| Author |
Topic  |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 02:27:49
|
Har någon kunskap om line array högtalare det gäller naturligtvis alla principer på ingående drivers. Vad kan man förvänta sig av ett Line Array system i HiFi miljö.
Mitt förslag går ut på att installera ett högtalarsystem som är aktivt från golv till tak, då menar jag att aktiva drivers skall finnas i en rad (LINE) från golv till tak, kanske man kan använda billiga element då konutslaget inte behöver vara extremt.
För att få bort diverse störande utstrålning bakåt i det lågfrekventa området kan man kanske köra en gäng drivers monterade bakåt i motfas??.
Vi skall ju återgiva det inspelade materialet så exakt som det är möjligt och då är det ju egentligen bara det som kommer direkt från transducern till våra öron som är intressant.
Är jag ute och cyklar eller finns det någon substans i detta.
Annars blir ju rummet en återgivningsfaktor som påverkar ljudet olika beroende på hur man har ordnat sitt lyssningsrum. |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:04:48
|
| För dåligt insatt, men hört en konstruktion med 12 + 12 6,5 tummshögtalare som var uppsatta på en smal baffel med mycket grunda "sidor" och inget bakvägg, de satt ungefär 1,5-2 meter in i rummet och ljudet var GRYMT bra, grejjen att det lät så underbart bra var nog helt enkelt att på grund av att utstrålningen bakåt, vi snackar LUFTIGHET , och fortfarande en GRYM pondus |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:28:47
|
linjekällor avlyssnandes i dess "närfält" ger det upphov till kraftig kamfilterverkan pga tidskillnaderna elementen emellan och ens öra/mätmik, linjelängderna måste nog noggrant anpassas efter dess bandbredd.
om man kör bakåtstrålningen urfas mot framutstrålningen får man väl en bipol (8) och då blir utsläckningarna i sidleds. vill man åt njurformad utstrålning måste man nog köra med en akustisk ventil typ gradients toppar. nagref hade väl en sådan högtalare oxå!? |
sound pollution |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|