| Author |
Topic  |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:04:26
|
vilket kablage som finns internt i Dynaudio Audience serien. Jag har tänkttill och kommit fram till att det måste vara väldigt onödigt att köpa högtalarkablar som är bättre kvalitetsmässigt än de som finns intärnt i högtalarna. Eller? mvhdd
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:18:31
|
Har du då också tagit hänsyn till spolen som innehåller en massa meter koppartråd av tvivelaktig kvalitet? Kör med lampsladd! Då riskerar du inte att ha köpt för bra kvalitet.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:42:24
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Har du då också tagit hänsyn till spolen som innehåller en massa meter koppartråd av tvivelaktig kvalitet? Kör med lampsladd! Då riskerar du inte att ha köpt för bra kvalitet.
Kommer att prova, tro mig! mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:48:10
|
| Äntligen ngn som insett att kablar är humbug! |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:06:07
|
Jag brukar säga... Testa, Lyssna & Uttala dig. INTE kom med ett godtyckligt argument, se på TV, uttala dig. Jag ÄR kabelskeptiker på det viset att jag tycker att det inte är värt att lägga 30% av anläggningens pris på kablarna. Men visst fan hör jag att det blir bättre ljud om man lyckas hitta rätt kabel till sitt system i sitt rum. Därmed inte sagt att det måste kosta 100 000kr, eller att just DEN kabeln måste vara bättre än den något billigare kabel som man själv har. Det handlar ju om både systemanpassning & rumsanpassning. 
Summan av kardemumman är: Man SKA testa BÅDE billig lampsladd & dyrare specialkabel. Jag har gjort det själv och det blir ju hörbara skillnader! Frågan är bara vilken kabel man trivs bäst med själv. 
Det där med att det är spolar & liknande i delningsfiltret är ju precis som det där med speciell nätkabel, trots att strömmen går från kraftverket genom mängder med ledningar till kraftstationerna runt om & sedan till både industrier & bostadshus... & därefter in i förstärkaren där strömmen ibland går både via SMÅ komponenter på ett kretskort & genom en trafo med ännu mera sladd. Men likförbannat låter det lugnare & trevligare med än bättre nätkabel. 
//Jakob  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:14:01
|
Nicke. Det är inte humbug med kablar. Det finns skillnader mellan kablar, så är det faktiskt. Om man sedan uppfattar det som bra är väl en sak, och framför allt om det är värt att spendera motsvarande summa mindre segelbåt på ett par högtalarkablar. Det är jäkligt tveksamt. Man skall vara hyggligt skeptisk mot allt som man inte hört när det gäller hifiträsket. Lika försiktig kanske man skall vara att generallisera. Som alltid, använd de finaste mätinstrument som någonsin konstruerats; öronen. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:18:06
|
| Självklart, men marknadsförarna ljuger och tjänar pengar. Det finns bättre och sämre lampsladd också, däremot skiljer inte priset nämnvärt! |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:23:37
|
Det är därfor man skall bilda sig en egen uppfattning. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:23:10
|
quote: Originally posted by akktustakki
Det är därfor man skall bilda sig en egen uppfattning.
Vad jag undrade var om det optimala borde vara att använda samma kablage invändigt som utvändigt. dd |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:27:25
|
Angående det här med kablar. Det handlar väl om att få en ledare med så låg resistans som möjligt och med en så bra avskärmning som möjligt?? Inte sant???  Vad skulle annars ha betydelse?? |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:31:30
|
| tja hur den låter kanske är en hyfsat viktig parameter |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:36:25
|
Han menar nog givetvis vad som har betydelse för hur just en kabel påverkar ljudet. Men vi kan ju strunta i allt sånt och bara lyssna på kablarna och se om de låter nånting. |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:36:45
|
Vad fasen är det som avgör hur bra kabeln låter. Om vi förutsätter att Skärmningen är optimal (ingen yttre påverkan alls alltså) Då är alltså den enda variabeln resistansen(alla elektroner ser likadana ut oavsett vilket material de flödar genom)
Ljudet måste i så fall vara direkt beroende av denna. Typ 0,15 Ohm lite varmare ljud 0,16 lite mer detaljer etc.
Har jag fel?  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:46:47
|
| tja det finns ju lite olika skolor i denna fråga vissa skulle nog hålla med dig och visst rent logiskt så stämmer det men av någon anledning så påverkar kablar ljudet ganska mkt olika material och dielektrikum osv osv frågan är varför =) men skit samma så länge det låter bra |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:50:37
|
UnholyRishna: För att svara rakt på din fråga. Det man säkert kan relatera till ljudpåverkan hos en kabel är: 1. Vad den ställer till i form av strålning. Alltså om andra, störningskänsliga saker är skärmade från kabeln. Därmed inte sagt att detta är något kritiskt. 2. Geometri innefattar: resistans, kapacitans, induktans Korta kablar av normalt stuk brukar inte lida av några sådana problem inom det hörbara audioområdet.
Det finns ingen distorsion i kablar för audiobruk som man lyckats relatera till något man upplever att man hör. Man kan alltid spekulera i vad det man hör eller inte hör beror på men man kommer inte fram till så mycket mer än det här.
De som säger sig veta att ljudet på kablar endast beror av ovanstående är ute på lika hal is som de som påstår sig ha ett hum om vad det är annars i kabeln som påverkar ljudet. |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:50:42
|
Absolut sant.  Vore bara intressant att få en förklaring. Naturvetaren i mig kräver det. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:00:37
|
Det är en fördel att använda samma kabel internt som externt då dom har samma karakteriska parametrar och vid övergångarna kan det annars bli lite effekter. Sen kan man ju iofs tycka det låter bra, men då kan man ju prova precis vad som helst. Exempelvis föra in en bit ståltråd på mitten. Generellt så är det väl dock så att kablar påverkar ljudet mest när dom syns. |
Mvh |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 09:55:11
|
Jag bytte faktiskt till bättre kablar i mina högtalare. En liten skillnad blev det allt. Ett uns renare ljud. Om det var värt besväret? Tja....
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 21:09:54
|
Jag har också bytt i mina.
Väldigt stor skillnad. "Släpper" på ett helt annat sätt...
|
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 15:32:18
|
Hejsan, X-ray! Till vad? Från Vad? För att återgå till den ursprungliga frågan, vilket kablage finns i Dynaudios Audience serie. I de lite dyrare modellerna sitter det VDH-kablage. mvh dd |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:59:03
|
| Nåt supra-billigt-likande skit till Silspeak (245:- varienten, den med störst Area) |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
| |
Topic  |
|