HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett lyft med Audiovector M3 Super
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:56:04  Show Profile Send Roq a Private Message
Var just på Lefflers och jämförde mina M3:or med M3 Super.
Vilket lyft!! Jag har tidigare hört att det skall vara skillnad mellan dessa och ny som man är i hifi-världen trodde jag det rörde sig om småsaker. Det var det definitivt inte! Ljudet släppte mycket finare och mellanregistret var klart överlägset M3! När jag lyssnade på M3 igen lät de närmast burkiga, mullriga och allmänt odistinkta - suck, här sitter man hemma och tycker det låter så bra...
Nu vet jag vad jag ska lägga pengarna på...
Har hållt på i ett par månader att leta en ny dedikerad CD-spelare att ersätta min HK DVD25 med. Har kollat på spelare upp till 10kkr-nivån - vetefan nu om jag inte ska lägga pengarna på att uppgradera högtalarna och köpa en CD-spelare i 5-6kkr-klassen i stället?

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:15:14  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Audiovectors Super model är definitiv klart överlägset M standar model.
Har M1 Super och ljudet är som på M3 Super. lite mindre bass men med korect placering (Nära väg) kann man fixa det.
Skulle definitiv, om jag har varit du, uppgradera till M3 Super.
CD spelare är viktig men Högtalarna tycker jag är det viktigaste länk.

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:29:22  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Det är ingen lätt fråga, tycker inte jag... Det beror på hur kräsen du är när det gäller musikåtergivningen... Du får bättre upplösning, tajtare återgivning och allting blir bättre med en dyrare CD-spelare... Men högtalarna kommer ju fortfarande ha samma karaktär som M3... Du verkar dock vara helfrälst i Audiovectors högtalare, så om du tycker att M3 Super verkligen är en sådan högtalare du vill ha... Bör du uppgradera den. Annars kan man tycka att det finns andra högtalare i samma prisklass som Super som också är roligare... Men då blir det ju inte lika billigt...

Hursomhelst... Hur du än vrider & vänder på problemet just nu, så är det DVD-spelaren som är den svagaste länken i kedjan väl? Så, CD-spelaren bör komma först. Även om det kanske känns roligare att uppgradera högtalarna.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:38:22  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jakob S har rätt man kan hittar andra högtalare för samma pengar som m3 super.
Men jag tycker inte att M3 och m3 super har samma karaktär. Jag uplevde dem som högtalare från två olika tilverkare. M1 & M3 standard version tycker jag att dem är inte speciellt bra högtalare. Super är nånting annat. Specielt M1.
Altenativ är, om du vill audiovectors super version, att sälja dina M3 och köpa m1 super (beg.) så du har pengar för cd spelare.

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:51:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, jag har väl tänkt att CDn skulle komma i första hand från början - bättre med en bra källa.
Även om jag vet att det finns andra högtalarmodeller som kanske är vassare än Audiovector så tänkte jag ge M3 Super en chans då jag redan har lagt 15kkr för M3:orna och tycker ljudförbättringen med Super var så pass stor för 6700:-
Om jag framöver skulle vilja byta upp mig ytterligare vad gäller högtalare så kommer jag nog titta runt på andra modeller också. Det känns inte givet att gå vidare upp i Audiovectors serie.
Go to Top of Page

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:56:05  Show Profile Send redbat a Private Message
Har du lyssnat på Avantgarde? Visserligen är den rejält mycket dyrare än M3 super, ,em den är också rejält mycket bättre. Både djupare och rappare bas och öppnare mellanregister men framförallt en fantastiskt välupplöst diskant helt utan vasshet.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:01:16  Show Profile Send Roq a Private Message
Har inte lyssnat på Avantgarden men den ligger utanför min budget. Betänk att jag för 4 månader hade en Sony-CD för 1500 spänn, några skumma högtalare i 800kronors-klassen och en halvtrasig Yamaha-receiver - jag har inte "kommit så långt" inom hifi-världen än...

(Mina prylar i övrigt är f.ö. HK DVD25 (som ska bytas), Supra EFF-ISL, Vincent SV-233, Supra 3,4 och Audiovector M3.)
Go to Top of Page

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:05:31  Show Profile Send redbat a Private Message
OK!

Jag tänkte på framtida uppgraderingar. I stället för att byta till annat märke kan det vara värt att lyssna på Avantgarden.

Lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000