HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värme och andra ljud definitioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/01 :  10:46:02  Show Profile Send bibi50 a Private Message

Följer det som skrivs här på forumet ganska intensivt fast ganska passivt och tycker att det är hög klass på det forumet.
Men något som jag anser saknas är "slang" förklaringar till oss "dödliga" typ värme och kyla i ljud...
Hur låter det kallt och hur varmt, transparent och bumligt osv...
Skulle vara tacksam om någon skulle ta sig tid och skriva en sort
Hifi lexikon så att även vi dödliga förstår
tack för ordet

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:29:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
.. eller luftigt ljud?
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:41:36  Show Profile Send belle a Private Message
bibi50:
Om du har erfarenheter av att kolla stötdämparna på en bil, så kan man likna "bumlig" bas med att du hoppar på kofångaren fram på bilen , när du kommer tillbaka efter tio minuter så står bilen fortfarande och gungar det kallar "vi" för bumlig bas -Den slutar aldrig att spela och du hör inte vad som spelas.(såklart)
Jag låter dem andra fylla i med restan av de definitioner som du frågar efter.

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:51:12  Show Profile Send bibi50 a Private Message

UNDERBART !!!
Vi är på rätt väg ! bra start på Hifi lexikonet !
Fortsätt så bara.......
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:36:21  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Stereophile har ett utmärkt lexicon:
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?50
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:07:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Jonas: Stereophiles lexikon var ju suveränt. Återstår bara att översätta det till svenska. Tips: nere till höger på sidan kan man välja att se allt på en sida. Lite smidigare att spara för oss som inte har bredband...
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:46:18  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jonas ! du gör det lätt för dig själv !
Det är just fikonspråket som gör allt så komplicerat !
FÖrsöker få saker att låta enklare att förstå och "belle"
har gett oss ett bra exempel på hur det ska låta.
Var lite originella och förklara termerna (inte alla men de
mest återkommande) på det sättet att även vi icke hifi-ingenjörer
ska känna oss delaktiga i denna eminenta forumet ! tack
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:59:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Stereophile uttrycker det perfekt: Ljudet kan beskrivas beskrivas på två sätt: Med ljudhärmande beskrivningar (Smock, bang) eller med känslomässiga eller andra associativa symbol-beskrivningar (plågsamt, varmt, luftigt, knastrande eller skramlande). Enklare än så kan det helt enkelt inte bli. Försök att beskriva hur filmjölk smakar utan att bli subjektiv! Det går väl inte. Allt sånt här är subjektivt och därmed också relativt. Du och jag tolkar samma ord utifrån våra egna associationer. Ändå kan vi troligtvis enas om att värme och kyla är två rätt motsatta känslor.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:06:31  Show Profile Send belle a Private Message
Det var jag som gjorde det enkelt för dig, för jag tycker att basen är enklare att deffinera än det som kommer,låt säga, över ca 100 Hz och därutöver, det kan tyvärr vara MILJONER med orsaker till att det låter som det gör. Väggarna Delningsfilter möblering och typ av musik osv osv
Vad tycker du låter bra? Ettrig mellan reg/diskant så där så man får ont i öronen efter en kväll på disso(öronsus hela Söndan)För hög volym eller dist. vad vet jag!? men kul hade jag. Tror jag........
Sätt på dig ett par hörlurar som du gillar att lyssna i. Blunda försök att komma ihog hur det lät och jämnför........tyvärr så finns det inga "lexicon" som kan tala om vad du hör och borde höra! Men Atkinson(tror jag han heter) har skrivit om vad du kan lyssna efter................

