HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad skall man ha för att kunna mäta upp högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:08:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja, vilken utrustning?

Har ett Soundblaster Live! Kanske funkar ??

Men sen en mic.. där har jag en "headset mic" hehe tror inte den håller måttet Vad ska man ha för nån ?

Sen Mjukvara??

nått mer?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:40:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det beror på hur noggrant du vill mäta. Vill du göra det jättenoggrant så är det dyrt. vill du köra den enkla stilen så är det en vettig dator med ett vettigt ljudkort... en mikförstärkare... en kopplingsbox... ett bra mätprogrem (speakerworkshop är gratis) och en någorlunda vettig mickapsel (finns bl a hos Liberty istruments) som behövs.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/03/02 :  00:06:13  Show Profile Send orthanc a Private Message
Det beror på hur noggrant du vill mäta. Vill du göra det jättenoggrant så är det dyrt. vill du köra den enkla stilen så är det en vettig dator med ett vettigt ljudkort... en mikförstärkare... en kopplingsbox... ett bra mätprogrem (speakerworkshop är gratis) och en någorlunda vettig mickapsel (finns bl a hos Liberty istruments) som behövs

Vad använder du för kopplingsbox?`

mvh

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/02 :  00:36:44  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Billigast möjliga utan att få ett helt vridet resultat, vill kunna jämnföra högtalare lite gran Mest på skoj.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/02 :  01:32:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Min kopplingsbox är egenhändigt byggd och ses på följande sida:

http://hem.passagen.se/mclaren/meas.html

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:13:40  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En decibel mätare och en hemma gjord skiva med ton svep går också bra för riktigt enkla mätningar.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:41:38  Show Profile Send celef a Private Message
Satsa stort, kolla Clio eller DAAS, alt. Mlssa eller LMS om du har lite större budget. ATB eller Klippel för riktigt stora plånböcker. Alla har ett gott handrahandsvärde, till skillnad från alla ljudkortsbaserade leksaker!

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:02:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har beställt 50:- panasonic-kapseln från Minic, väntar ännu, sedan kommer projektet att göra en mikrofon av denna....huga! Ska också snickra en kopplingsbox, i trä faktiskt...

Vad jag inte riktigt förstått är varför man måste köra med micförstärkare....det finns ju en mic.ingång på kortet. För min del gäller justMLS tror jag. Eller snarare värdet av två-kanal förstår jag inte...

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:29:14  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Måste inte använda mikförstärkare, det går att koppla direkt till ljudkortets mikingång.
Separat mikförstärkare kan man komplettera med senare (iallafall är det så med det ovan nämnda gratis programmet).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:49:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack, då är jag inte helt ute och seglar....hoppas jag.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/02 :  23:19:50  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Vad kostar det då, om man vill ha det så billigt som möjligt?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/03 :  00:09:53  Show Profile Send celef a Private Message
anledningen till att man helst använder micstärkare är tvåfaldig, den ena är att mikingångarna på billiga ljudkort ofta är bandbredsbegränsade samt är av låg kvalitet samt är i mono, den andra orsaken är att man många ggr vill använda två kanaler för ingång, då kan man använda probe på ena kanalen som korrigerar olinjäriteter i ljudkort, förstärkare, deln filter osv. och mik i andra kanalen.

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/03 :  01:44:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En annan fördel jag glömde nämna med en decibel-mätare är att den har mic utgång så man kan använda den för mätningar med program också :-)

Go to Top of Page

kuggkrans
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/03/03 :  08:38:35  Show Profile Send kuggkrans a Private Message
En annan undran, nur noggrannt blir det med t.ex. ljudkort vad ligger frekvensnogranheten på? om man jämför det mot en frekversräknare vart hamnar resultatat?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/03 :  10:32:59  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
kuggkrans - ladda hem och prova gratisprogrammet nämnt ovan. Då kan du själv verifiera.

Alexi - vad kör du med för dB-meter?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:22:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
skutten jag använder Radio Shack (den analoga) #32-2050

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:00:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett sent inlägg i debatten, vad man skall ha? jo, en j-a massa pengar så att man köpa mätinstrument och bygga ett mätrum.

Ett annat sätt, en gäng bra musik av olika stilar, fm-tuner samt ett öra riktat mot högtalaren som skall analyseras, sätt en plugg i det öra du inte skall använda.

Detta tips fick jag av en mycket erfaren högtalarkontruktör för sådär tre fyra årtionden sedan, funkar mycket bra, realtidsbaserat.

Nackdelar: bakåtsträvande ej oljebaserat högupplösande mätsystem som i stort sett alla kan använda.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:14:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Lsp-cad är användbart till både mätning och simulering. Rekomenderas varmt. Loudspeaker-lab är lite dyrare men samtidigt bättre som mätprogram (dom kompleterar varandra bra för övrigt). Jag sålde mitt Clio-lite för några år sedan och sparkar mig själv fortfarande för det, aj aj aj aj. En okalibrerad mic är billig men inte lika användbar, kolla med Golden Age angående kalibrerade mickapslar här i Sverige (ca:4-500kr). Minic skall ha i princip samma kapslar men okalibrerade för peanuts men det verkar lite osäkert med leveranserna därifrån.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:19:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har för mig att man kan kan kompensera för avikelser i frekvensgång på mikrofonen med en kalibreringsfil i vissa mätsystem t.ex MLSSA som för övrigt är världsledande i denna genre.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:23:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Både Just-MLS som följer med LSP-CAD och Loudspeaker-lab har kalibreringsfunktioner. Är nog standard i dom flesta mätprogram.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  02:10:39  Show Profile Send Xover a Private Message
Då räcker det med en kalibreringsfil från tillverkaren av mickapseln för ett nöjaktigt resultat.

Jag förmodar att dom har en "go no" standard för produkten och om den är hyfsat sträng så kommer även en amatör att kunna mäta "rakt".
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:12:21  Show Profile Send celef a Private Message
jag lider med dahlberg som inte har kvar sitt clio!! jag kommer inte göra mig av med mitt (dos), trots att jag använder det mkt sällan!!

om man använder nån av de mindre panasonic-kapslarna behövs eg inte kalibreringsfil då den diffar bara 1db +/-. en enkel spänningsmatning till miken + ett kassettdeck me mikingång + lspcad + nåt att mäta är allt som krävs för goda mätningar.

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:35:46  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lite nyfiken bara, finns det nån billig decibel mätare som ändå kan va värd att ha för lite test bara ?
Var och hur mycket i så fall =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:40:07  Show Profile Send celef a Private Message
jag såg att man kunde köpa radio shacks kända spl-mätare i norge, hos eltek tror jag det var, men tyvärr bara den digitala. annars har ju clas ohlson en spl-mätare. men kom ihåg, billigt är inte alltid bäst!

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:52:54  Show Profile Send celef a Private Message
ang rs spl-meter, jag hittade länk till den bättre analoga diton: http://www.mobeck.com/pmv/PDF/R_SHACK.pdf

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:40:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
nåja chlas oohlsons
"Ljudmätare för mätning av ljudnivåer i bostadsrum, industrilokaler, kontor, på gatan m.m. Två mätområden, 35-80 dB och 75-120 dB. Frekvensområde 100-12000 Hz. Levereras med 1 st. batteri typ 6F22 samt väska med handlovsrem. Storlek 160x65x38 mm." inte tillräcklig, vill ha en som åtminstone går mellan 50 och 15 000 hz annars känns det lite bortkastade pengar, vet att billigast inte är bäst, men hade tänkt så man kunde skaffa sig ett hum, inga porffsprylar alltså

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000