HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 mäta på basabsorbent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:59:15  Show Profile Send Henrik a Private Message
Sitter och filar lite på en dämpvägg till mitt lyssningsrum och har funderat i lite olika banor kring hur man skulle kunna optimera absorbenten. En ide är att göra en "platt tube-trap" (!) utefter hela eller delar av bakväggen (ja, jag vet att den funkar bäst med runda fällor i hörnen, men jag har en sambo som inte tvekar att använda dödligt våld om vardagsrummet fylls med gigantiska korvar i alla hörn, däremot är det OK med en hel vägg om det görs snyggt). Tanken är alltså att göra en halvgenomsläpplig barriär av kompimerad gullfiber och en tät luftspalt mellan gullfibern och betongväggen.

Eftersom det verkar lite oklart hur densitet och innervolym påverkar frekvensomfånget på en tube-trap har jag tänkt ut ett möjligt sätt att testa hur spaltbredd och densitet påverkar absorbtionen i konstruktionen (nördvarning!).

Jag tar ett kort rör och fäster en högtalare tätt mot ena öppningen. I mitten av röret ornar jag så man kan sätta en plugg av gullfiber med viss densitet, och i andra änden av röret stoppar jag in en kolv som kan löpa fritt i röret men som tätar mot väggarna. På så sätt kan jag förändra luftspalten bakom absorbenten på ett enkelt sätt.

På varje sida om pluggen låter jag mikrofoner registrera ljudtrycket.

Mätningen som jag tänkt ut kommer gå till så att jag kör ett antal låga frekvenser utan plugg och registrerar ljudnivå och fas för de två mikrofonerna. Sedan stoppar jag in pluggen och gör om samma mätning ett par gånger med olika luftspalt för ett antal olika densiteter. Eftersom röret är akustiskt kort så bör jag inte få problem med resonanser (eller?).

Genom att kolla hur amplitud och fasförskjutning mellan mikrofonerna ser ut kan man sedan hitta en optimal densitet/spaltbredd (där trycken är ur fas och där amplituden är hyffat intakt är dämpningen stor?!?). Ni som orkat läsa ända hit utan att mögla bort kanske kan komma med lite synpunkter på min ide? Har jag kommit på någonting klurigt, eller är det fullständigt idiotiskt tänkt alltihopa?

Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:12:18  Show Profile Send celef a Private Message
nördvarning? inte alls!!! :)

din "mackapär" låter som att kunna vara en: http://www.nutek-australia.com.au/acoustic_duct.htm
????????????????

kan du inte snedställa rumshörnen med en glas-/stenullsvägg om du nu inte får använda korvar där?? men en dämpvägg bakom högtalarna är ju aldrig fel såtillvida att högtalarna dina inte är designade med hänsyn av en reflekterande sådan!!

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000