| Author |
Topic  |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:17:02
|
Jag skrev tidigare i ämnet om vad jag skulle ha under mina högtalare för att få till bästa möjliga akustik. Superspikes var rekomendationen, men kan det finnas andra alternativ ? Jag skrev nog aldrig vad jag hade för underlag. Mina audiovectorer står på ett trägolv. Just nu har jag SD dämpfötter, 3 st till varje högtalare som egentligen är avsedda för betydligt tyngre pjäser än mina nuvarande. Mitt rum är ca 30 kvm, men med snedtak o.d om nu detta spelar roll.
Nu vill jag gärna ha en diskussion om era erfarenheter och hjälp med vad jag ska välja. Här finns mycket kunskap och jag sätter min tillit till er.
/Martin
|
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/03/04 13:16:28 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 21:04:20
|
Om du ger dina högtalare som vilar på SD-tassarna en liten "knuff" ska dom svänga på sig lite makligt. Testa även att spela lite bastung musik och känn efter hur mycket av vibrationerna som fortplantar sig till underlaget. Fungerar SD-fötterna bara rimligt bra behöver du nog inte fundera mer på "högtalarunderlägg", utan dina högtalare har nog så bra arbetsbetingelser man kan begära.
Mvh/C |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 23:36:51
|
Inte skall vi dra detta en gång till.....
Binmarv:
Prova själv, ingen kan berätta för dig vilket som låter bäst med just dina högtalare i just ditt rum med just ditt golv. Detta brukar bara generera en akademisk diskussion mellan kudd- och spik-falangen... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:01:56
|
Men Timbres tips om hockeypuckar tycker jag ändå är värt att nämnas. Billigt att testa i olika kombinationer. 
Det är ju dessutom varken kuddar eller spikar. 
/Erik |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:07:36
|
binmarv... Hehe, gör som jag skulle gjort... Maila Audiovector & fråga! Jag har sett Audiovector M3 med superspikes riktigt ofta, så jag antar att det finns många som är nöjda med den kombinationen... Mitt tips är... Köp superspikes. De skonar golvet & fungerar bra, eventuellt kan du kanske köpa nya viktanpassade SD-fötter & ställa under superspikes:en? Vill du göra ännu en fotförbättring så kan du väl uppgradera med Audiovectors egna "superstands"? 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:57:21
|
Enkelt, vill du ta bort vibrationer så är det dämpning som måste till. Många (vet ej vad jag tycker då jag ej provat) tycks dock föredra hårda bitar under så det är väl som vanligt...
att testa själv och se var du föredrar.
Jag har möbeltasar under både mina baslådor och frontar hade tidigare kuddar under frontarna men det är så krångligt att flytta runt dom tror inte jag hör nån skillnad heller så.....
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 04:06:08
|
| Aldrig fel att klippa ut en bit av en skumgummimadrass och lägga under högtalaren, inte speciellt vackert men kan göra underverk på bullrigt ljud. |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 08:07:48
|
| Hockeypuckar... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 09:00:58
|
Jag är helnöjd med mina superspikes, en väl värd investering. De sitter ordentligt fast i högtalaren och man kan justera stabiliteten med de medföljande nycklarna. Detta är bra för litet ojämn parkett.
Om man redan har SD-fötter så kanske det är onödigt med byte men jag skulle inte byta ut mina superspikes, de ger en mycket bra ljudförbättring per kostnad.
Martin |
 |
|
| |
Topic  |
|