HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan någon beräkna åt mig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/28 :  14:51:52  Show Profile Send Nagra a Private Message
Mitt lyssningsrum är 6m lång och 3,6m brettm och vanlig takhöjd, dvs 240 (tror jag), vad ligger egenfrekvensen på?
Hittar inte tråden som behandlade det här.

Danke!

ACCUrate PHASE

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:42:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Första egenmoden blir vid 340/6/2 = 28 Hz (340 är ljudhastigheten i m/s)

Formeln för den fundamentala egenresonansen är f = c/(2*L), där c är ljudhastigheten och L är rummets längd (eller bredd eller höjd).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:57:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man kan använda denna lilla sida för beräkningar...
http://www.lts.a.se/rumsres/rumsreso.html

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:04:57  Show Profile Send Nagra a Private Message
hmm...allt ligger under 100Hz, det är därför granner klagade på att han bara upplever vibrationer hos honom, men hör ingen musik...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:07:21  Show Profile Send Nagra a Private Message
hmm..en riktig elak på 28hz, resten ligger runt 70 och 90...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:29:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nagra:
Folk som ej är vana vid ljud tror allt möjligt om vad de hör. Ibland säger de att det är infraljud de hör (som inte KAN höras vid normala ljudtryck), ibland tror de om lågfrekvent ljud att det är vibrationer. Jag kan sätta hundra spänn på att det hörs ljud hos grannarna.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:39:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
ibland tror de om lågfrekvent ljud att det är vibrationer

Vilket kanske inte är så förvånande då dessa kan få allt möjligt att vibrera om man lirar lite engagerat!

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/28 :  18:02:38  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är just sådana här grejor som gör mig jäkligt imponerad.
Snygga, snabba svar som med tre eller färre meningar löser ett knöligt problem.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/02/28 :  20:05:26  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Man kan använda denna lilla sida för beräkningar...
http://www.lts.a.se/rumsres/rumsreso.html"

Hur vet man vilken av de resonanserna som är elakast?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/28 :  21:22:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pelle: Det vet man oftast inte helt entydigt!

Men de som ligger lågt (under 30 Hz eller så) brukar förlora en del energi vid reflektionerna och dessutom så brukar högtalare ha klen output vid de frekvenserna (och musiken brukar vara sparsamtutrustad med frekvensinnehåll vid dessa frekvenser) så de är inte så farliga.

Om det är många resonanser som ligger samlade så kan man misstänka att det blir ett problem.

En annan liten markering är om resonansen beror på reflexer i flera ytor så är de oftast mer dämpade än om de bara reflekteras i två parallella ytor. Jag har gjort så att det visas i beräkningen.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:56:18  Show Profile Send ekman a Private Message
vad kan man dra för slutsatser av detta då? att jag bör skaffa en högtalare som rullar av vid 100hz kanske =)
74 Hz b=0 h=x l=0
57 Hz b=0 h=0 l=x
93 Hz b=0 h=x l=x
61 Hz b=x h=0 l=0
96 Hz b=x h=x l=0
83 Hz b=x h=0 l=x

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/01 :  00:57:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det är faktiskt så att du får stående vågor tätare och
tätare ju högre frekvensen är. Det är inte bara när den hela våglängden matchar en sida i ditt rum som du får en stående våg, du får det vid alla jämna multiplikationer av våglängden med.
Så, får du en vid en sida som är två meter säg, stående vågor när våglängden är en meter, när den är en halv meter, när den är 0.25 m när den är 12.5 cm och så vidare och så vidare. Så, ju kortare våglängden är, med andra ord när frekvensen är högre, har du stående vågor för så gott som alla frekvenser. Det som gör att det hörs i basen är för att avståndet i frekevens mellan dom stående vågorna är störst för låga frekvenser. Så, du kan få stark bas vid 40 Hz, nästa nod kommer kanske vid 60 Hz.

Att grannarna hör basen vete fanken om det har med stående vågor att göra, du har ju mer stående vågor för högre frekvenser. Det är nog så att basen, eller låga frekvenser, inte reflekteras lite lätt, det går genom väggar och golv, medans högre frekvenser reflekteras lättare och håller sig i det rum du spelar.

C
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/03/01 :  09:55:24  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Hehe, där jag bor så fanns det en gång i tiden en kille som höll till i ett skjul ca 1,5 kilometer från mitt hus, denna kille hade en monsteranläggning i sin bil, han spelade i Sverigeeliten och hade vunnit många Sascha?? tävlingar...., när han drog på så vibrerade asfalten på uppfarten till mitt hus, men jag vetef.n om han hörde någon bas alldeles brevid sin bil......,

mvh
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/01 :  12:26:29  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Låga frekvenser har en våglängd som är mycket större än tjockleken på väggen in till grannen och därför dämpas inte dessa frekvenser. Den lägsta frekvens som dämpas av väggen är den våglängd som motsvarar 4*väggtjockleken. Allt under går igenom (i princip).

/Marcus
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:44:41  Show Profile Send Nagra a Private Message
Men undrar vad han kan göra åt saken, jag spelar mitt under dagen, han säger att det stör honom när han lagar mat...
Hur som helst, (ursäkta språket) gubbjävlen borde få en 5.56*45 FMJ genomborrad mellan ögonen!!!

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000