| Author |
Topic  |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 11:33:47
|
Jag har ganska styva kablar och det går inte att böja dom på något sätt så att man undviker att dessa ligger an mot elementet. Jag kan inte heller dra fram stereobänken för då kommer den mitt ut i rummet... Jag upplever ingen ljudförsämring men har inte hunnit lyssna så noga. Finns det någon som upplevt att det låter sämre om kablarna (signal, högtalar, och nätkablar) ligger an mot något element?
Tilläggas bör att det rör sig om ett vattenburet element hemma hos mig |
|
|
k98_jbn
Member

118 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:48:54
|
| Jag kan inte tänka mig att det skulle påverka ljudet det minsta. Det låter som något som tweaktillverkare skrämmer stackars audiofiler med för att skinna dem på pengar ("Den senaste anti-elementsprayen som helt eliminerar den förödande effekten på ljudbilden som kontakt mellan element och kabel orsakar. Finns för både el- och vattenelement. Pris: 1595:-/10 ml"). Du säger ju själv att du inte hör någon skillnad. Om du lyssnar med syfte att hitta skillnader så kommer du säkert höra (inbillade) skillnader, men om du bara lyssnar som vanligt så kommer du knappast höra någon skillnad. |
When knowledge ends, superstition begins |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 14:15:15
|
Vad är det för kablar du använder? Det finns mycket hokus pukos grejer på marknaden men en del fungerar tydligen efter som en del köper det och använder det och tycker att dom får märkbar en förbättring av ljudet. Men det är upp till var och än vad man köper är man bara nöjd med det så är det upp till den personen om han tycker det är värt pengarna.
/PO
|
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:02:51
|
| Jag använder Clou silver voice. Dessa är ju som alla vet rejält skärmade så med dessa hör jag ingen ljudförsämring, men jag tänkte om någon annan har upplevt något problem med kablar nära elementen? |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:13:46
|
| Jag har högtalar och strömkablar mot elementet, tror inte att det påverkar alls, varför skulle det? |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:24:28
|
Kanske kan värmen göra att kabeln blir lite torr och spricker (inte ljudet då alltså ). |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:32:01
|
Där har vi ett problem. 
Fast mitt problem är att elementhelvetet fungerar knappt så jag tvingas köra med en värmefläkt för att inte frysa. Nåt fel på termostaten, jag bad vaktis fixa det, men han säger att jag ska möblera om etc., jävla kötthuvve-vaktis! Han fattar inte att man inte kan möblera om med stereon bara sådär! |
Edited by - yalpa on 2003/02/24 16:32:35 |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:32:16
|
När vi ändå halkat in på humorsvängen så kan jag ju kontra med en upplevelse.... jag vaknade en kall natt utav skorrande ljud i mitt dåvarande pojkrum.... letade mig halvt fördärvad efter det..... visade sig till slut vara en midikabel som låg lite lätt mot elementet....som gick på högvarv, med påföljande vibrationer....
...så möjligen skulle kontakten mot elementet kunna ge lite "knarr" vid högt ljudtryck.... likt garderobsdörrarna....fast de kan man ju öppna....
Nä...nu ordbajsar jag för mycket... förlåt 
\\K-man |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:34:21
|
| Lyssna! Hör du ingen skillnad så är det ingen skillnad! Det är ju vad DU upplever som är poängen... |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:34:25
|
Bara det inte är högtalarelementet som kabeln ligger emot, för då kan jag tänka mig att ljudet påverkas negativt... (He he)
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:36:17
|
Jag har också haft mina kablar imott element men jag har inte märkt någon försämring, har precis som du Cloukablar styva sådana. Men det finns säkert personer som tycker att det låter sämre när man har det så, men dom har inte Cloukablar. 
/PO |
|
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:47:19
|
Dom är inte som vi hifitokar dom så kallade vanliga människorna yalpa!  Vi får stå ut med mycket syrliga kommentarer vi hifi-intresserade. |
|
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:56:19
|
Poman, stämmer! Tur att vi hifi-tokar har så starkt psyke och lätt går vidare i vår illfarelse!  
