HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska jag driva mina M1 Super med rör (edison 60)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/28 :  12:42:09  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag har ett litet dilemma !

Ska jag Ska jag driva mina Audiovector M1 Super med rörförstärkare, För/slutsteg eller en bra integrerad förstärkare.
Jag vill inte kasta ut pengrar.
Välljud, är vad jag söker.
Min rum är ca 20 qm.
5000 - 10000 SEK är vad jag kan investera.
Rör är en magisk ord men behöver jag det?
Senare jag ska köpa en bra CD Spelare och eventuellt lite mehr så
jag vill ha mögligheit att kunna upgradera.

Tills nu är Primare I 20 favorit men oftas tänker jag att men samma pengar kann jag köpa nånting bättre.

Anyway ...... wad tycker ni?

"Trust only your own ears!"

Edited by - motionsync on 2003/03/01 11:39:07

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/03/01 :  00:39:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hej Lambis

Du vet vad jag tycker, Edison 60 !!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/01 :  01:04:36  Show Profile Send ekman a Private Message
jag kan inte tänka mig att audiovector och rör skulle kunna bli en ens hyfsad kombination men testa skadar ju inte
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  02:12:22  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Larsho: Jag vet vad du tycker men du vet vad jag tycker också. Är fötrfahrande inte säker.
Köpte Audiovector M1 Super och inte Amphion Argon II.
Fick mina Audiovector M1 Super för en extrem bra pris , jag kunde inte säja nej.
Rör är intresand. Faktisk jag har tänkt heela tiden att om jag skulle köpa Amphion Argon II jag skulle köpa din edison 60. Men med M1 Super vet jag inte.
Audio analoque's Puccini är den enda förstärkare som jag lyssnade som hade lite rörsound.
Jag har inte hört rörförtärkare för Hifi. Men som jag sade till dig jag har mycket efahrenet men röramps för gitarr. Specielt E84
Och jag har faktisk lyssnad på transistorförstärkare som var bra med mina M1. Primare I 20 för ca 8500 SEk eller 6500 demo.
Så du kann förställa dig att det är inte lätt att betalla 5000- 6000 SEK för rör om jag kann bettala 6500 för någoting som jag hade hemma hos mej och provlysnade.
Jag sej inte att din edison 60 är inte värt sina pengar. Om jag hade mehr pengar hade jag direct köppt den bara för att uppleva rörljud men min priorität nu är att hittar den passende förstärkare till mina högtalare.

P.S. Många har kritiserat Edison 60 till och med Hifi shops i Malmö.
Dem sade till mig att det är bygsatskits, amateurgreier, billig ?? etc. Jag trör inte på dem
Jag trör på mina öron och på folk som några på det forum, som älska musik.

P.S.2 Är det sannt att med rörförstärkare har du en hög elräkning??

Edited by - motionsync on 2003/03/01 02:14:46
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/01 :  02:36:04  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej motionsync

Du skrev..
*P.S. Många har kritiserat Edison 60 till och med Hifi shops i Malmö.
Dem sade till mig att det är bygsatskits, amateurgreier, billig ?? etc. Jag trör inte på dem
Jag trör på mina öron och på folk som några på det forum, som älska musik.*

Härligt att höra/läsa,folk som kritiserar andra eller annat säger mest om sig själv.
Dom är väl rädda för att den låter så fantastiskt bra i förhållande till sitt pris.

Nej,det är inte sant att du har ngn högre elräkning med rörsteg....otroligt,folk ljuger och påstår allt för att hitta köpare .

Erik Andersson (Audion) sa för ngt år sen...*skitsnacket i branschen är snabbare än en rörförstärkare*.......kan bara hålla med honom .

Nej,jag har ingen Edison 60 själv

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:00:51  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Go, peder 47

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:10:53  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Mycket Pro & contra för Erik Andersson förstärkare på det forum :-)
Fråga är vad få man för sina pengrar. Om man tänker sig att Edison greier kostar mellan 3000 - 6000 SEK beg. är frågan om man ska investera på dem eller ska na köpa en beg. transistor förstärkare eller läger några tusen till och köpa en ny förstärkare.
Och förre man köpa nånting måste man veta att det passar bra till våra högtalare & öron.
Jag kan provlysnna vilken ny förstärkare som helst hemma hos mig och bedomma de. Men med Edison rör har jag inte det möglichkeit. Jag har bara er och ni är sååååååååååååå splitrat :-)

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:22:07  Show Profile Send mcbiff a Private Message
motionsync: Var kan man köpa Primare I20 (demo) för 6500 kr?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/03/01 :  19:21:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Men med Edison rör har jag inte det möglichkeit.

