| Author |
Topic  |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 22:46:58
|
Hemma förstår jag!, men finns det ett "ljudrum" Jag skall samsas i ett v-rum på 25 m2 med mina barn och sambo, och de tycker inte om "min musik" kan jag säga...... Mycket jazz/afro och asien(World)influenser kan man säga... |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:06:04
|
belle! Jo, jag har ett musikrum numera, sedan barnen flugit ur boet. Innan var det ju lite si och så med möjligheterna att lyssna, men oftast gick det bra då med, även när sönerna var små. Min fru lärde sig ganksa snart tycka om jazz, och jag lärde mig uppskatta opera via henne. Så våra grabbar kunde gå och gnola toreadorarian ur Carmen likaväl som Round about midnight på stranden, lekplatsen etc. Båda våra söner är fortfarande mycket musikintresserade och öppna för olika sorters musik. Så, belle, ta det med ro, din fru kommer nog att sakna din musik om du skulle låta bli att spela den under några dagar (ett bra test som kanske även har med kärlek att skaffa...?). Låt dina barn få höra så mycket musik som möjligt, de blir harmoniska av det och de kommer säkert att tacka dig för detta när de blir äldre.
tompa |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:06:04
|
Eftersom du fråga "vart" och inte "var" så blir svaret lite svårare. Fast jag tror att jag lyssnar lite mot nord-nord-väst liksom.
Och jag har ett ljudrum på ca 20 kvadrat där bara skivorna och ljudutrustningen bor. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:10:31
|
Själv har jag alltid högtalarna i söderläge. Funkar mycket bättre än i de andra väderstrecken.
För att vara lite halvseriös kan jag säga att jag inte alls har ett "ljudrum". Min familj får helt enkelt leva med det faktum att jag gillar musik. Det är rätt lätt eftersom de gör det också. Med all respekt så kan man väl "utbilda" sambon till att gilla det man lyssnar på? Tar lite tid förvisso, men beaktande alternativet så?.......... |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:14:06
|
tompa: Sambon kommer ifrån Norrland (Ö-vik) så, dansband är jag inte främmande för. Är faktiskt ganska kul och motion blir det ju också (det här skulle jag ju inte sagt. joakim: min anläggnnig strår ca 30 km norr om typ he.he JAG HADE JU FAKTISKT GÅTT LAGT MIG |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:22:12
|
Än så länge bor jag i ett litet studentrum (19kvm inkl toalett, hall och allt - själva rummet kanske är på 13-14kvm) så jag får pussla lite för att få till en setup som ger hyfsat ljud...
Flickvännen börjar sakta men säkert uppskatta välljudet mer och mer, så förhoppningsvis klagar hon inte över mitt konstanta användande av anläggningen när vi flyttar ihop  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:22:19
|
| Nå, men god natt igen då! |
|
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:26:28
|
| Sovgott akkuastakki |
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:28:25
|
Tack belle! Bra drömmar skall du ha! |
|
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 01:05:27
|
Belle: För att ljudmöblera rätt behöver du läsa Feng Shui för hifi  |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 10:32:48
|
Jag har ett dedicerat ljudrum som oxå används för hemmabio ändamål ... Rummet är ca 35 m^2 och ligger i källaren på mitt hus. Eftersom väggarna, golvet och taket är av betong så var jag tvungen att bygga ett "rum-i-rummet" för minimera efterklangstiden i rummet. Många tycker rummet är för dämpat men jag gillar det 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:12:33
|
Neriks: Wow, seriöst. Antar att rummet med träpanel ditt ljudrum. Det var ingen dålig satsning, Mark Levinson... Och projektorn ser inte heller dålig ut. Men vad är det man ser i bakgrunden, en bardisk eller en högt placerad rörförstärkare  |
Edited by - Aton on 2003/03/02 11:13:13 |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:16:52
|
| Forts. Högtalarna ser ju enorma ut, både i omfattning och utseendekvalitet! Har du byggt dem själv? |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:26:07
|
| Feng Shui för HiFi, den var klockren! Hmm, vilket intressant upplägg. Jag kanske äntligen kan få lite nytta av min utbildning i religionsvetenskap. |
 |
|
|
BryanB
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 12:56:51
|
Mina f:d grannar brukade kontra med dansband då de tyckte att jag spelade för högt. Så jag vet hur det är... 
Ni får väl försöka ordna med ett spelschema eller nått så alla parter möts på mitten så att säga. Underskatta inte diplomati... |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:44:53
|
quote: Originally posted by Aton
Neriks: Wow, seriöst. Antar att rummet med träpanel ditt ljudrum. Det var ingen dålig satsning, Mark Levinson... Och projektorn ser inte heller dålig ut. Men vad är det man ser i bakgrunden, en bardisk eller en högt placerad rörförstärkare
Aton,
Det är mycket riktigt mitt ljudrum ... med bardisk
quote: Originally posted by Aton
Forts. Högtalarna ser ju enorma ut, både i omfattning och utseendekvalitet! Har du byggt dem själv?
Hehe ... ja de är en aning stora Högtalarna innehåller JBL-element och är egenhändigt ihop-knåpade. Utseendemässigt kan man faktiskt ha synpunkter på om högtalarna är vackra eller ej ... Dessutom går åsikterna isär en hel del bland vänner och bekanta om den ljudkvalitén som systemet presterar. Jag trivs dock enormt bra med högtalarna och resten av anläggning ... även om jag ibland önskar att det fanns lite mer "luft" i toppen än det gör ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:55:02
|
Hej belle!
Självklart så lyssnar jag på mina musikanläggningar i alla befintliga utrymmen t om på toaletten! Bäst är dock förnuvarande vardagsrummet och mitt sovrum. Mvh kenth
   |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:30:47
|
"För att ljudmöblera rätt behöver du läsa Feng Shui för hifi "
Jag har läst att enligt Feng Shui skall stereon helst stå vid den västra väggen.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 19:56:49
|
Pelle: -Varför sa du så där , anläggning står ju i söderläge så den känns lite för ljus just nu
|
|
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:57:59
|
Ja, frågan var ju vart och inte var vi lyssnar! Alltså i östlig riktning från högtalarna sett, för de står mot västervägg. Jag läser inte Feng Shui utan går på intuition, men kan konstaterat att högtalarna har hamnat mot västervägg i mina fyra senaste bostäder (d.v.s. sedan 1983). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 01:26:04
|
Rummet, ja det är ett långsmalt vardagsrum ca 4 gånger 7 m där tre femtedelar används som lyssningsdel, med högtalarna mot långväggen framför fönstren. Specialdesignad Polyform-hylla (ekfanerat lamellträ - bär 250 LP på 1 m hyllplan med knappt synlig nedböjning) som täcker ena sidoväggen och drygt halva bakväggen (går ovanför soffan). Där finns alla LP, rullband, 15 apparater (nätaggregat och nätfilter oräknade) och en hel del böcker. Slutstegen står bredvid högtalarna, TV och video i mitten. Matbord i andra delen av rummet och massor av STORA storbladiga växter i rummet vilka nog gör sitt till för att diffusera reflexer. Mix av betongväggar, gipsvägg på reglar och nästan hel fönstervägg. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:59:18
|
jag tror helt och fullt på currylinjen....högtalarna står på matbordet=bardisken, jag stör ut en rand efter varje städning |
 |
|
| |
Topic  |
|