\\K-man |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 17:18:52
|
Yalpa:
Det absolut mest irriterade är det där blicken man får när man vänligt försöker förklara för den okunniga personen varför man måste ha högtalarna så långt ut i rummet osv. Flera gånger har jag varit väldigt nära att bruka våld mot sådana typer i min bekantskapskrets, får man vara så j*vla trög egentligen?!?   
//Johansson |
 |
|
|
keso86
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:22:54
|
nätverkskabel funkar ju lite bättre om den är varm...dock inte FÖR varm... |
STABILT SOM FAN! |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:28:53
|
Ren ellära säger att en varm kabel innehåller mer motstånd. Mer motstånd skapar ett linjärt magnetfält längs kabel. Tolka det som ni vill, men jag tror inte att det märks ljudmässigt. Kanske kan man mäta fram en ohm mer i en riktigt varm kabel jämfört med en rumstemporerad. Men renheten i dag i en normal kabel bidrar till nästintill 0 värden och jag skulle inte drömma att någon kan höra någon skillnad.
Elementspray?? Varför inte skärma av lite med staniolpapper?? Kanske inte linda den runt kabeln, men värt att försöka sätta lite mellan och skapa luft på något sätt.. Fult som fan, men en billigare lösning än en massa spray som jag inte skulle ge 5 öre för... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:30:29
|
Hehe, ja, nog har man problem med oförstående människor. Jag som nu har satt upp två madrasser bakom högtalarna får utstå en del gnäll. Det lär dock bli mer framöver när det kommer madrasser på sidoväggarna också.   |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:39:23
|
| Jag funderar på att hänga upp något snyggt i taket. Har en så hård tonklang i mitt storarum med betong i 3 av 4 väggar, parkettgolv och ett kalt betongtak. Kommer det inte att kivas om det är man fri att göra vad man vill ;) |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:09:06
|
Jag kom ihåg för många år sedan så satte jag upp ljudabsordenter i taket för att dämpa rummet där fick jag höra mycket pikar om det. Det var när jag hade mina AE1or som jag saknar ibland suveräna små högtalare med super snygga stativ till såg ut som Grekiska tempelpelare. Numera är absorbenterna borta men jag få höra än om dom, hur tokig man var som hade sådana i taket. Dom gjorde faktisk nytta jag var mycket med Hasse på Audioactive han hade sådan i taket plus än annan god vän som hade också så. Då kunde inte jag heller låta bli testa det. |
|
Edited by - poman on 2003/02/24 21:10:16 |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:19:04
|
"Fast mitt problem är att elementhelvetet fungerar knappt så jag tvingas köra med en värmefläkt för att inte frysa."
Har du testat att lufta? Lätt att glömma bort, när jag bodde i Övik kopplade dom in fjärrvärme i kåken men glömde så klart att berätta för mig att jag skulle lufta av elementen.
Den natten var det -10 grader ute. +2 grader i min lägenhet. Då frös Anders.
Anders blev tvungen att sova med en kupevärmare under täcket...
//Johansson
|
Edited by - Johansson on 2003/02/24 21:21:13 |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:41:42
|
Jag vet hur du har haft det när dom kopplade in fjärrvärme till mitt hyreshus där jag bor i så var vi utan värme i elementen i nästan tre veckor då var det kallt än del nätter ska du veta, även om vi fick låna värmefläkt fast det dröjde en vecka innan vi fick låna en sådan efter tjat om värmen.
/PO |
Edited by - poman on 2003/02/25 12:38:40 |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 14:50:34
|
Jag såg t.ex. på ett blidrepotage här på forumet (ingen nämnd, ingen glömd) där man hade satt en typ av "platå" på golvet för att inte högtalarkablarna skulle ligga längs efter golvet Man bara undrar vad det har för ljudförbättrande egenskaper??? |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 16:44:27
|
| När vi e inne på ämnet... Är det nån som har hört Nordost's anti-statspray? |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |