HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör vs transistorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:10:53  Show Profile Send marens a Private Message
Anders(sorry, Peder var det, ni heter ju båda 47:) nämnde matchning som en viktig parameter. Visst är det så, man har såklart mer valmöjligheter när det gäller högtalare med transistorförstärkare, på många olika sätt. Både dämpfaktor- och käslighetsmässigt, för visst är rörwatt betydligt dyrare.

Edited by - marens on 2003/03/03 19:32:37
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:11:36  Show Profile Send nin a Private Message
Ju bättre maskiner, ju mer lika varandra blir de i karaktär. De riktigt välbyggda och lite starkare rörstärkare jag hört närmar sig transistorernas "korrekthet". De bästa transistorstegen närmar sig rörens luftighet och trevlighet.

Så sant Sladd!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:34:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
------------------
nin skrev:
----------------------------
Sladd:
Ju bättre maskiner, ju mer lika varandra blir de i karaktär. De riktigt välbyggda och lite starkare rörstärkare jag hört närmar sig transistorernas "korrekthet". De bästa transistorstegen närmar sig rörens luftighet och trevlighet.

Så sant Sladd!!
----------------------------

Skulle precis skriva detsamma. Även mycket bra av Marens, DasKapital, och Brumel.

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:56:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Herrejävlar [;=]

Marens skrev..
*Det är förstås för ärligt att föreslå en "rörknapp" bland alla andra tonkontroller*

Ja det var ju *NÅÅÅGRA* år sen dom flesta här slutade med tonkontroller tror jag

Skrev också..
*Jag hör inte att transistorer försämrar "luftigheten" i ljudet, det jag hör är att rör ger mer eller mindre rörljud och transistorer gör det inte. Rör kan gröta till komplex musik lite på ett ganska speciellt sätt*

Om du inte hör att bra rörsystem ger en helt annan *luftighet* så undrar jag om du lyssnat på bra installerade rörsystem överhuvudtaget .
Angående rörljud och *gröta till*...se mitt långa inlägg.

Sagt av en som levt i bägge dessa världar i ca 8 år (Solid State och Rör).

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/03 :  19:45:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet inte vad du hör Peder men jag hör inget fel på ljudet i bra transistorförstärkare som Dynamic Presicion, samt även många Rotel och Denon presterar. Jag är väl döv då. Tror det mesta beror på inspelningarna dessutom, men det har jag accepterat för längesedan. Det är lätt att tro att ett torftigt ljud beror på elektroniken, CD-spelare och förstärkare mm. Jag vet iaf hur svårt det är att få det att låta verkligt och behagligt på inspelningar. Tror man skyller för ofta på elektroniken faktiskt även om den bara gör sitt jobb och återger ljudet på skivan otroligt bra. Finns det några inspelningstekniker här som håller med? Kanske halkade in på en annan diskussion där, ursäktar i så fall.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  22:10:56  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen marens

Du skrev..
*Jag vet inte vad du hör Peder men jag hör inget fel på ljudet i bra transistorförstärkare som Dynamic Presicion, samt även många Rotel och Denon presterar. Jag är väl döv då.*

Nej du är inte döv ......jag njuter också lika mkt till transistorförstärkare som rörförstärkare.....men inget system är komplett och vissa musikstycken är oslagbara på rör,givetvis det omvända också.
Det ända man med säkerhet kan slå fast är att man köper nog inte ett rörsystem om man föredrar Tecno och Hiphop ....

Att mkt beror på inspelningarna/pressningarna mm....självklart,tyvärr är det så...både då det gäller CD och vinyl.Men det är som du säger en annan diskussion.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:42:47  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Hmm låter ju fint, men med vilken motkoppling, mm? Jag skulle vilja säga att THD siffror inte säger så mycket. Då man på många sätt och vis kan konstruera en förstärkare som låter mycket illa[X(]. Trots att den mäter bra THD värden. Är en hel djungel data, =Ellära man måste leta sig igenom för att till fullo förstå det där. Jag gör det inte men finns säkert någon här som kan vidareutveckla.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/04 :  01:14:50  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Problemet är dessutom att många tror att rör är världens sjunde underverk bara för att de är "rör" . Jag har faktiskt hört kombinationer med rör och "dyra" högtalare som låter mycket illa enligt min åsikt. Snarare vasst och påträngande än mjukt och behagligt. Då låter mitt transistorsystem betydligt bättre. Men det är väl återigen det här med matchning.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:03:01  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rör ger jämna övertoners distorsion. Det är dessa övertoner som ger värmen vilket ofta upplevs som behagligt. Får några år sedan gjorde BBC ett blindtest. De tog ett stycke transistorförstärkare av mycket bra kvalité, dvs den hade mycket låg distorsion. De hade också en låda med lite elektronik för att skapa en distorsion av den typ och nivå man ofta hittar i rör steg. Åhörarna fick lyssna med och utan lådan inkopplad, observera att det var ett blindtest. Resultat blev att majoriteten föredrog ljudet då distorsion lådan användes.

