HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpning mellan högtalare och golv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/02 :  16:41:42  Show Profile Send Parasite a Private Message
Man ska inte tro allt man läser på internet, jag vet. MEN jag läste på
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html att spikes var rena bluffen. Detta skriver jag för att slippa få 1 000 000 förslag på spikes till att börja med. Är även intresserad på om spikes funkar bra eller inte.

Det jag är ute efter är alltså att försöka dämpa 2 st subbar så lådvibrationerna inte går rätt ner i golvet med tanke på att jag bor i lägenhet. Har chansen att få tag i 10 mm gummi-matta gratis (tror det används i ladugårdar) tänkte 2 sånna med liggunderlag imellan borde vara tillräckligt för att döda allt i vibrationsväg. Men visst kan jag ha tokfel, det är därför jag frågar er =).
Nå vad tror ni?



Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:04:00  Show Profile Send celef a Private Message
Häng subborna i snören från taket, bungyjumpditos borde fungera väl! Annars kan du väl köpa de erkänt goda kuddarna från Sonic Design. Allt behöver man inte göra själv!! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:04:32  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Har också läst + annat liknande. Folk uttalar sig ganska tvärsäkert. Skulle kännas uppfriskande att få läsa "jag är inte säker" eller likn. Nåiallafall, jag är nu nästan färdig med mina golvare.
Ska ha spikes mot en stenplatta och mellan denna och golvet dämpfötter (livrem och hängslen ;-))
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/03/02 19:05:24
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:24:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
lol, snören är uteslutna
tack för ideerna zed51 =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:53:48  Show Profile Send time a Private Message
Prova med Vibra absorbent eller Sonic design (dyrare) Jag tycker det funkar bäst men har förståss trägolv. Kanske det är bäst med spikes ljudmässigt om man har betonggolv men grannarna hatar dig. Vibrorna gav renare bas hos mig och huset skakar inte lämgre lika mycket.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:55:39  Show Profile Send Parasite a Private Message
Funderade mest på en billig DIY variant, men tack i alla fall. =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/02 :  21:47:37  Show Profile Send divander a Private Message
Jag hörde någonstans att det skulle fungera fint med bitar från en Tempurmadrass. Jag tror förövrigt att man kunde få gratis provbitar från någon butik som säljer det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:00:31  Show Profile Send anteee a Private Message
mirakel medlet hter ishockey puckar, kostar en tia styck och funkar utmärkt, är desutom inte jätte fult heller, själv använder jag dessa både under aparater och högtalare
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:14:36  Show Profile Send norman a Private Message
Själv har jag kört med suddgummin.. resonansen med dem + låda hamnar tillräckligt lågt. Nu är det ju en viss dämpning i suddgummin så det är inte helt optimalt om man skall vara petig, men jag tror inte det har nån större betydelse. (det ideala är ju att ställa högtalaren på nåt fjädrande som inte har nån dämpning och resonansfrekvensen ligger en bra bit under det hörbara, t.e.x. nån eller några hz)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:35:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Dela stora studsbollar på mitten. Stålfjädrarna blir nog lite vingligt.

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/26 :  07:52:40  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Nu ska vi tänka efter lite. Det var väl ändå meningen med spikes, från början, att de skulle koppla högtalaren bättre till golvet, så lådresonanser skulle ta den vägen istället för att stanna i lådan, och få den att vibrera.

Nu funkar detta inte så praktiskt, utan istället blir det tvärtom - resonanser stannar i lådan m.h.a. spikes eller kuddar. Eftersom många upplevt detta positivt så kan det mycket väl vara så att med gemene mans golv så ger det mindre skit att låta resonanserna stanna i lådan.

Så nej, spikes fungerar inte. Som man tänkt sig.

Några synpunkter på resonemanget?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/26 :  10:46:28  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Parasite: Jag kör med dämpfötter till mina högtalare. Finns att få tag på Sonic Design diton från Ljudtema till otroligt mycket humanare priser!
Dessa fungerar enligt mig kanonbra. Har använt dem på både betonggolv och trägolv. Annars borde det väl inte vara svårt att tillverka egna. Har dock fått för sig att det borde fungera bäst med skumgummi där hålighetera är intäckta (alltså med små luftbubblor i, finns något fint ord för detta som jag inte minns). Dock så blir högtalarna (om de är tunga) rätt vingliga...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/03/26 :  16:17:29  Show Profile Send soderberg a Private Message
Instämmer med föregående talare, Sonic Design är bra, använder själv dem under mina Thiel CS3.6. Jag använder audiofil-varianten där fötterna är matchade till högtalarna och är nöjd, men om de är mkt bättre än standvarianten är svårt att säga. Jag misstänker att optimumet är ganska flackt och att det blir ett bra, om än inte optimalt, resultat även med standardversionen. Å andra sidan är det väl OK att lägga några procent av högtalarpriset på en uppsättning fötter.