Du får gärna låna min Edison 60 och lyssna i lugn och ro

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:02:45  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Låna hem Lasses Edison och lyssna till och börja med.
Vad har du att förlora?
Sedan kan du jämföra och testa.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt och skrivit detta: Använd öronen, det är det absolut bästa mätintrument som någonsin skapats!
Varför enbart gå efter våra ack så splittrade råd?
Bilda dig en egen uppfattning. Det är enda chansen du har att bli nöjd. Lyssna , lyssna och sen kan du lyssna lite grann också.
Man tränar sin uppfattningsförmåga på alla möjliga sätt och förmågan att avgöra vad som är bra eller inte är subjektiv.

Tycker jag att detta är bra?
Om svar ja, så är det bra, det är allt man behöver veta.
Om svar nej, se ovanstående.

www.musikhemma.se

Edited by - akktustakki on 2003/03/01 20:08:16
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:13:15  Show Profile Send tompa a Private Message
Hej, Lambis! Jag har M1-or Signature som jag numera kör med en Copland CSA-14, en beg hybridförstärkare. De passar bra ihop, tycker jag. Jag har tidigare testat bl a AA Puccini MkII SE, som lät underbart med som tyvärr var alltför klen, musiken lyftes inte riktigt fram. Personligen vet jag inte ett skvatt om Anderssons rörapparater. Är Edison 60 tillräcklig för dina högtalare? Däremot tror jag du får bra ljud och tillräckligt med styrka från Primare I20.

tompa
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:08:05  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag använda öronen hella tiden!!!!!!!! och att Lasse erbjuda mig at låna sin Edison 60 och lyssna i lugn och ro är mycket snäll från honom. Tack !!!!!
Om jag hade lysnatt på andra skulle jag ha andra högtalare än mina M1 super. Hörde mycket kritik om
Audiovector men när jag lyssnade på dem , igen & igen och jämförade med andra visste jag på slutet att det war dem som jag älska. De passade bättre för mig. Jag lysnade högtalarna med bättre 3d ljud, högtalarna med exelent Bass med M1 Super var hellhet som var O.K. I nyaste Hifi & Musik fick dem inte bra betyg .
Monitor audios silver 10 fick " Bästa Högtalare" Jag hörde dem. Ingeting speciall. Högtalare som är byggt att imponera på början me man kann inte lyssna 3 - 4 timmar musik med dem.
Jag använda öronen!!
Tompa: Tänkte på Copland & lyssnade på AA Puccini MkII SE men som du uppfattade alltför klen.

P.S. Sorry for my bad Swedish. I do my best !!!

Edited by - motionsync on 2003/03/01 21:09:43
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:10:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
You´r doing fine, mate!

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:22:18  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
akktustakki: Som du vet är Primare I20 en stark favorit för mej.
Vilken CD spelare har du eller tycker du passar bra med Primare I20?
Vad är din Setup?

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:29:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Min "setup" fn. är ingenting eftersom jag sålt rubbet.
Jag tyckte att Primare D20 var en jäkligt bra CD spelare.
Speciellt i kombo med A20. Det finns mycket musik där.
Jag är något begränsad vad det gäller CD spelare eftersom jag lyssnat väldigt lite på olika produkter, jag har inte haft någon anledning att leta, så jag ber att få reservera mig till andra mer välbevandrade deltagare på forumet.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:42:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med har själv haft D20 tilsammans med A10, och
det lät inte dumt alls, mkt trevlig kombo

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:43:30  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Kan man fråga varför sålt du din setup?
Ska du köpa nånting nu?

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:50:15  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Motionsync: Jag frågar igen om du missade min förra fråga. Var kan man köpa Primare I20 till ett bra pris (du nämnde 6500 för ett demoex ovan)?

