| Author |
Topic  |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:55:25
|
Kan köpa dom billigt i England. Tyvärr bor jag i Dublin, har hifin i Sverige, så lyssna går tyvärr inte. Några åsikter om högtalaren?
Skälet till att köpa så här är att mitt system är i oording för tillfället. Har ingen fast CD än, bara en gammal som ska bytas ut. Bara stärkaren är på plats. Så, får antingen köpa CD och anpassa högtalare, eller köpa högtalare och sen köpa CD.
Så, några kommentarer? Halshugg mig inte för att jag köper grejer utan att lyssna på dom, jag vet att stärkarna är dom jag vill ha för en tid framåt, så jag behöver få in lite grejer runt så jag har något att jämföra när jag ska bli riktigt seriös med högtalare och cd. Så, jag kan köpa "vettiga" högtalare som inte är för dyra, sen köpa en cd på seriöst vis. Eller, göra tvärtom. Jag antar att det är bättre att köpa cdn först, sen högtalare, enligt principen att högtalare diffar mer mellan olika modeller än vad cd spelare gör.
Tja, det var det.
C
Ska väl säga att jag kan få tag i dom nya under 10 000.
|
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:42:52
|
Jag tror att Reference Audio säljer ut 2-2:or för 12'. Jag har ett par 3-2:or som jag är nöjd med (det finns ju alltid bättre), mycket bra mellanregister och ljudbild men skulle vilja ha lite mer djupbas då de bara går ned till 40 Hz. Observera att de kräver stort rum för att låta bra. |
Linkan
|
 |
|
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:11:57
|
Jag har ett par ett par Kef 1.2 och är väldigt nöjd med mina. Här hemma kostade de 15.000. Vad får du betala? De är mycket neutrala och avslöjande, samtidigt musikaliskt bra över hela registret. Oerhört fint och gediget hantverk dessutom. Har testat dem med flera olika förstärkare/CD-kombinationer, Musical Fidelity (sådär) , TAG Mclaren (lite bättre), Rotel 1070 (mycket bra), och slutligen fastnat för Primare A20, med D20 som CD. Mitt lyssningsrum är ca 30 kvadrat. Detta sagt som en liten indikation på hur ljudet förändras beroende på förstärkarval. Men som sagt, jag rekommenderar dem varmt!
 |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:33:32
|
Jag kollade precis, dom kränger dom för 12900. Dom har tre kvar av tjugo, och här sitter jag på Irland. Förbannade jäkla skit. Tack i alla fall.
**************************************************** Jag tror att Reference Audio säljer ut 2-2:or för 12' **************************************************** |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:41:29
|
Linkan, jag läste i ett test att reference series two har knepig impedans i basområdet, så har du en lite klen stärkare kan dom bli bassvaga så att säga. Du kanske har en stark stärkare redan men om du inte har det så kanske det kan vara värt att testa det.
C |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:57:29
|
| De går ned till strax över 3 Ohm så det krävs ju att stärkaren orka driva dessa men jag har inga problem med detta. Min Moon I-5:a klarar detta väldigt bra, det är snarare så att de står så långt från väggar så man får inget stöd av dessa. Men om jag fick önska så skulle jag vilja att de gick ner mot 25 Hz. De har däremot 3 element som är till basen, 2 för den djupaste och en för mellanbasen. |
Linkan
|
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 20:17:51
|
Tja, dom har en rejält knepig fasvinkel vid den låga "resistansen" så den totala impedansen kan kräva rejält med ström. Din Moon har jag ingen erfarenhet av tyvärr. Jag skickar ner en polare som köper ett par 2-2 till mig imorgon, hoppas det finns något kvar åt mig.
C |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:32:23
|
Förutom avsaknaden av djupbas finns det inte mycket att klaga på hos two-serien. Röster är ljusa och fina och det finns helt enormt med luft i ljudbilden. Two-serien står sig väl mot betydligt dyrare högtalare. Vissa har dock kritiserat att röster nästan är lite nasala men jag upplevde inga såna problem med mina two-two. Däremot saknade jag den lägsta djupbasen oavsett vilken förstärkare jag provade med. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 15:49:22
|
Hej linkan, om du har för lite djupbas får du väl skaffa Totem Hawk! . Gillade dem skarpt när vi båda var där och lyssnade på Naim/Roksan/Sim. Jag önskar högtalare som är kompakta och lättplacerade men med djup bas så Hawk kanske är svaret. Synd att de kostar en slant men kanske dollarn sjunker lite och gör dem mer överkomliga! |
Edited by - Snutten on 2003/03/02 15:52:59 |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 23:00:33
|
Varning! Lyssna noga om du står ut med någon högtalare ur KEFs Reference-serie över huvud taget i längden. Jag förkastar alla! Basen är för långsam, den spelar inte i takt med övriga register. Erkänner att jag lyssnat mest på de äldre Reference 3 och 4, men med samma grundkonstruktion krävs smärre mirakel (upphäva naturlagarna) för att lösa problemet. (Hoppas att jag inte förstör tillvaron för alltför många som redan är ägare till dessa högtalare, som börjar lyssna med mer kritiska öron, men subjektiva råd är väl inte förbjudna i detta forum?)
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:45:13
|
Nej, klart att åsikter är välkommna, det var ju därför jag frågade. Jag har inte hört den gamla reference serien. Bara den "nya" generation två. Har lyssnat på one-two och gillade den.
C |
 |
|
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 09:15:36
|
Som ägare (och en väldigt nöjd sådan!) är det lätt att bli purken och hamna i försvarsställning... men jag ska försöka hålla mig saklig "Basen är för långsam, den spelar inte i takt med övriga register, skriver Lennartj" om Kef 1.2. Eftersom jag varken instämmer eller förstår vad som memas kanske Lennartj eller någon annan på forumet förklara: hur är det över huvudtaget möjligt att något register av högtalaren inte spelar i takt med övriga? Förklara för en tekniskt okunnig person som mig, men med väl fungerande öron! (hmmm, låter lite purket ändå men det får ni ta!) Gabe |
 |
|
| |
Topic  |
|