| Author |
Topic  |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:06:27
|
Kan inte några av er garvade rörförespråkare inviga oss nybörjare i rörens fantastiska värld. Vad är det som gör att ni väljer rör framför transistorer trots de nackdelar som kan finnas? Och hur är det med rör-hybrider. Rörljud eller inte? |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:22:40
|
Närvarokänslan är överlägsen i rör. + 3-d är bättre. Jag tycker rör är överlägsen transistorn. Helt enkelt mer musik man spelar skiva efter skiva.  |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 12:53:06
|
| Jag har både transistor och rörförstärkare, rörisarna låter bättre spelar mer "musik". Dessutom tycker jag det är fräckt att en äldre enligt många gammalmodig konstruktion låter bättre, fingret i luften typ. Jag tycker att rör blir "personligare" känner helt enkelt mer för mina gamla rörisarna trots att dom kostar mer och ha, rörbyten service. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
BryanB
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 13:01:28
|
Rör är väl fortfarande standard i gitarrförstärkare, va?
Jag har dock aldrig fått möjlighet att lyssna på en riktig rörförstärkare i hifi-sammanhang. Känns lite trist... |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 13:20:48
|
Aton skrev:Vad är det som gör att ni väljer rör framför transistorer trots de nackdelar som kan finnas? Vilka nackdelar? Det är bara fördelar än så länge. Helt enkelt mera musik. M |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 16:59:55
|
| Jag tolkar det ni säger som att det är mer känsla i rör-ljudet. Närvarokänsla skriver Carl-M. Har det med varmare ljud att göra eller är det andra grejer som spelar in? |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:11:31
|
väldigt generaliserande och förenklat: rören producerar övertoner av den trevliga sorten, medans transistorer producerar en majoritet av otrevliga övertoner, därför kan man säga att rören upplevs som varma och transistorerna som kalla i ljudet.
jag försöker just nu att kombinera dessa egenskaper, rör och germaniumtransistorer ihop kan bli en förträfflig kombo.. just nu luktar det bränt bara.. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:14:20
|
Allt beror ju på vilka förstärkare man jämför mellan, rör har ju ofta ett lite varmare ljud men det kanske inte alltid är av godo (det kan ju bli för mycket av detta). Jag har själv både ett par rörmonoblock och en transistorförstärkare och när jag skulle ersätta mina rörisar så var det just närvarokänslan och värmen som saknades på nästan alla transistorförstärkare jag lyssnade på. Till slut så hittade jag nåt som var klart bättre på närvarokänsla men ändå behöll en del av den värme som rörisar kan ge, så allt är inte antingen svart eller vitt (det mesta är ju grått idag iaf). Men generellt sett så ger rör ett tillskott av värme och ibland bättre närvarokänsla. |
Linkan
|
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:39:13
|
Även jag äger ett rörslutsteg som jag är väldigt nöjd med. Rören ger rörser, stränginstrument, blåsinstrument, en sådan naturlig klang. Det blir aldrig jobbigt att lyssna på rör och det blir ett oförklarligt magiskt skimmer över musiken.
Nackdelar då, finns de? Jo dels "snåltarmen", dvs det känns lite i denna då man spelar på rören utan att egentligen lyssna, sk bakgrundsmusik. Då vet man att rörtimmarna rinner iväg och nästa rörbyte närmar sig. Basen är en annan nackdel. Rör har inte samma kraft och kontroll över basen så den kan i jämförelse upplevas som lite "blöt" i karaktären. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:42:57
|
| Linkan: Vad är det som du hittade med närvarokänsla & värme som rörisar kan ge??? |
"Trust only your own ears!" |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:55:30
|
motionsync: Sim Audio Moon I-5 ger en närvarokänsla som är svårslagen samt att den är rätt rör-lik i mellanregistret men bättre generellt sett. |
Linkan
|
 |
|
|
Per2
Member

241 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:09:43
|
Min erfarenhet är att rör är bättre än transistor. Men sen har jag inte jämfört med alla transistorslutsteg på marknaden. Jag har själv levt med rörförstärkare i ca 2 år. Men nu har en ny era kommit och digitalförstärkarna kommer att förändra hela hifi-världen.
Med andra ord: Transistor slutsteg < Rörslutsteg < Digitalt slutsteg
Om ni har möjlighet så kan jag bara rekommendera er att låna erat öra till en digitalförstärkare av lite klass typ BelCanto, Veritas eller Acoustic Research (eller vad den nu hete)
Mvh Blivande digital hifi-knutte |
Simon Sachs Ståhl |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:10:41
|
Linkan: Vem säljer Moon i Sverige?
