HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bredbilds tv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:31:55  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Har någon en bra tips när det gäller ett köp av ny tv.
Jag skulle helst vilja skaffa en bredbilds-tv som är 32 tum och 100 Hz.
Vilket märke ger mest valuta för pengarna?
Funderar nog mest de vanligaste kända märkena.

Huvudsaken är att bilden är bra och priset bör inte hamna över 10 k.

Tacksam för vettiga svar.

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:48:39  Show Profile Send n/a a Private Message
hmm, hifi
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:50:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Lämpligen besöker Du www.dvdforum.nu istället. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:54:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs ställ frågan där istället. Där kan Du förhoppningsvis få hjälp.MvhKristofer
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/02 :  16:35:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Vi skaffade en Sony KV-32LS60E på januarirean på Elgiganten för 9990kr. Tycker den är kanon!

/Erik
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:00:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Kristofer, det har jag redan gjort och det verkar vara oerhört mycket mer komplicerat än vad jag hade räknat med. Alltså valet av tv.

Tack Erik. Jag har funderat just den tv som du nämner. Det säljs för exakt samma pengar hos en konkurrent, nämligen ONOFF. Men bara tills i morgon, om jag har förstått saken rätt.
Fast jag ska studera detta ytterst noga innan jag bestämmer mig. Får låna några gamla nummer av tidningen Hemmabio av min vän.
Men förmodligen ska jag välja en 33 tummare 50 Hz apparat av vanlig format om de finns längre.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:12:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag läste (efter vi köpt vår TV) lite vad folk skrivit om den på minhembio.com och blev rätt positivt överraskad.

/Erik
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:54:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Pick-me-up:

Köp inte 100 Hz TV!
Varför inte?
Det är taskig elektronik (billigt skräp) som inte klarar av att ha tillräckligt snygg färghantering. Hud t ex ser ofta ut som att det blir samma färg på ett fält. Om så reportern rör sig lite som förljer inte färgerna med, det ser ut som om det "kryper" i bilden. Förstår du vad jag menar? Mitt budskap är i alla fall att 100 Hz TV oftast är ren skräp. De som trots det har lyckats ganska bra är B&O och Loewe. Philips har gravt misslyckats anser jag.

Köp inte widescreen!
Varför inte?
Köp hellre en 33-tums 4:3-format-TV, den har bara 1 smalare bildyta än en 32-tums 16:9 TV. Och merparten av det som sänds är ju i 4:3 så då blir bilden myyyycket större. Så slipper du dessutom att dra ut bilden så att inga geometrier stämmer på 4:3 sändning. Med "16:9"-knappen trycker du enkelt ihop bilden i vertikal ledd för att erhålla äkta bredbild.

Johan.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:59:07  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen....

Hur stor är den tv:en du har ??

Jag har för mig att toschiba skall vara riktigt bra med, panasonic, sony och philps därimot har jag hört mycket skit om.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:01:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Glömde svara på frågan:

Thomson 33" 4:3 50 Hz är bra, likaså Grundig 33" 4:3 50 Hz.

De är svåra att få tag på men TV-handlaren ska kunna ta hem på beställning.

Varför säljer då inte TV-handlarna dessa TV-apparater?

En av anledningarna är att 100 Hz 16:9-TV har så pass mycket högre vinstmarginal än en vanlig 50 Hz 4:3 TV. TV-handlarna tjänar ofta MER på tillbehören såsom SCART-sladdar och annat. Ofta säljer tar de hundratals kronor för en scartsladd som kostar 29,90 på Biltema och är precis lika bra (likvärdiga prestanda).

Jag tror även att en annan av anledningarna är att konsumenter inte vet om att 4:3 TV här 16:9-möjlighet samt att de tycker att själva TV-lådans format är estetiskt tilltalande. Men för mig är det ju BILDEN man tittar på, inte själva plastburken.

Johan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:02:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja då kan jag rekommemndera Panasonic. MvhKristofer
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:05:00  Show Profile Send K-man a Private Message
Panasonic var mitt val oxå när jag letade runt och bytte för ngt år sedan...dock är jag ingen "stortittare"....

\\K-man
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:12:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att Widescreen skulle ha en dålig färg återgivning håller jag absolut inte med om. En film så är anamorfisk widescreen bild presenteras med 30 procent mer information än motsvarande 4:3 bild. Jag använder en Panasonic 32" och den har inga av de svagheter som Knoppen säger.

