HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basabsorbenter - Igen.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:01:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har lånat ett par hembyggda basabsorbenter av PAC och kan konstatera att det är en enorm ljudförbättring. Han har byggt den mer avanserade varianten med hönsnät, lindad gullfiber, mm. Själv skulle jag gärna bygga ett par av den enklare varianten enligt denna beskrivning
http://ic.net/~jtgale/diy2.htm
Vad som då behövs är en isoleringsskål som ser ut såhär

Jag vet att ämnet varit uppe tidigare men hängde inte med då. Var det någon som hade tips på vart man hittar dessa "skålar"?

läs mer på: http://hello.to/hifi

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:38:45  Show Profile Send Jadde a Private Message
Borde finnas på div. byggfirmor, ser ut som isolering för olika typer av rör.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:40:37  Show Profile Send mag a Private Message
sök i arkiven så får du svar på att man måste köpa ca 100m då dom slutat med tillverkningen på dom vettiga storlekarna.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:18:32  Show Profile Send Jadde a Private Message
Man tar en lampa från IKEA...

...proppar den full med

alla glada

Edited by - Jadde on 2003/03/03 12:22:49
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:31:29  Show Profile Send Parasite a Private Message
Om det inte är allt för dyrt så ta annars en hel packe glasfiberull och sy ett STORT "sovsäcks-fodral" . He he, måste erkänna att jag var lite oseriös, men det funkar ju =) och förmodligen bra, för att få det snyggtså kan du ta 2 st runda träplattor med ett stag imellan och eventuell ett styvt nät på insidan av "fodralet". Parasites vansinniga brainstorming is sky high as usual =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:41:04  Show Profile Send celef a Private Message
Som mag föreslog, sök i arkivet, där finns oxå byggbeskrivning på "kantiga" basfällor som lär bli lättare (men kanske inte snyggare) att bygga!

sound pollution
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:40:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En stor packe tror jag inte fungerar som det är tänkt Jag har för mig att dert måste vara ett hålrum i mitten för att de skall göra sitt jobb ordentligt. Att bygga hönsnätsvarianten är ju ett alternativ, men lite bökigt. Det hade ju varit extremt enkellt att bygga med dessa rörskålar. Jag vet att någon byggde med dessa rörskålar, kanske på gamla Hifi magasinets forum. De had einte rätt densitet, men funkade uppenbarligen rätt bra ändå. Finns denna person här?

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:43:51  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad sägs om denna?
http://www.paroc.se/insulation/rockwool/parocti.nsf?opendatabase&frame&20020418DLIN59BGHX

Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:22:34  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Hei.

Jeg spurte en akustiker ved NTNU, Norge om det er smart med luftskjerme i midten av sylinderen. Han sa - "nei, det er best med massiv glava."

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/04 :  17:25:36  Show Profile Send celef a Private Message
"En stor packe tror jag inte fungerar som det är tänkt Jag har för mig att dert måste vara ett hålrum i mitten för att de skall göra sitt jobb ordentligt."

Det går alldeles utmärkt att bygga "lådor" med hålrum med typ VVS-skiva eller annan glas-/stenullsskiva från Gullfiber. Å andra sidan, även om du har en "solid" låda så finns det luft i materialet/absorbenten för "tryckutjämningen"!

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:10:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Annars kanske det här kan vara en lösning. Basabsorbenten "Billy" sedd i genomskärning rakt uppifrån.

http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

Edited by - n/a on 2003/03/04 18:11:49
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:19:23  Show Profile Send celef a Private Message
ser jobbigt ut, en lättare basabsorbent är ett stort papprör (för betonggjutning) som försluts (lufttätt) i ena änden och i andra änden täpper man till med ett lock av glas-/stenull. Sedan placeras absorbenten där den vibrerar mest (är mest verksam).

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:31:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Då har du byggt en kvartsvågsabsorbent eller en så kallad basfälla. Den blir väldigt effektiv vid en bestämd frekvens. Om röret är 172 cm långt så har du peakfrekvensen vid 50hz.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:26:41  Show Profile Send celef a Private Message
Det stämmer bra det, utan glasullslocket så tenderar absorbenten vara väldigt smalbandig, ej så med lock (vilket kommer att fungera som "dammsugare" för omgivande frekvenser), enl. Master Handbook...

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/04 :  20:59:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har hämtat informationen från "Handbook for soundengineers". Där beskrivs en basfälla som är fylld med fritt stående skivor av isolering och försedd med ett glasullslock samt ett tunt tyg för öppningen. Den beskrivs som mycket effektiv om den placeras på rätt ställe.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:44:46  Show Profile Send celef a Private Message
Amen! Står det f ö nått i din bok om diametern på röret, tyvärr gör det inte det i Master Handbook...? Ju större dessto bättre förmodar jag, men en formel vore ju önskvärd, t ex 1/4 av rörets längd el. dyl!?

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/05 :  00:18:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Tyvärr så står det inget om öppningens area men jag förmodar att det är som du säger att arean bestämmer effektiviteten. 344 / frekvens / 4 = längd på röret eller vad man nu vill använda.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/05 :  06:38:07  Show Profile Send joakim a Private Message
Borde man inte kunna snedställa toppen eller botten för att få en lite mer bredbandig absorbtion?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/05 :  11:11:13  Show Profile Send Larsen a Private Message
Här fanns lite tips också...
http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:40:25  Show Profile Send celef a Private Message
"Borde man inte kunna snedställa toppen eller botten för att få en lite mer bredbandig absorbtion?"

Att snedställa "öppningen" är ingen dum idé alls, dock så lär bandbredden inte öka så markant, däremot så ökar ju öppningsarean. Öppningen skall förstås "pluggas" med glas-/stenull.

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/05 :  18:14:44  Show Profile Send n/a a Private Message
En tänkbar lösning skulle kunna vara att göra ett rör som är exempelvis 230cm långt och delat med en vägg 155cm in i röret. då får man en absorbent som peakar vid 55hz och en som peakar vid ca: 120hz. Den ställs sedan i ett hörn och får alltså sina membran placerade där tryckökningen borde vara som störst med tre angränsande ytor. Med 10cm höga fötter så kommer toppen att ha 10cm till taket i ett rum med 250cm's takhöjd. Om den dessutom utfomas som en kvarts cirkel sedd uppifrån så får man maximal membran area utan att den tar mer plats än ett rör.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:50:36  Show Profile Send celef a Private Message
"Om den dessutom utfomas som en kvarts cirkel sedd uppifrån så får man maximal membran area utan att den tar mer plats än ett rör."

Hmm, det där fattar jag inte?

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:46:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Ungefär så här hade jag tänkt mig det. Men röret blir alldeles klart enklare att göra. (Ritade in ett rör för jämförelsen också).

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:02:05  Show Profile Send celef a Private Message
smart! fast ett vanligt papprör med avfasade ändar är nog lättare att bygga.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000