT steg som var sugen på S1 eller en GamuT cd, vi var kvar en stund efter stängning och plågade Björn . Jag lirar på QRS Saturnus och S1, övertalade alla att lyssna på Sofia Pettersson stup i kvarten... om du kan koppla ihop det . |
Say's who!? |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 21:48:09
|
Tack för trevligt sällskap hali och tack till er övriga med som deltog Undrar hur många Cremona som beställdes efter demon |
Edited by - Peder B on 2003/03/01 21:50:36 |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 21:50:16
|
Detsamma Peder, du får hålla mig/oss uppdaterade på hur det går med högtalar- och cd köpen.
|
Say's who!? |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 21:53:47
|
En liten sammankomst i hemmiljö vore väl trevligt framöver |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 21:58:43
|
| Ja det låter som ett mycket trevligt förslag. Det har varit ont om hifi-träffar i den här regionen. |
Say's who!? |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 08:45:15
|
Någon mer som var där...
Både Cremona och Magnepan MG 3.6 kommer att hamna under luppen i Bildreportage, men lite förhandsrapporter skulle inte va´ fel... |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:21:55
|
Någon som var där...
Magnepan 3.6 låter fantastiskt detaljerat och öppet i hela registret, otroligt luftigt och med mycket bra placering av instrument och röster även på lägre volym. Alla högtalarkonstruktioner är väl någon form av kompromiss och ska man då hitta något negativt om Magnepan så kan jag sakna lite kropp i ljudet, de låter stundtals helt underbart men kan bli lite tunna med viss musik!
Enligt mina highend parametrar så vet jag inte riktigt om det är detta jag eftersträvar att uppnå, förlåt Björn Det optimala kanske inte är att eftersträva att få högtalaren så högupplöst som bara är möjligt Enligt svensk definition är väl lagom bäst
På begäran tog man in SF Cremona (golv) till Krelluppsättningen och här är återgivningen en helt annan, med framförallt mycket mer kropp i Cremona. Något negativt går givetvis att hitta även på Cremona och enligt mitt tycke så kunde Cremona ha en något bättre upplösning i de övre registren.
Dessa 2 högtalare har så olika spelsätt att man inte kan kora vilken som är "bäst"
Cremona är ju förutom att vara en fantastisk högtalare nästan som en möbel i rummet vilket knappast kan sägas om Magnepan (inte om många andra högtalare heller för den delen)!
Det som överaskade mig mest var att Auditorn lät så bra,bättre släpp i denna än golvaren (kan vara inbillning) och jag saknade nästan inget i de nedre registret heller vilket var lite överaskande, en fantastisk högtalare
mvh // Peder B
|
Edited by - Peder B on 2003/03/03 11:48:58 |
 |
|
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:31:36
|
Jag var där ett tag också och lyssnade på de båda uppsättningarna och kan inte annat än hålla med Peder B i det han skriver. Magnepan lät finfint men jag saknade också något i återgivningen.
Jag hade gärna hört Cremona i tvåkanalsanläggningen och det var synd att jag missade att ni körde så också men det kommer väl fler tillfällen.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 13:02:35
|
Francos specialitet kanske just är stativhögtalare... För tillfället är jag helt såld på hans Minima Amator. Guarneri Homage har man ju hört. Mycket talar för Cremona Auditor... |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 13:20:09
|
Nu kommer kanske inte de flesta av oss att driva Auditorn med Krell FPB 450MCX monoblock så jag kan inte uttala mig om hur mycket Krellelektroniken lyfte denna "lilla" högtalare till skyarna   |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:42:24
|
Iofs var det "bara" en Krell 280 cd-spelare i systemet som demades. Tror det finns ännu mera potential i de högtalarna vi lyssnade på om det hade kommit till en bättre källa. T.ex en SACD-Standard . |
Say's who!? |
 |
|
|
mjoakim
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 20:40:38
|
Turnén rullar vidare mot Reference audio i Stockholm:
Sonus faber demo 5:e och 6:e mars. Björn Wiman från AudioNord kommer att visa hela Cremona serien. Det kommer även visas Krell elektronik.
Välkomna! |
Edited by - mjoakim on 2003/03/03 22:13:12 |
 |
|
| |
Topic  |
|