HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av prylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:10:28  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Går lite i uppgraderings världarna, men har svårt för att bestämma mig så lite hjälp vore bra. Vet att detta har varit uppe flertalet gånger men men.
Har funderat ganska mkt på ett par Dynaudio 52´or och en Arcam CD72T cd-spelare. Men har svårt att välja förstärkare, har satt ett tak på 10 000 kr. Någon som har några bra förslag?
Lyssnar mesta dels på rock, så som Eric Clapton, Phil Collins m.m

tack på förhand!

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/03 :  20:23:58  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Rätt ända att börja i är nog högtalare. Audience 42 är helt klart en bra början. 52:orna kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte lyssnat på dem. De små i Audience-serien är relativt lättdrivna, så valet av förstärkare, vilket blir nästa steg, behöver inte stå mellan en effektstark eller effektsvag.

Rekommendationen får bli att lyssna dig fram. Några heta tips: Primare, Arcam, Naim, Rega, Edison, Audio Analogue. Dessa har alla välljudande förstärkare på programmet. Ljudkaraktärerna är dock vitt skilda.

När det gäller CD-spelare så är skillnaderna mindre men de finns där och i det här steget så påbörjar du finslipningan av din anläggning. Stärkare och CD-spelare från samma tillverkare behöver inte nödvändigtvis vara den bästa kombinationen.

En sista touch blir kablaget. Här är skillnaderna ännu mindre, men det ska påpekas att det är en realitet att de finns där.

Lycka till!

Edited by - Jonas N on 2003/03/03 20:25:26
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:47:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Det finns en del stativhögtalare i den prisklassen... Vilka har du jämfört 52:orna med? Hur stort är rummet?

Jag tycker Cyrus gör trevliga & neutrala förstärkare... & andra sidan kan du köpa quads 99cdp CD-spelare & koppla separat slutsteg direkt till den. då får du ett RIKTIGT bra ljud för pengarna. (tycker jag) även Cyrus gör en CD/Pre-apparat den kostar 11800kr... quaden kostar 10500kr. låter det som roliga alternativ?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:17:35  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag kan rekommendera 52:orna varmt, en härlig högtalare.
Men tänk på "värmen" i förstärkaren, jag derv mina med en Edison60, lät väldigt bra i mellanregister o diskant, men Dynaudio gillar lite mer "kick" i basen

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:35:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jakob_S menar du att Quad 99 cdp kostar så lite i Sverige?
Hade för mig att den kostar 1000 UK pund i England.
Märkligt, eller är jag ute och cyklar?
Den har digitala ingångar vilket är intressant.
Är det någon som vet om man kan ta signalen, digital
ut från cdn och sen stoppa in den på en digital ingång?
Om det går så kan man till exempel slippa använda dacen och analoga utgången i en Behringer Ultra Curve 8024. Vore ganska trevligt tycker jag.

C
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:43:49  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Claes, ja, den är SÅ billig i Sverige... slutsteget quad 909 kostar bara 11900kr. vad den kostar i England vet jag inte... däremot vet jag att priserna på 99-serien varit högre förr. (909 slutsteget har kostat 17900kr)

Det finns ju digitalutgångar på CD:n, så du borde väl kunna göra så som du skriver..? Hur menar du slippa använda dacen och analoga utgången på Behringern?

//Jakob

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:56:27  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag skulle rekommendera Audiovektor tillsammans med Rega, värt ett försök iallfall, lyssna!
Lycka till / John
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:01:59  Show Profile Send Per a Private Message
Erik!

Glöm inte den förträffliga HK670. Då får pix över till ännu fler skivor. HK670 driver dessutom allt. Enda nackdelen är att den inte ser så rolig ut.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:28:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jakob_S..Jo, du tar digital signal ut från QUADEN, in i behringern, tar digital signal ut ur behringern, in i QUADEN som får da omvandla sen direkt till försteg, eller slutsteg. Så, då slipper du använda några dacar eller adc i behringern, du använder bara dspn. Jag säger inte att dacen i Behringern är kack men kan tänka mig att quadens digtaleri plus analoga utgång är bättre.
Bara en tanke, vore jäkligt festligt om det gick.

C
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:01:23  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Quad 99 låter ju väldigt intressant. Men var i Sverige kan man köpa den?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:26:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Claes, det BORDE väl gå?

Jag är inte så insatt i Behringers studioprylar... Men när man sitter såhär & tänker på det, så känns det ju onekligen som om det skulle kunna fungera... Fast... Varför vill du köra DSP på CD-signalen? *nyfiken*

//Jakob

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:31:12  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
mcbiff, I Gbg, Sthlm, Skåne, Dalarna... Var bor du? (alternativt kan du maila Jan-Eric på Opus3 & fråga. )

//Jakob

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:33:24  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jakob S: I Stockholm bor jag, finns det någonstans i krokarna där man kan lyssna på Quad?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:35:54  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
mcbiff, Det ska finnas en butik som heter Dalarö Quadcenter, var den ligger & om de har hemsida vet jag inte... Men du kan ju kolla upp adressen på www.gulasidorna.se ?

//Jakob

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:39:19  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jakob S: Tack för tipsen, hittar inget på gulasidorna.se dock. Får väl testa att maila Opus 3. Är det samma företag som ger ut skivor eller finns det två företag som heter Opus 3?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  20:16:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
mcbiff, det är samma som ger ut skivorna! mailadress: info@opus3records.com

//Jakob

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  20:35:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jakob_S
Jo, den där ultracurven kostar under 3000, en mik går att köpa till den för en femhundring. Den kör sen ett svep i ditt rum, mäter med micken, sen tar den fram en kurva för ditt rum som kompenserar frekvensgången. Den fixar inte impulssvar och sånt som TACT och andra gör, men den är tokbillig, och andra här på forumet har sagt att den ger väldigt bra resultat. Jag är jäkligt nyfiken på den i alla fall. Kika på www.ljudia.se och leta på behringer ultracurve 8024.
Ska väl nämnas att den har crystal 24 bit adc och dac. Kommer inte ihåg beteckningen men är nog samma som sitter i NAD s500 och en massa andra prylar.

Som den står tar den bara analog xlr in, analog xlr ut, men det finns ett kort man kan köpa till som gör att men kan få digital in och ut. Om man då kunde köra cdp99 digital in, sen behringer digital ut, in till cpd99 och ut till försteg sen vore det ju jäkligt fiffigt. He he. Billigt dessutom.
Det finns en hel tråd om det här på forumet. Sök på behringer ultracurve så borde du hitta det.

C
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  23:43:53  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Claes, ahaaa, OK, då är jag med! fast, jag vet inte om jag törs prova, hehe. Jag är lite skeptisk till sådanadär EQ's & grejer... har aldrig hört TACT heller, även om jag känner till dem... Har inte hört Cantons Digital 1 heller.

//Jakob

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000