| Author |
Topic  |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 18:08:18
|
Ja, vilken utrustning?
Har ett Soundblaster Live! Kanske funkar ??
Men sen en mic.. där har jag en "headset mic" hehe tror inte den håller måttet Vad ska man ha för nån ?
Sen Mjukvara??
nått mer? |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 20:40:50
|
| Det beror på hur noggrant du vill mäta. Vill du göra det jättenoggrant så är det dyrt. vill du köra den enkla stilen så är det en vettig dator med ett vettigt ljudkort... en mikförstärkare... en kopplingsbox... ett bra mätprogrem (speakerworkshop är gratis) och en någorlunda vettig mickapsel (finns bl a hos Liberty istruments) som behövs. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 00:06:13
|
Det beror på hur noggrant du vill mäta. Vill du göra det jättenoggrant så är det dyrt. vill du köra den enkla stilen så är det en vettig dator med ett vettigt ljudkort... en mikförstärkare... en kopplingsbox... ett bra mätprogrem (speakerworkshop är gratis) och en någorlunda vettig mickapsel (finns bl a hos Liberty istruments) som behövs
Vad använder du för kopplingsbox?`
mvh |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 00:36:44
|
Billigast möjliga utan att få ett helt vridet resultat, vill kunna jämnföra högtalare lite gran Mest på skoj. |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 01:32:38
|
Min kopplingsbox är egenhändigt byggd och ses på följande sida:
http://hem.passagen.se/mclaren/meas.html
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:13:40
|
| En decibel mätare och en hemma gjord skiva med ton svep går också bra för riktigt enkla mätningar. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:41:38
|
| Satsa stort, kolla Clio eller DAAS, alt. Mlssa eller LMS om du har lite större budget. ATB eller Klippel för riktigt stora plånböcker. Alla har ett gott handrahandsvärde, till skillnad från alla ljudkortsbaserade leksaker! |
sound pollution |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:02:38
|
Jag har beställt 50:- panasonic-kapseln från Minic, väntar ännu, sedan kommer projektet att göra en mikrofon av denna....huga! Ska också snickra en kopplingsbox, i trä faktiskt...
Vad jag inte riktigt förstått är varför man måste köra med micförstärkare....det finns ju en mic.ingång på kortet. För min del gäller justMLS tror jag. Eller snarare värdet av två-kanal förstår jag inte...
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:29:14
|
Måste inte använda mikförstärkare, det går att koppla direkt till ljudkortets mikingång. Separat mikförstärkare kan man komplettera med senare (iallafall är det så med det ovan nämnda gratis programmet). |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:09:53
|
| anledningen till att man helst använder micstärkare är tvåfaldig, den ena är att mikingångarna på billiga ljudkort ofta är bandbredsbegränsade samt är av låg kvalitet samt är i mono, den andra orsaken är att man många ggr vill använda två kanaler för ingång, då kan man använda probe på ena kanalen som korrigerar olinjäriteter i ljudkort, förstärkare, deln filter osv. och mik i andra kanalen. |
sound pollution |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 01:44:08
|
| En annan fördel jag glömde nämna med en decibel-mätare är att den har mic utgång så man kan använda den för mätningar med program också :-) |
 |
|
|
kuggkrans
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 08:38:35
|
| En annan undran, nur noggrannt blir det med t.ex. ljudkort vad ligger frekvensnogranheten på? om man jämför det mot en frekversräknare vart hamnar resultatat? |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:32:59
|
kuggkrans - ladda hem och prova gratisprogrammet nämnt ovan. Då kan du själv verifiera.
Alexi - vad kör du med för dB-meter? |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 12:22:46
|
| skutten jag använder Radio Shack (den analoga) #32-2050 |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 23:00:00
|
Ett sent inlägg i debatten, vad man skall ha? jo, en j-a massa pengar så att man köpa mätinstrument och bygga ett mätrum.
Ett annat sätt, en gäng bra musik av olika stilar, fm-tuner samt ett öra riktat mot högtalaren som skall analyseras, sätt en plugg i det öra du inte skall använda.
Detta tips fick jag av en mycket erfaren högtalarkontruktör för sådär tre fyra årtionden sedan, funkar mycket bra, realtidsbaserat.
Nackdelar: bakåtsträvande ej oljebaserat högupplösande mätsystem som i stort sett alla kan använda. |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:14:05
|
| Lsp-cad är användbart till både mätning och simulering. Rekomenderas varmt. Loudspeaker-lab är lite dyrare men samtidigt bättre som mätprogram (dom kompleterar varandra bra för övrigt). Jag sålde mitt Clio-lite för några år sedan och sparkar mig själv fortfarande för det, aj aj aj aj. En okalibrerad mic är billig men inte lika användbar, kolla med Golden Age angående kalibrerade mickapslar här i Sverige (ca:4-500kr). Minic skall ha i princip samma kapslar men okalibrerade för peanuts men det verkar lite osäkert med leveranserna därifrån. |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:19:46
|
Jag har för mig att man kan kan kompensera för avikelser i frekvensgång på mikrofonen med en kalibreringsfil i vissa mätsystem t.ex MLSSA som för övrigt är världsledande i denna genre. |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 01:23:51
|
| Både Just-MLS som följer med LSP-CAD och Loudspeaker-lab har kalibreringsfunktioner. Är nog standard i dom flesta mätprogram. |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 02:10:39
|
Då räcker det med en kalibreringsfil från tillverkaren av mickapseln för ett nöjaktigt resultat.
Jag förmodar att dom har en "go no" standard för produkten och om den är hyfsat sträng så kommer även en amatör att kunna mäta "rakt".
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:12:21
|
jag lider med dahlberg som inte har kvar sitt clio!! jag kommer inte göra mig av med mitt (dos), trots att jag använder det mkt sällan!!
om man använder nån av de mindre panasonic-kapslarna behövs eg inte kalibreringsfil då den diffar bara 1db +/-. en enkel spänningsmatning till miken + ett kassettdeck me mikingång + lspcad + nåt att mäta är allt som krävs för goda mätningar. |
sound pollution |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:35:46
|
Lite nyfiken bara, finns det nån billig decibel mätare som ändå kan va värd att ha för lite test bara ? Var och hur mycket i så fall =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:40:07
|
| jag såg att man kunde köpa radio shacks kända spl-mätare i norge, hos eltek tror jag det var, men tyvärr bara den digitala. annars har ju clas ohlson en spl-mätare. men kom ihåg, billigt är inte alltid bäst! |
sound pollution |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 21:40:26
|
nåja chlas oohlsons "Ljudmätare för mätning av ljudnivåer i bostadsrum, industrilokaler, kontor, på gatan m.m. Två mätområden, 35-80 dB och 75-120 dB. Frekvensområde 100-12000 Hz. Levereras med 1 st. batteri typ 6F22 samt väska med handlovsrem. Storlek 160x65x38 mm." inte tillräcklig, vill ha en som åtminstone går mellan 50 och 15 000 hz annars känns det lite bortkastade pengar, vet att billigast inte är bäst, men hade tänkt så man kunde skaffa sig ett hum, inga porffsprylar alltså
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
| |
Topic  |
|