För den som fortfarande tror att vässade metallbitar är väldigt bra på att dämpa vibrationer kan jag rekommendera Sonic Designs egen hemsida http://www.sonicdesign.se/sdfot.html, där man själv kan se skillnaden mellan spikes och mjuka fötter, uppmätt via accelerometer på högtalarlådan.

Vill man däremot använda spikes som en mekanisk form av EQ så gärna det, bara man inte lurar sig själv (och ev andra) att tro att det faktiskt kommer att låta mer likt originalet.

mvh

Magnus Söderberg

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/26 :  17:04:12  Show Profile Send n/a a Private Message
75mm:39kr
60mm:25kr på Lekbiten i Umeå

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/26 :  18:05:40  Show Profile Send divander a Private Message
Hifiintresset har gått ner i åldrarna. Nu säljs hifiprodukter i leksakshandeln.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/26 :  18:16:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom kommer att bli lite fundersamma när vuxna människor börjar köpa 4 studsbollar i stöten i samma färg och storlek .
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/26 :  18:25:25  Show Profile Send divander a Private Message
Har dom bollar för hemlåning och provlyssning? Eller har dom demorum i butiken.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/26 :  20:24:23  Show Profile Send Parasite a Private Message
ska prova med ishockeypuckar + tung platta och "slimehänder"
jätte tack för alla bra råd =)
skälet att jag vill dämpa är för att INTE koppla till golvet, vill inte störa grannarna =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/26 :  21:00:46  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Killen på team sportia kollade lite snett på mig när jag köpte 8 puckar.

"Ska du spela på is NU???!??"

:D
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:42:25  Show Profile Send celef a Private Message
evomastic är annars mkt bra, ta stora kluttar o stoppa i plastpåse och placera under högtalarna, dämpar mkt bra.

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:47:07  Show Profile Send Parasite a Private Message
Är det kladdmassa till affischer och liknande eller?
Jo funderat på det med, lol, när det endå är så billigt så kan man alltid göra lite overkill =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:28:00  Show Profile Send celef a Private Message
nope, evomastic är avloppstätningsmassa, mer kletig än blutack.

sound pollution
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  00:50:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nu ska vi tänka efter lite. Högtalarelementen rör sig och flyttar luft, så långt är alla överens. När kraften i rörelsen blir tillräckligt stor börjar den flytta hela högtalaren. Vilket innebär att elementet/elementen inte är kvar på den plats det var tänkt att de skulle vara på när nästa rörelse påbörjas. Vi vill alltså ha något som håller fast högtalaren så att den hela tiden står på samma ställe. I framtiden kanske vi kan hänga på en tractorbeam direktkopplad till solens massa, men tillsvidare får vi hitta en annan lösning. Någon kom då på att koppla högtalarens massa till golvets/husets massa genom att använda spikes. Jättebra idé, om golvet är 100% stumt och man inte behöver tänka på grannsämjan (om golvet är 100% stumt finns iofs inte det problemet). Än bättre skulle det faktiskt vara att skruva fast högtalarna, gärna på en betongplint gjuten direkt på berggrund som dessutom inte är kopplat till resten av huset. Den möjligheten har du nu inte. Men du kan öka högtalarens massa, vilket kommer göra det svårare för högtalarelementet att flytta på den. En stadig betongklump ordentligt fäst i högtalaren stående på ett mjukt material, tempur låter som en god idé, borde vara lösningen för dig. Puckar, kuddar, spikes med tassar löser inte grundproblemet. Det kan låta bättre, men det beror inte på att man löst problemet.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/28 :  06:25:34  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
lasselite, njet konrörelsen (i de högtalare jag känner till) flyttar inte högtalaren, energin blir inte tillräckligt stor. Konen sätter däremot högtalarlådans väggar i rörelse (detta är inte bra).

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/03/28 06:26:27
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:14:17  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Prova med cykelslang (i lämplig storlek) lite lätt pumpad under subben. Kör så här själv, funkar bra tycker jag. Subben "svävar" på luft och vibrationerna får svårare att fortplanta sig.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:51:00  Show Profile Send Yps a Private Message
Det här med cykelslang borde vara perfekt för CD/DVD-spelare för att slippa vibrationer till släden (om nu inte släden har någon egen "dämpning").

//Magnus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000