Slutsats: marens ide med en distorsionstonkontroll kanske inte är så tokig iaf.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:46:45  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Intressant påpekande, Rebo. Man ska komma ihåg att distorsion inte behöver upplevas som obehagligt. Det kan nog t.o.m. vara så att en del av instrumentens naturliga övertoner försvinner vid inspelning, varför det låter subjektivt bättre om man adderar lite snygg rör-dist. Nackdelen är ju då att den rördisten adderas även när det inte passar så bra. Jag tycker faktiskt inte marens idé med en "rör-knapp" är så dum, kanske inte så puristiskt men så använder jag ju tonkontroller också.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:08:04  Show Profile Send time a Private Message
Rör ÄR faktisk världens sjunde underverk.. Anpassningen mellan effekt och vekningsgrad är väl självklar eller ? Har man en lättdriven högtalare brukar inte de första transistorwatten (generellt) låta särskilt bra och tvärtom. Rören ÄR mer linjära än transistorer och behöver inte motkopplas speciellt mycket. Det kanske är så att man får välja en komponent och anpassa de andra därefter ? Har läst hårresande tester med 300B SE till minimonitorer på 86 dB... såna resencenter borde få kicken !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:34:33  Show Profile Send Fred a Private Message
Smaken är ju naturligtvis delad, vissa kommer aldrig att tycka om rörstärkare och vice versa. Har själv provat mängder med transistorförstärkare utan att ha blivit riktigt fångad och involverad. Har haft Naim, Audio Pro, Sentec, Linn, Musical Fidelity, Sugden A28. Inga av dessa skapade den (förlåt)magiska känsla som en välkonstruerad rörförstärkare förmår att ge. Bland det bästa jag har haft hemma var en liten Remus 12-wattare med Parmeko-trafos och drosslar; EL 84 rör och dessutom rörlikriktad. till denna lilla pryl använde jag mig av Rogers LS 3/5a högtalare, 15 Ohm impedans och 82dB känslighet; inga problem alls att driva högtalarna, de passade utmärkt bra ihop. Lodström tyckte visserligen mycket illa om LS 3/5a, men just denna matchning var himmelskt bra. Just matchning verkar avgörande och det har inte bara med vilken verkningsgrad högtalaren har. Provade den lilla Remusen med ett par Linn Kan också, och det funkade inte alls, trots att de på papperet är betydligt mer lättdrivna än Rogers.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/04 :  23:59:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Marens, Magnuz, Rebo m fl: En rör-knapp vore kanon Man kan ju bara hoppas att nån i tillverkningsledet läser den här tråden... Och tonkontroller, det gillar jag starkt. Varför skall jag tvingas ha samma registerbalans som inspelningsteknikern föredrog? Den påverkas ju ändå jättemycket av mina högtalare, dess placering, lyssningsrummet mm mm Ibland vill man kompensera något, vad är det för fel med det. Hifi är väl ingen religion...? Det är inte alla som kan flytta högtalarna hur som helst eller möblera om hela rummet
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/05 :  08:30:21  Show Profile Send nin a Private Message
Marens, Magnuz, Rebo m fl: En rör-knapp vore kanon Man kan ju bara hoppas att nån i tillverkningsledet läser den här tråden...

Ja gärna det, bara jag slipper en "transistor knapp" på rörförstärkare som gör ljud kallt, onaturligt och rått.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/05 :  08:47:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Transistorknapp. Haha! Vore det enda som skulle få en inbiten rörhatare som mig att köpa en rörhäck. Skulle kanske förlänga livet på den stackars saten också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/05 :  11:45:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Glöm bara inte bort att rör lämnar spänning och bipolära transitorer lämnar ström. Högtalare vill ha ström. Rör måste därför ha utgångstransformatorer för att göra om spänningen till ström. Utgångstrafona blir därmed väldigt kritiska och måste vara av högsta kvalitet. Dessa är dyra. Ja, tänk själv på denna ekvation.

Dock finns en räddning; fälteffekttransistorer. FET. Det bästa av två världar, med bara små smakprov på nackdelarna hos de bägge ovanstående skolorna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:33:26  Show Profile Send time a Private Message
Det kostar att ligga på topp ! Men det gäller att prova och inte ha fördomar som jag...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/05 :  21:38:47  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja du Nicke
Det finns ett antal rörslutsteg utan utgångstrafo.Graaf är ett exempel
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:24:44  Show Profile Send peder47 a Private Message
Croft är ett annat märke utan utgångstrafo.....så än en gång ett exempel på att teori och praktik inte alla gånger är förenligt.

Har föresten haft två av deras slutsteg

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:02:34  Show Profile Send EAR a Private Message
Peder 47
Och du tyckte?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:32:14  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej EAR

Det här var ngr år sen (ca 96-97)så minnesbilden kan vara lite.....ja du vet kanske åldern.

Men där kan man säga att det är OTROLIGT viktigt att anpassningen till högtalaren stämmer annars faller allt ihop i lite kraftigare passager.

När det fungerar så har du en mkt trevlig,transparant och luftig återgivning med ett härligt övre register.
Problemet som jag upplevde det var att det skar av rätt tidigt i basen...det var bra bas ner till en viss nivå sen fanns inget mer.Andra rörsteg återgav lägre toner.

Hade också Graafen hemma....den fick ju lysande resencioner men upplevde samma sak där,men jag tror/vet att det berodde på, i mitt fall en icke 100%-ig matchning till högtalaren.

En annan mkt viktig sak att tänka på när man kör OTL-slutsteg,slå inte av och på steget vid exempelvis byte av kablage....utan slås steget av...vänta ca 5 minuter innan det slås på igen.

EAR,vet inte om du blev ngt klokare av min minnesbilds-beskrivning

Har du själv lyssnat ngt på OTL-steg....kul isf att höra om din uppfattning.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:38:20  Show Profile Send peder47 a Private Message
Rättelse, VIKTIGT..!!

Det jag skrev ovan om OTL-steg,det kan missuppfattas.....självklart ska stegen slås av vid kablagebyte (extra viktigt då det gäller OTL-steg)men vänta ca 5 minuter innan ni sår på det igen.

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000