| Author |
Topic  |
|
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 02:20:01
|
Funderar på att införskaffa en subba som i första hand skall komplettera mina redan baskompetenta högtalare Infinity Kappa 90 för stereolyssning, men även fungera med en framtida hemmabioanläggning. Jag har tänkt mig att köra högnivå från mitt ADCOM GFA-585-slusteg till subban, och lågnivå från den framtida hemmabioreceivern.
REL har möjlighet till samtidiga låg- och högnivåinputs. Finns det några fler? REL är dessvärre ganska dyra. Har sneglat på Magnat Omega 380, verkar mäktig enligt specifikationen (15" baselement, 170W förstärkare), men är den något för HiFi? Man vill ju inte ha en subba som bara mullrar och inte hänger med frontarna i svängarna... Har ni några bra tips på andra subbor med de features jag önskar, eller tycker ni det vekrar vara vansinningt med en subba till mina "Kappor"?
Dum fråga: Det spelar väl ingen roll att jag bara har ett par högtalarterminaler på mitt slutsteg, det är väl bara att parallellkoppla sladdarna till subban? Om man har flera högtalarterminaler, är det väl ändå samma terminal inne i förstärkaren? |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 07:58:27
|
Det verkar onekligen vansinnigt att ha en sub "under" kappa 90. Om du skall lyssna på musik genom det hela vill säga. Ljudet blir bedrövligt om du lägger mer bas ovanpå 90:ans bas. Det blir olika karaktär, för mycket bas i det område där de två spelar samtidigt och det är tveksamt om du till rimliga pengar hittar en sub som bara går under det register där 90:orna är verksamma. Kappa 90 är väl en fullregisterhögtalare? Då behöver du något som enbart jobar UNDER 30 - 35 Hz. Bara att börja leta och hiva fram plånboken.
Esoterisk har en demokörd Audio Physic Minos till salu för 50 000:-
Den gör jobbet och kanske någon till. Resten är bara att glömma.
Förstärkare som är 2-kanal och har dubbla högtalarterminaler är vanligtvis tänkta att kunna köras med dubbla högtalarkablar, biwiring. Innanför skalet kommer mycket riktigt signalen från bara två kanaler. Det går bra att hänga på flera spadar el dyl på samma kontakt.
mvh |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 08:53:10
|
Hej!
Sladd har rätt, att köra Kappa 90 med subba till musiklyssning är bortkastade pengar. Jag har själv ägt och levt med Kappa 90 i flera år och en av styrkorna med den högtalaren är just den snabba dynamiska basen OM man matar högtalaren med ett kärnkraftverk. Rotel 1090 duger inte tillexempel.
Talar vi hembio så är saken lite annan, här skall ju subban inte spela snabbt och rappt utan hjälpa till vid explosioner, åska, bomber och granater. Då fungerar en subba till Kappa90. Själv körde jag med REL Q200E vilket fungerar utmärkt, men alla de subbar jag testat i prisklassen under REL Q200 förstörde mer än de gav så det är nog tyvärr bara att slanta upp.... Ett alternativ i prisklassen kan ju vara Infinitys nya Kappa Sub som väl ligger kring 10.000:- och borde funka väl med Kappa90.
Att snåla in på subban nu för att om några månader konstatera att den inte var så rolig kostar dig bara mer i slutändan. |
Edited by - Pjotre on 2003/03/04 09:00:46 |
 |
|
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 10:41:52
|
| Tack för era synpunkter, det verkar som om det inte är någon större vits med en subba för musiklyssning till mina Kappor. Kanske skall satsa på ett kärnkraftverk i stället. Låter osannolikt att monstret Rotel RB-1090 på 2X380W inte skulle duga. Tror ni inte att min GFA-585 har kraft nog för att få ut Kappans fulla potential? Den är stereoversionen av de berömda GFA-565-monoblocken och levererar 2X250W i 8 ohm, resp 2X400W i 4 ohm. Den låter finfinft tycker jag, men jag har ju varken provat större Krell, Mark Levinson eller Accuphase, så det kanske finns mer att hämta... |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 10:52:37
|
Accuphase och Infinity brukar inte vara det lyckligaste av äktenskap. Kan du komma över en begagnad Krell KSA-250 i bra skick har du en kombination som kan bli bra. Det finns naturligtvis alternativ men dom brukar vara betydligt dyrare. |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:13:36
|
| Men så tungdrivna är väl inte dessa Infinty väl, blandas de inte ihop med en äldre model nu? |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:14:19
|
Jag kör en REL storm 3 till mina audiovector m3 avantgarde. Avantgarde spelar rent och snabbt ner till ca 30Hz (-2dB), men ändå så tycker jag det blir bättre med subben. Jag kör via högnivå, enligt RELs rekommendation, och efter lite joxande så fick jag tillslut subben att spela bra ihop med högtalarna.