Per2: Det var en intressant vändning. Kommer det inte dröja evigheter innan en så ny teknik kan låta bra? |
Edited by - Aton on 2003/03/02 22:11:26 |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:40:20
|
Aton: Vad jag vet så säljer bara Bossa Audio i Luleå och Hifi-Art i Sthlm Moon. |
Linkan
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 23:03:25
|
Det finns mycket bra rörförstärkare, men tyvärr också en del mindre bra. Det stora problemet är distorsion. Jag hade en lågeffektsstärkare på 2x12 watt i singel end och tyckte i början att ljudet var helt underbart. Att gitarrer och röster hade ett sådant skönt skimmer och en speciell kristallklang! Problemet var att när jag slängde på mer komplex musik grötade allt ihop sig och ljudet blev grumligt. Jag tog det som att skivan var dåligt inspelad, ända tills jag fick höra samma låt via en bra transistorförstärkare med (relativt rörsteget åtminstone) låg distorsion. Jäklar vilken skillnad! Nu blev det en härlig "torr" klarhet i ljudet istället, och även komplex musik kan låta bra!! Jag har insett att den där kristallklangen hos pianon och gitarrplink förmodligen var massa övertonsskräp som lades på av stärkaren... 
Med detta dömer jag inte ut alla rörförstärkare. Det finns säkert massa fina rörisar med låg distorsion som inte har den där "klangen" och inte "piffar" till ljudet med skräp. Men tänk efter både en och två gånger när specarna visar distsiffror på flera procent(!!). |
Ino Audio for life |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:22:22
|
Men tänk efter både en och två gånger när specarna visar distsiffror på flera procent(!!).
Vilka har det?? Dom måste vara dåliga. Min har t ex vid halv effekt (den är på 2x150 watt) 0,3 % THD och 0,05 THD vid 1 watt. |
Edited by - nin on 2003/03/03 00:29:58 |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:40:22
|
Rör tycker jag ger ett sjysst ljud i gitarrförstärkare ock sånt. Men jag lyssnar inte bara på sån musik så transistor passar bättre för mig. Det är oftast lättare att höra hur en rörförstärkare låter tycker jag nog. Jag har inte upplevt att transistorer har ett speciellt ljud på samma sätt utan de kan både vara bra och mindre bra på lite olika sätt.
Det är förstås för ärligt att föreslå en "rörknapp" bland alla andra tonkontroller. Det är ju inte alla som har rör för att de vill ha rörljud, men jag tycker personligen att det är en onödig (och dyr) omväg när det finns så bra och billiga transistorförstärkare. Det beror väl lite på hur trygg man är med tekniken kankse.
Sen är det ofta lite "tyst, jag lyssnar på musik" över rörförstärkare, kanske inte i nin:s fall då men hans kostar ju därefter också. Med riktigt bra transistorer (som dynamic precision tex) kan man ju kräma på flera 1000watt utan hörbar distorsion (fast öronen distar iofs nåt så hemskt vid de nivåerna så det är ingen som tror det ändå). |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 02:32:16
|
Flera procent dist? Ja, det har de flesta single-end triode-stärkare med minimal motkoppling så snart de ska lämna mer än ett par watt. Den som inte har högtalare med "verkningsgrad" långt över 90 dB/W bör i allmänhet satsa på något mottaktkopplat, och kanske inte rena triodrör. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 04:51:02
|
Det är förstås för ärligt att föreslå en "rörknapp" bland alla andra tonkontroller. Det är ju inte alla som har rör för att de vill ha rörljud, men jag tycker personligen att det är en onödig (och dyr) omväg när det finns så bra och billiga transistorförstärkare. Det beror väl lite på hur trygg man är med tekniken kankse.
Ska jag ta detta seriöst Martin eller??
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 07:26:10
|
---------------- Nin: Vilka har det?? Dom måste vara dåliga. Min har t ex vid halv effekt (den är på 2x150 watt) 0,3 % THD och 0,05 THD vid 1 watt. ----------------
Precis som någon skrev nedan så är det ofta singel end-stärkare på några få watt (<20) som visar upp sådana siffror. Tyvärr saknar dessa förstärkare pushpull-stegens förmåga att släcka ut jämna ordningars övertoner. Iofs finns det väl människor som gillar den där "kristallklangen" som det ger upphov till. Jag får dock panik när all musik låter likadan och stärkaren styr mitt val av musik till gles och akustisk dito...
Jag har dock själv hört ett ARC-steg som lät helst fanatastiskt! Min gamla Edison jag inledde min hifibana med saknar också den där pålagda klangen, åtminstone vid lägre nivåer. Den lämnar åtminstone 30 watt och pushpull-kopplad. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 08:07:31
|
Ju bättre maskiner, ju mer lika varandra blir de i karaktär. De riktigt välbyggda och lite starkare rörstärkare jag hört närmar sig transistorernas "korrekthet". De bästa transistorstegen närmar sig rörens luftighet och trevlighet.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Per2
Member

241 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:24:15
|
Anton:
Om du har läst High-Fidelity så tror jag det säger allt.
