HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljud isolering av tak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

doc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:07:49  Show Profile Send doc a Private Message
Hej alla
Jag bor i tvåvåningshus där stereon finns på ena våningen och tvn på den andra. Govlet/taket emellan är av trä och släpper igenom störande mycket ljud åt båda håll. Kan någon ge tips hur jag bäst och enklast (och billigast) kan göra en ljudisolering mellan rummen?
/doc

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/03/01 :  19:03:52  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Jag lyfter den här frågan då ämnet intresserar mig, och välkomnar doc till Forumet!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/01 :  19:59:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Enkelt och billigt blir det nog inte. Handlar i så fall om att bygga innertak och extraväggar och fylla mellanrummen med isoleringsmaterial.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:51:55  Show Profile Send belle a Private Message
Anders47:
Det där började jag och min far med för 20 år sedan ( då bodde jag hemma), nu förstår jag varför det aldrig blev klar efter jag flyttade hemifrån!
Rensa hela rummet ifrån möbler, tag bort allt vad golv och väggar heter. lägg dit gummi på reglarna/takstolarna montera nya golvreglar under dessa så lägger du dit en tung stenull (tror jag det heter)typ 300 kg m3. Lägg nya golvskivor, fäst de nya reglarna i väggreglarna i reglarna till golvet. Isolera väggarna montera nytt inertak/vägg. Glöm ej att täta ordentligt emellan gipsskarvarna och för bästa effekt dubbla gipsskivor i omlott.
Kort sagt sänk volymen på TV:n eller byt rum.

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:08:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe. Det där lät ju minst sagt besvärligt. Jag har ett bättre tips: Bjud in nåt fixar-program från TV eller köp ett nytt hus...

Edited by - Aton on 2003/03/01 21:08:48
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:25:30  Show Profile Send belle a Private Message
Aton:
- Då fanns inte TV4, därför är rummet ej klart ännu sånär som på ljudisolering av dörr och fönster.

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Edited by - belle on 2003/03/01 21:26:14
Go to Top of Page

doc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:04:18  Show Profile Send doc a Private Message
Tack för välkomsten MacDaxy. Och tack till övriga för svaren. Eftersom jag kommer åt golvet/taket från båda håll hade jag närmast tänkt mig att försöka isolera nerifrån utan att bryta upp golvet. Någon som känner en lämplig produkt? Gärna gummi - hälst vitt.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:12:15  Show Profile Send belle a Private Message
Välkommen föresten doc! (sorry)
Vi byggde rum-i-rummet så jag kan inte hjälpa dig mer nu.
Täta alla skarvar till intillvarande rum!Latexfog funkar skitbra, men du isolerar inte stomljudet (väggar/golv), bara det luftburna o-ljudet (rätta mig om jag har fel,någon)!

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:27:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Hmm, taket är en svag punkt om man bor i en "betongbunker". Jag tror nog man måste ha ett eget hus för att göra ett akustikoptimerat tak.

För man kan väl inte slå sig på att bygga ett innertak i en lägenhet om man inte har 2,80 i takhöjd eller äger fastigheten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000