| Author |
Topic  |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 23:47:30
|
Finns det några förslag på ett par små högtalare att bygga? Och sen en liten förstärkare att driva dom med?
Jag har tänkt att peta ihop en liten portabel anläggning bestående av en bärbar cd-spelare, en liten förstärkare och ett par kompakta högtalare. JAg tänkte även fixa en liten väska eller ett etui till dessa apparater. Sen tar man bara med den lilla lådan eller väskan när det bär av till sommarstugan eller något liknande. En lite trevligare variant än en bärbar "bergsprängare".
Grejerna bör låta "hyffsat" och får inte kosta allt för mycket. Jag hade först en tanke på att kör amed ett par högtalare och en bilstereo. Men det blir lite trist. Det blir roligare med en liten minianläggning. Sen akan man kanske lägga till en hörlursförstärkare i form av en Gradoklon eller något liknande). |
Oops! I did it again |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:05:45
|
Bra förslag jag har sett och hört talas om liknande projekt man borde lista bra komponenter som redan finns t.ex. så här: 1. Ett bra bilslusteg 2. En bra portabel CD spelare 3. Bra små tvåvägare ( här kommer man in på DIY jag äger ett par små kommersiella högtalare kostar ungefär 2000:- så gott som bara S.K.I.T) 4. Power Supply, på svenska effektförsörjning denna del skall kunna försörja systemet både från det svenska elnätet och från batterier. 5.En liten kontrollförförstärkare ( passiv och eller aktiv) 6.Transportförvaringssystem väska låda eller nått annat.
Jag tycker att detta låter mycket intressant är det nått som vi kan ta tag i. |
 |
|
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:27:23
|
| borde man inte kunna göra nåt med ett par tangband bredbandare eller fostex 128(?)fe? en liten op-amp förtärkare borde ju någon på detta forum kunna knåpa ihop annars finns ju även det på nätet. förstärkare kan man ju annars använda vincents mini-stärkare som ser ut som en x-can v2 den har ju varit uppe innan på forumet. den kostar ju bara 1000 pix. CD tror jag är det svåraste att hita något litet som låter bra (bättre än en cd-walkman) det skulle väl i så fall vara musical fidelitys i samma serie som x-can kommer inte ihåg vad den heter. Tyvärr så är den inte så billig :( |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:28:21
|
| Jag hade en liten tanke på att använda just ett litet bilslutsteg. Kanske kan man kombinera en hörlursförsärkare och ett försteg. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
944Driver
Member

159 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 01:04:38
|
Bygg en gainclone-förstärkare, det borde bli billigare än en lösning med bilstereosteg. Två LM3875 kretsar kostar inte 200 kr och kan ge 50W+ med rätt nätdel.
//Magnus |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 01:06:45
|
| Går dom att driva med enkelmatad spänning på ca 12 volt? |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 13:14:29
|
| Vincent för 1000:- kan ju även vara ett alternativ. Jag har även funderat på att använda denna anläggning hemma i köket (man vill ju inte har fler apparater än vad som är nödvändigt). Men då behöver jag två ingångar (cd och radio). Tyvärr så har ju Vincent bara en ingång. Annars så är det ju ett kompakt och intressant format på den. Vet någon hur den låter (jämfört med annat man kan få för dom pengarna). En annan variant jag kom på var att använda nätverks-mp3-spelaren som testades i senaste High Fidelity. Då kunde jag skippa radio och cd i köket och istället nöja mig med internet radio och mp3. Sen när jag tar med grejerna så kan jag ju använda en portabel cd-spelare eller något liknande. Men den verkar vara både plastig, ful och dyr (förhållandevis). Kanske kan det finnas någon billigare variant av denna spelare. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 14:13:49
|
| jag tror iaf en cd-limpa från on-off eller elgiganten ger mest för pengarna, möjligen kan man väl då tweaka högtalarelementen... |
sound pollution |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 14:46:03
|
| Ett par hyfsade datorhögtalare (med inbyggd liten stärkare och batterieliminator ) och en bärbar cd-spelare har funkat på flera av mina midsommarfiranden i skärgården och på hotellrummet utomlands. |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 16:30:48
|
| En cd-limpa från OnOff är ju inte riktigt lika kul som en behovsanpassad egen skapelse. Sen behöver ju inte alla delarna vara egentillverkade. Men jag tänkte att jag i alla fall skulle kunna få anledning att bygga ett par små högtalare. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:37:43
|
Näe inga limpor,tvätta ur munnen med tvål,jag tänkte nog att det skulla vara lite av SOTA i denna kategori lite av militär design och funktion, man skall kunna använda CD:en lös om man vill eller koppla till slutsteget någon radiodel vore bra att ha förslagsvis Sony eller något annat bra märke.
Det hela skall packas i en riktig bag av hög kvalitet man kan specialinreda med någon typ av "padding" |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:17:16
|
| ok, en cd-limpa med upphottade nätdelar, klocka, kablar, ejjordan-element, etc samt ett militärgrönt ytterskal dämpat me gucka från swedac... :) |
sound pollution |
 |
|
| |
Topic  |
|