Sedan så är ju smaken närdet gäller hur man vill att bilden skall se ut på en tv mycket skiftande men det här är min erfarenhet av det.MvhKristofer
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:19:15  Show Profile Send mag a Private Message
"Att Widescreen skulle ha en dålig färg återgivning håller jag absolut inte med om. En film så är anamorfisk widescreen bild presenteras med 30 procent mer information än motsvarande 4:3 bild. Jag använder en Panasonic 32" och den har inga av de svagheter som Knoppen säger. "

Nu blandar du ihop det läs igen :) 100Hz är det som gör bilden konstig, fast bilden blir rätt konstig på en 16:9 tv också vid 4:3 utsändningar IMHO

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:24:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Jonas!

Mig veterligen har Toshiba inga stora 50 Hz TV. Men deras 36-tums 16:9-TV är ju lagom stor. Bildhöjden blir då ungefär som en vanlig 29-tums 4:3 TV. Ganska bra för att vara 100 Hz är den också.

Mina TV-apparater är en 32-tums Grundig 4:3 TV. En 37-tums Mitsubishi datormonitor. Och numera också en NEC 3-rörsprojektor. CRT allihop!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:28:44  Show Profile Send yoko a Private Message
trodde knoppen skaffat tillökning i familjen.........projektor?!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:41:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Whiskeyman, det brukar vara 100 Hz som gör att det blir kass bild, inte själva bildformatet i sig.

Eller kanske ändå förresten, om man tittar på en 4:3-bild på en 16:9 TV med svarta kanter till höger och vänster, så måste det finnas elekronik i TV:n som gör avmaskningen. Ofta tappar men då i upplösning (på bredden). Med en 4:3 TV och man kör anamorft och trycker ihop bilden på höjden så VINNER man upplösning på så sätt att linjerna hamnar tätare, samma antal linjer fast på 3/4 höjd.

Sedan har jag sett massor av exempel på 100 Hz TV som inte verkar ha en äkta RGB signalhantering om man kör RGB in (från t ex DVD). Typexempel är Panasonics 36-tummare och JVC:s dyrare 32-tummare. Bilden blev inte märkbart bättre med RGB in jämfört med kompositvideo, vilket tyder på att i signalkedjan någonstans så sker en sammansättning av RGB till kompositvideo igen, antagligen i 100 Hz-processeringen.

Ofta är smak när det gäller bild väldigt tveeggat. Vissa tolererar extremt stora bildfel utan att klaga. Vissa är väldigt kräsna när det gäller färgtemperatur, bildgeometri, skärpa, m m. Men jag kan ju bara säga en sak, att PAL och NTSC suger kraftigt! Det räcker ju med att se verkligheten och så märker man direkt att upplösnigen på "vanlig" TV är kraftigt sämre. Likaså bio är ofta väldigt suddigt och ryckigt. Men det är enklare att visa testbilder och göra en mer objektiv bedömning av olika begränsningar hos olika TV-apparater. Exempelvis kan man ocka filma av verkliga objekt och studera hur de ser ut i en TV.

En sak som är lite synd och tråkig med "vanlig" PAL och NTSC 50 resp 59,97 Hz är att det är intelacade bildformat (varannan linje visas vid varannat svep), so ger taggighet i rörelser i sidled och sämre upplösning i höjdledd vertikalt vid rörelser.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:42:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Usch och fy för Panasonic TV som har 100 Hz!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:46:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Yoko:
trodde knoppen skaffat tillökning i familjen.........projektor?!
---------------------------------

Jo jag födde en klumpeduns på 57000 gram och nästan en 75,4 cm lång!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:50:12  Show Profile Send K-man a Private Message
Knoppen: "Usch och fy för Panasonic TV som har 100 Hz!"

Tur att jag valde 50Hz då.... tilltalade faktiskt mig mer helt klart... gillade inte 100Hz bilden... och jag som tittar på TV säkert uppemot en timma i veckan!

\\K-man
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:54:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
K-mannen:

Ja då gjorde du ett bra val!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:57:50  Show Profile Send K-man a Private Message
Knoppen, japp! Jag är helnöjd! Och Frugan med...som tittar desto mer!

\\K-man
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:03:58  Show Profile Send yoko a Private Message
knoppen jag kanske kan våldgästa dig med ricken o kolla in din långa tunga grej........han vill ju oxå ha en stor o dyrbar......
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:19:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker inte att 100Hz ger en konstig bild utan jag tycker snarare attden blir klart bättre. MvhKristofer
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:22:55  Show Profile Send KennethS a Private Message
Som gammal säljare av Loewe ska du veta att Loewe i mångt och mycket använt sej av Philips dyraste bildrör. Jag rekommenderar dej starkt att köpa en Philips, vinner dom flesta tester jag läser i tidningen Hemmabio och Whathifi.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:22:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mina föräldrar har en 50 Hz där jag har jämfört.MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000