HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig med fötter !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/03 :  19:17:02  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag skrev tidigare i ämnet om vad jag skulle ha under mina högtalare för att få till bästa möjliga akustik. Superspikes var rekomendationen, men kan det finnas andra alternativ ? Jag skrev nog aldrig vad jag hade för underlag. Mina audiovectorer står på ett trägolv. Just nu har jag SD dämpfötter, 3 st till varje högtalare som egentligen är avsedda för betydligt tyngre pjäser än mina nuvarande. Mitt rum är ca 30 kvm, men med snedtak o.d om nu detta spelar roll.

Nu vill jag gärna ha en diskussion om era erfarenheter och hjälp med vad jag ska välja. Här finns mycket kunskap och jag sätter min tillit till er.

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/03/04 13:16:28

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/03 :  21:04:20  Show Profile Send Conan a Private Message
Om du ger dina högtalare som vilar på SD-tassarna en liten "knuff" ska dom svänga på sig lite makligt. Testa även att spela lite bastung musik och känn efter hur mycket av vibrationerna som fortplantar sig till underlaget. Fungerar SD-fötterna bara rimligt bra behöver du nog inte fundera mer på "högtalarunderlägg", utan dina högtalare har nog så bra arbetsbetingelser man kan begära.

Mvh/C

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:36:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Inte skall vi dra detta en gång till.....

Binmarv:

Prova själv, ingen kan berätta för dig vilket som låter bäst med just dina högtalare i just ditt rum med just ditt golv. Detta brukar bara generera en akademisk diskussion mellan kudd- och spik-falangen...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/04 :  00:01:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Men Timbres tips om hockeypuckar tycker jag ändå är värt att nämnas. Billigt att testa i olika kombinationer.

Det är ju dessutom varken kuddar eller spikar.

/Erik
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  00:07:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
binmarv... Hehe, gör som jag skulle gjort... Maila Audiovector & fråga! Jag har sett Audiovector M3 med superspikes riktigt ofta, så jag antar att det finns många som är nöjda med den kombinationen... Mitt tips är... Köp superspikes. De skonar golvet & fungerar bra, eventuellt kan du kanske köpa nya viktanpassade SD-fötter & ställa under superspikes:en? Vill du göra ännu en fotförbättring så kan du väl uppgradera med Audiovectors egna "superstands"?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/04 :  00:57:21  Show Profile Send mag a Private Message
Enkelt, vill du ta bort vibrationer så är det dämpning som måste till. Många (vet ej vad jag tycker då jag ej provat) tycks dock föredra hårda bitar under så det är väl som vanligt...

att testa själv och se var du föredrar.

Jag har möbeltasar under både mina baslådor och frontar hade tidigare kuddar under frontarna men det är så krångligt att flytta runt dom tror inte jag hör nån skillnad heller så.....

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/03/04 :  04:06:08  Show Profile Send pricer a Private Message
Aldrig fel att klippa ut en bit av en skumgummimadrass och lägga under högtalaren, inte speciellt vackert men kan göra underverk på bullrigt ljud.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/04 :  08:07:48  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hockeypuckar...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:00:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag är helnöjd med mina superspikes, en väl värd investering. De sitter ordentligt fast i högtalaren
och man kan justera stabiliteten med de medföljande nycklarna. Detta är bra för litet ojämn parkett.

Om man redan har SD-fötter så kanske det är onödigt med byte men jag skulle inte byta ut mina
superspikes, de ger en mycket bra ljudförbättring per kostnad.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000