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:08:45  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Problemet är inte originalitet eller oförmåga.
Problemet är likartat med att beskriva hur någonting smakar.
Och i så fall om man tycker det är gott eller inte.
Om du beskriver hur blåbär smakar så att jag förstår det, skall jag beskriva hur en genomskinlig diskant låter.
Inte alldeles självklart eller hur?
Det finns, mig veterligen endast ett språk anpassat för att beskriva våra sinnesintryck, och det är vinprovarspråket.
Å andra sidan : hur fanken smakar en löddrig häst?
I så fall, vill man verkligen veta det?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:12:56  Show Profile Send dole a Private Message
Mycket svårt att sätta ord på din fråga.
Men bumlig bas brukar vara mycket stående vågor i vissa fekvenzer.
Kallt tja... hårt analytiskt, kanske mera rätt än kul.
Varmt tja... tvärtom

Det är mycket en smak sak.
mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:39:35  Show Profile Send belle a Private Message
You got me, kan rekomendera en bok som heter "The complete giude to High-End Audio" av Robert Harley, så får du ett hum om vad du se upp med.
ISBN:0-9640849-0-2

Edited by - belle on 2003/03/01 21:40:30
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:56:02  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Naiv som jag är !!!
Borde förstå att detta är
MISSION IMPOSSIBLE

Jag får väl fortsätta och undra hur det egentligen låter när
ni säger analogiskt, analytiskt, transperant, kallt, varmt osv....
Kanske jag blir klokare någon gång
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:58:03  Show Profile Send belle a Private Message
bibi50 du har PM
Mission impossible? -Nej, det är nu det roliga börjar när man fattar att man inte fattar NÅGONTING......

Edited by - belle on 2003/03/01 22:03:18
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:06:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
bibi50
Det ger sig, tro mig
Fikonspråk finns inom alla intresseområden.
Man lär sig läsa mellan raderna så småningom.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:06:26  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Det är just fikonspråket som gör allt så komplicerat !

Fikonspråket är ju det som förenar oss hifinördar. Vår stolthet undanrycktes häsynslöst i public service TV i torsdags, tag inte bort vårat fikonspråk nu också!

Saken är den att vi invigda förstår varandra bättre om vi använder "fikonuttryck" i vår kommunikation. Vi vet exakt vad som menas med en analytisk (översättning: på gränsen till överdriven detaljåtergivning) eller tillbakadragen (översättning: avlägsen ljudbild med överdrivet djup) återgivning. Men det står alltid utomstående fritt att fråga vad som menas. Så blir fikonspråket mer utbrett och vår skara blir större.

Jämför vilken intresse- eller yrkesgrupp som helst, alla har en mer eller mindre utvecklad vokabulär som förenar dem och underlättar dess inbördes kommunikation.

Så fikonspråket är både på gott och ont.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:09:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Helt riktigt Jonas!

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:29:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Termer som värme, kyla, (jfr ljust och mörkt) bumlighet osv är något som vi hifinördar har hittat på för att bättre beskriva klangliga egenskaper i anläggningen. En musiker eller ljudtekniker skulle aldrig säga att "basen är lite blöt" eller att "den här förstärkaren drar åt det ljusa hållet".
Jag tror att det är väldigt begränsat till hifivärlden och att man måste lyssna på ett speciellt sätt för att förstå vad det handlar om.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:41:11  Show Profile Send belle a Private Message
På någotvis så håller jag med bibi50 vad jämnför vi med ?, har vi varit på konserten/inpelningen med den aktuella artisten? Vad har vi för preferenser till vå "perfekta" anläggning? jag menar skaffa en hund som "bara råkar" lägga sig framsör stereon och förstör allt! Jag vet inte för jag har ej någon dedikerat musikrum så jag får göra det bästa av det jag har, jag vet inte hur det med er andra.....men skall jag njuta av den msik som JAG vill lyssna på så får det bli mittinatta å´ kan man ju inte spela speiellt högt.(snablars vad jag missar tangenter)

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:44:39  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Belle:
Och din inställning var?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:03:51  Show Profile Send belle a Private Message
Min insällning är att jag har tagit denna tråd åt fel håll. Jag vill fortfarande ha en anläggning som låter så "neutralt" som möjligt! Men en bumlig bas är aldrig fel till film........
Lite pömsig är jag faktiskt så nu går jag och lägger mig.GOD NATT tack för idag

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:05:54  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
God natt belle!
Du kommer att hitta din"grej".
Använd öronen.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000