Edited by - mcbiff on 2003/03/01 21:50:52
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:57:18  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Hej Mcbiff: Jag har glömmt !! Trö att det är hifiskane

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:59:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
motionsync
Om det är mig du frågar så är svaret följande:
Jag är helt enkelt sugen på något annorlunda.
Jag har alltid haft väldigt "korrekta" produkter och alltid tyckt att jag njutit av min musik. Detta har jag sysslat med i ca 20 år.
Jag är långt ifrån expert på någonting men lite grann har jag hört och sett genom åren.

Nu är det dags för rejält bus och mer eller mindre seriösa övningar.
Bygga horn med bilkoaxialer, rörstärkare på 2*7 Watt, remdriven CD,
använda mina gamla, nåja, Fostex radialhorn till något vettigt, aktiva filter, högtalare utan låda, osv.osv.
Det skall bli en sjujäkla rolig resa.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:30:21  Show Profile Send tompa a Private Message
Esoterisk HiFi i Uppsala har ett demoex av Primare I20 för 7500!

tompa
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:50:24  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
akktustakki: Lycka till !!!!!
Tompa: Tänkte också på en beg. Copland CSA-14 eller CSA 28. Du som har nästan samma högtalare (Charakter) som jag kunde hälper mig med det.
Jag är lycklig med mina M1 Super men jag trör att dem är ljusa med några förstärkare (ARCAM)
M1 Super har ett detaljerat ljud, bra bas och ljuet låta snyggt men saknar kraft och värme & det är förstärkares uppgift
Så det vad jag söker är kraft och värme. Jag har inte alls bestämt mig vad jag ska ha men tills nu är Primare I 20 Favorit.
MEN jag känner att det måste existera någoting bättre för samma pengar än Primare I 20 för mina M1.
Kanske är Copland en passande förstärkare för mig. Berätta om din Copland??
Viktig är att har en bra ljudspectum också på låg volum.
.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/02 :  00:36:21  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tack, motionsynk! Det skall bli intressant.
Får du tag på en beg. Copland skall du definitift överväga situationen.
Jag är stor Primare förespråkare men inte dummare än att inse att det tar stopp vid vissa ekonomiska begränsningar. Kolla läget och räkna njutning per krona.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/02 :  10:19:36  Show Profile Send tompa a Private Message
Lambis!
Audiovectors stativhögtalare behöver kopplas till en förstärkare med både kraft och värme. Min Copland har kraften men i ärlighetens namn kanske inte riktigt tillräckligt med värme, om du vill ha ett rundare-mjukare rörljud. Ljudet i min anläggning kan jag beskriva så här: ärligt, ofärgat, kraftfullt i alla register, luftigt, detaljerat. Det här passar mig bra! Skulle jag önska mig något ytterligare, så vore det lite lite mera värme, men man kan väl inte få allt i den här prisklassen (min Copland kostade 6.500:-). Annat som jag värdesätter, är Coplands inbyggda phonoförstärkare, som låter mycket bra, släpper fram musiken på ett rättframt och detaljerat sätt. Jag spelar mycket vinyl, så jag kanske borde ha ett separat phono-steg, men det här duger gott (än så länge...).
Lambis, vilken musik spelar du? Jag kan tänka mig, att kombinationen Copland - Audiovector kanske inte passar till allt.

tompa
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/02 :  10:52:19  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Tompa: Jag lysnna på: Tori Amos, Sophie Zelmani, Tracy Chapman, Cat Stevens, Tom Waits, Lou Red, Arvanitaki (Grekisk Artisk). Voices & acoutic musik. Efter det lysnnar jag där & där mina gamla favoriter Pink Floyd & Led Zeppelin.

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:20:19  Show Profile Send tompa a Private Message
Lambis, för mig hade både en Copland och en Primare varit bra alternativ med tanke på den musik du spelar.
Måste erkänna att jag älskar Grekland, vackert, trevligt och med världens mysigaste och ärligaste människor. Jag blev förälskad i en grekisk sångerska, ja inte damen själv men hennes sätt att sjunga.
Hon heter Dimitra Ianni (om jag nu stavar rätt).
Hälsningar

tompa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000