"1-0 till digtal förstärkarna"
Ett tips är också att undersöka recensioner om Belcanto. De är ändå en tidigare rörtillverkare av bra kvalié.
eller gå in på
www.audioasylum.com
och läsa lite mer om tekniken.
www.tripath.com |
Simon Sachs Ståhl |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:38:53
|
| Jag har inget att komma med mer än en fråga. En nackdel som brukar tas upp i rör sammanhang är att de inte kan leverera lika stor effekt. Om jag kör ett par Nautilus Signature 800 krävs det en hel del effekt, finns det någon rör förstärkare som skulle kunna matcha dessa högtalare? Då menar jag en som bör ligga på cirka 2*250 och är linjära ner till ett halvt ohm. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/03 11:40:10 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 12:07:47
|
Om någon erbjöd mig ett rörsteg ex Audio Research eller Copland skule jag säga nej. Varför, därför att jag lyssnar på mycket komplex musik som bara brötar ihop sig om man försöker lyssna efter vad som händer i musiken. Speciellt basen kan bli lite klämd och stum utan botten. Inget tryck riktigt. Och då är AR inte dåliga alls. SE trioder har jag faktiskt inte hört men jag kan inte tänka mig att dom är bättre än AR på bas.
Detta kan mycket väl ha att göra med högtalarna som har för låg känslighet. Man ska nog testa med kvartsvågpipa eller horn men återigen är det svårt att få den riktiga svärtan i basen om den slutar att arbeta vid 50 hz (då måste man komplettera med sub).
Det kniviga är dämpfaktorn. För att få kontroll på lågbasen behövs en låg dämpfaktor. Det fixar trissorna lätt men det gör inte rör. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/03/03 14:44:05 |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:27:36
|
Hej DasKapital 
Du skrev... *Problemet var att när jag slängde på mer komplex musik grötade allt ihop sig och ljudet blev grumligt. Jag tog det som att skivan var dåligt inspelad, ända tills jag fick höra samma låt via en bra transistorförstärkare med (relativt rörsteget åtminstone) låg distorsion. Jäklar vilken skillnad! Nu blev det en härlig "torr" klarhet i ljudet istället, och även komplex musik kan låta bra!!*
Trots att få rörsystem-försäljare/tillverkare säger det...de säger oftast att det fungerar med de flesta högtalare (även Erik Andersson),och det är sant till viss del och med viss musik,och med viss volym...men faktum är att det behövs mkt matchningskunskap, (mer än för Solid State) för att få ut det mesta ur ett rörsystem...eller kanske inte mer men man får tänka på andra parametrar. Det är faktiskt ganska få handlare i Sverige som är kunniga vad gäller rörsystem....tyvärr.
Anpassningen till högtalaren ÄR mkt viktig, om jag kommer ihåg rätt så körde du med en känslighet på 84 db på dina högt tillsammans med ett 12 w rörsteg.Det fungerar säkert som du sa på gles musik men grötar ihop sig på mer komplex dito.
Ett generellt råd....du bör nog ligga på en högtalarkänslighet på över 90db,går du upp till exempelvis 94 db så kan det bli extremt bra....men ännu viktigare,titta på hur mkt högtalaren faller vid belastning.
En högtalare på ex 88 db som är en jämn last, dvs inte dippar, drivna av en 20 watts push pull......där kan du spela mkt högt och även all slags musik med en mkt fast och trevlig bas.....de övriga registren inte att förakta  . Kör själv med bla en sådan kombination.
Givetvis är övrig system-installation då rätt gjord,fast det gäller ju alla system.
Har även ett aktivt Solid State-system med tre *transistor*-slutsteg av mkt bra kvalitet på 160 watt/st...och bägge systemen har sina fördelar. Men det är som allt i vår värld,det finns ingenting som är 100% perfekt. Fast det problem du tog upp med ditt tidigare rörsystem beror på felaktig matchning 
Har själv haft ett likadant rörsteg som dig (har läst dina tidigare trådar ),har dock aldrig upplevt de problem du beskriver.
Sensmoral: Matchning,matchning och åter MATCHNING 
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 17:01:11
|
quote:
quote: Det är förstås för ärligt att föreslå en "rörknapp" bland alla andra tonkontroller. Det är ju inte alla som har rör för att de vill ha rörljud, men jag tycker personligen att det är en onödig (och dyr) omväg när det finns så bra och billiga transistorförstärkare. Det beror väl lite på hur trygg man är med tekniken kankse.
Ska jag ta detta seriöst Martin eller??
Jajjamensan, du vet vad jag tycker och jag står för det faktiskt. Att det är lättare och billigare att göra bra förstärkare med transistorer. Rör är en omväg, men om någon absolut känner för rör så pass mycket som teknik och vill ta den omvägen så är det ju hans ensak.
Jag hör inte att transistorer försämrar "luftigheten" i ljudet, det jag hör är att rör ger mer eller mindre rörljud och transistorer gör det inte. Rör kan gröta till komplex musik lite på ett ganska speciellt sätt, beror nog mycket på utgågnstrafona och dämpfaktorproblemen bl.a. att ljudet är så speciellt. Transistorer kan vara antingen bra eller dåliga men jag tycker inte att man kan tala om ett visst transistorljud. |
 |
|
Topic  |
|