| Author |
Topic  |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:51:52
|
Mitt lyssningsrum är 6m lång och 3,6m brettm och vanlig takhöjd, dvs 240 (tror jag), vad ligger egenfrekvensen på? Hittar inte tråden som behandlade det här.
Danke! |
ACCUrate PHASE |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:42:08
|
Första egenmoden blir vid 340/6/2 = 28 Hz (340 är ljudhastigheten i m/s)
Formeln för den fundamentala egenresonansen är f = c/(2*L), där c är ljudhastigheten och L är rummets längd (eller bredd eller höjd).
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:57:29
|
Man kan använda denna lilla sida för beräkningar... http://www.lts.a.se/rumsres/rumsreso.html
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:04:57
|
hmm...allt ligger under 100Hz, det är därför granner klagade på att han bara upplever vibrationer hos honom, men hör ingen musik...
|
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:07:21
|
| hmm..en riktig elak på 28hz, resten ligger runt 70 och 90... |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:29:05
|
Nagra: Folk som ej är vana vid ljud tror allt möjligt om vad de hör. Ibland säger de att det är infraljud de hör (som inte KAN höras vid normala ljudtryck), ibland tror de om lågfrekvent ljud att det är vibrationer. Jag kan sätta hundra spänn på att det hörs ljud hos grannarna. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:39:27
|
quote: ibland tror de om lågfrekvent ljud att det är vibrationer
Vilket kanske inte är så förvånande då dessa kan få allt möjligt att vibrera om man lirar lite engagerat!   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:02:38
|
Det är just sådana här grejor som gör mig jäkligt imponerad. Snygga, snabba svar som med tre eller färre meningar löser ett knöligt problem.
   |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 20:05:26
|
"Man kan använda denna lilla sida för beräkningar... http://www.lts.a.se/rumsres/rumsreso.html"
Hur vet man vilken av de resonanserna som är elakast?
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:22:00
|
Pelle: Det vet man oftast inte helt entydigt!
Men de som ligger lågt (under 30 Hz eller så) brukar förlora en del energi vid reflektionerna och dessutom så brukar högtalare ha klen output vid de frekvenserna (och musiken brukar vara sparsamtutrustad med frekvensinnehåll vid dessa frekvenser) så de är inte så farliga.
Om det är många resonanser som ligger samlade så kan man misstänka att det blir ett problem.
En annan liten markering är om resonansen beror på reflexer i flera ytor så är de oftast mer dämpade än om de bara reflekteras i två parallella ytor. Jag har gjort så att det visas i beräkningen. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 23:56:18
|
vad kan man dra för slutsatser av detta då? att jag bör skaffa en högtalare som rullar av vid 100hz kanske =) 74 Hz b=0 h=x l=0 57 Hz b=0 h=0 l=x 93 Hz b=0 h=x l=x 61 Hz b=x h=0 l=0 96 Hz b=x h=x l=0 83 Hz b=x h=0 l=x
|
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 00:57:45
|
Det är faktiskt så att du får stående vågor tätare och tätare ju högre frekvensen är. Det är inte bara när den hela våglängden matchar en sida i ditt rum som du får en stående våg, du får det vid alla jämna multiplikationer av våglängden med. Så, får du en vid en sida som är två meter säg, stående vågor när våglängden är en meter, när den är en halv meter, när den är 0.25 m när den är 12.5 cm och så vidare och så vidare. Så, ju kortare våglängden är, med andra ord när frekvensen är högre, har du stående vågor för så gott som alla frekvenser. Det som gör att det hörs i basen är för att avståndet i frekevens mellan dom stående vågorna är störst för låga frekvenser. Så, du kan få stark bas vid 40 Hz, nästa nod kommer kanske vid 60 Hz.
Att grannarna hör basen vete fanken om det har med stående vågor att göra, du har ju mer stående vågor för högre frekvenser. Det är nog så att basen, eller låga frekvenser, inte reflekteras lite lätt, det går genom väggar och golv, medans högre frekvenser reflekteras lättare och håller sig i det rum du spelar.
C |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 09:55:24
|
Hej
Hehe, där jag bor så fanns det en gång i tiden en kille som höll till i ett skjul ca 1,5 kilometer från mitt hus, denna kille hade en monsteranläggning i sin bil, han spelade i Sverigeeliten och hade vunnit många Sascha?? tävlingar...., när han drog på så vibrerade asfalten på uppfarten till mitt hus, men jag vetef.n om han hörde någon bas alldeles brevid sin bil...... ,
mvh |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 12:26:29
|
Låga frekvenser har en våglängd som är mycket större än tjockleken på väggen in till grannen och därför dämpas inte dessa frekvenser. Den lägsta frekvens som dämpas av väggen är den våglängd som motsvarar 4*väggtjockleken. Allt under går igenom (i princip).
/Marcus |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 14:44:41
|
Men undrar vad han kan göra åt saken, jag spelar mitt under dagen, han säger att det stör honom när han lagar mat... Hur som helst, (ursäkta språket) gubbjävlen borde få en 5.56*45 FMJ genomborrad mellan ögonen!!! |
ACCUrate PHASE |
 |
|
| |
Topic  |
|