Delningsfrekvens och volym nivå varierar lite från dag till dag, men den brukar hålla sig mellan 50-60 Hz och strax under halv volym på subben. Detta ger en fylligare botten och mera djup, vilket jag gillar, utan att ge avkall på snabbhet. Man märker som inte att subben jobbar, dvs den medför inget negativt som jag stör mig på, utan basen blir bara bättre i mitt tycke. Någon vacker dag skulle jag vilja prova med 2 subbar, vilket sägs kunna släcka ut stående vågor i rummet bättre.
Nackdelen med en dålig sub är att de ofta tendera att leva sitt eget liv och inte vill spela ihop med de vanliga högtalarna. Så tyvärr är det nog som herrarna ovan säger att man måste upp en del i pris, men kanske inte så högt som Audio Physic Minos. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:44:41
|
Nä, det är ju inga Kappa 9, men duger inte ett Rotel 1090 blir det bara dom dyraste Accuphasealternativen kvar. Finns säkert både bättre och billigare lösningar. |
 |
|
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:45:45
|
"Pjotre" Rotel 1090 duger inte tillexempel. Utveckla gärna det för jag är oerhört förtjust i just det slutsteget...kommer att inhandla ett sådant till frontkanalerna i min bioanläggning. Beror ju givetvis på att jag inte har råd med värre 
Ett par Jamo Concert 11 agerar som frontar.
Men det skulle vara kul att höra åsikter kring Rotel, då det inte verkar riktigt rumsrent att gilla Rotel.
Jag är mycket medveten om att Rotel inte är High End, utan mera "Half Way There End". |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
Edited by - goldfish on 2003/03/04 11:49:57 |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 12:08:35
|
quote: Men så tungdrivna är väl inte dessa Infinty väl, blandas de inte ihop med en äldre model nu?
Nej då, jag blandar inte ihop dem med Kappa 9. Jag har som sagt levt flera år med dessa Kappor och testat olika elektronik till dem, allt från HK via Rotel men riktigt bra blev dom inte förrän jag kopplade in Advantage M300 som jag också hade på den tiden. Då blev det en grym snärt i basen. |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 13:07:09
|
| OK! |
 |
|
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 15:49:27
|
"Accuphase och Infinity brukar inte vara det lyckligaste av äktenskap." Jaså? Varför inte? Jag har en gammal hederlig integrerad Accuphase E-203 som låter underbart med mindre krävande högtalare, ett riktigt sött ("sweet") ljud, mycket snäll och trevlig i diskanten. En kralligare stärkare av samma fabrikat borde nog inte låta helt fel, så vitt jag kan förstå. Man kanske borde försöka få tag på t.ex. ett par P-350 som man kör bryggkopplade. Men hu så dyrt..... Min GFA-585 får duga tills jag snubblar över något bättre begagnat... |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 16:54:03
|
Guldfisk, det är nog mera så att Rotel anses inte vara tillräckligt mycket High-end av många här om man sneglar samtidigt på prislappen. Om det är billigt är det inte tillräckligt bra är en vanlig kommentar. Jag kan då tilläga att jag undersökt 1090 på alla möjliga vis och skrev en test av den. Ljudmässigt finns knappt något att klaga på. Om man sedar tar en titt inuti så avslöjas ett bygge som utseende- och komponentmässigt knappt slås på fingrarna av förstärkare i hundratusenkronorsklassen. Jag förmodar att det är möjligt för Rotel att sälja 1090 så pass billigt eftersom de massproducerar 1090, till skillnad från andra iofs fina slutsteg som tillverkas i mycket mindre upplagor.
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
| |
Topic  |
|