HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extrema Ljudtryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:57:32  Show Profile Send n00b a Private Message
Efter en diskusion på IRC kom jag fram till att jag lägger frågan här...

Hur höga ljudtryck klarar man ??

Hur stor roll spelar frekvensen ??

Kan innre organ ta skada av riktigt extrema ljudtryck ??

osv osv

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/03/04 14:01:16

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:02:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Min upfatning är att skadligheten ökar desto högre frekvens det är på ljudet. Alltså man klarar bastoner bätre en diskant.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:03:42  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Inre organ kan ta skada av för stora ljudtryck... Vid testanläggningar för rymdutrustning (satelliter och dylikt) har de oftast VÄL ISOLERADE ljudrum för att simuler de ljudtryck och medförande vibrationer som uppkommer vid raketstarter. Om jag inte missminner mig kan ljudnivån i ett sådant rum uppgå till ca 180 (!!!) dB. Och då j***** skakar det!!! Detta gäller då främst vid lägre frekvenser... (Du skulle se de hornen de har till "högtalarna"... )

Vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:08:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Örat har lägre känslighet för låga frekvenser än högre.
Högst känslighet tror jag örat har mellan 1000 till 6000 Hz.

Det högsta ljudtrycket uppmätt är 204 dB, när en amerikansk raket lyfte.

Har läst att det är risk för livet vid runt 150 dB, men vid en bilstereotävling, har jag sett en snubbe i en bil som spelade 154 dB. På bild bara ska sägas.

Människans egenresonans sägs ligga på 7 Hz, vet att amerikansk militär har gjort försök med ljud som offensivt vapen.

C
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:34:07  Show Profile Send jonsson a Private Message
Har hört eller läst att en direkt skadlig frekvens skall vara 4Hz då börjar det tydligen hända riktigt otrevliga saker i den mänskliga kroppen...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:43:11  Show Profile Send Roq a Private Message
Javisst, det är de låga frekvenserna som är mest skadliga för kroppen om man tänker sig att använda ljud som ett vapen. Vad gäller hörselskador så är risken för en omedelbar skada störst med höga frekvenser.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:54:15  Show Profile Send Gus a Private Message
Den här frågan har diskuterats tidigare,gjorde en sökning men---nä---hittade inget.
Nåväl,
” Hur höga ljudtryck klarar man ??”
Smärtgränsen anses vara ca.139 db.vad som händer därefter vet jag inte.

” Hur stor roll spelar frekvensen ??”
Höga frekvenser gör väl mest ont i öronen--? låga frekvenser däremot kan innebära direkt livsfara.

”Kan inre organ ta skada av riktigt extrema ljudtryck ??”
Jo det är just det som sker.

Ang.ljudtryckstävlingar i bil så sitter det inte någon i bilen när det låter.

Med risk för att uppfattas som tjatig,jag har alltså skrivit om detta tidigare att jag hade byggt mig ett rejält stort bashorn som skulle testas.Befann mig i ett rum på ca.15 kvadratmeter.Hade lånat en signalgenerator samt ett slutsteg av modell stort-tungt-Amerikanskt,kommer inte ihåg fabrikat.Insignal till slutsteget ställd på max för att få ut mesta möjliga effekt.När jag närmade mig 15hz enligt skalan på signalgeneratorn började konstiga saker att hända,jag uppfattade inte längre något ljud men trycket mot trumhinnorna var obehagligt,lite underligt började det kännas även i magen som inte gillade denna vibration.När jag kom ner till ca.10hz,då blev det inte så bra----
Jag började må illa,svettningar över hela kroppen blev det,hjärtat började slå dubbelslag lite hur som helst och allt detta i ett hastigt ökande tempo—PANIK utbröt i hela huvudkontoret och sladden slets ut från väggen med ett hastighetsrekord som fortfarande gäller.
En tid därefter läste jag om en Engelsk forskare som hade varit oförsiktig vid ett prov med infraljudsvapen (detta påstås ha hänt 196?)Han var behjälplig vid ett test av en ”jättevisselpipa” av principen roterande kula som passerar en öppning och på så sätt alstar ljudpulser.När dom körde igång så var effekten mycket värre än dom hade beräknat,lokalen blev delvis demolerad och en av forskarna dog.Enligt texten så hade alla celler i hans kropp förstörts---
Sanningshalten i denna story vet jag ingenting om men nog händer det saker vid låga frekvenser och höga tryck.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/04 :  17:49:09  Show Profile Send n00b a Private Message
jahopp det var väl det då...

Om inte någon annan har något att tillägga =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:08:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
GUS, i den här tävlingen så hoppade killen in i sin bil
för det var något problem med hans fjärr tror jag.
Den utsände från tidningen var verkligen förvånad.
Så, i det här specifika fallet så satt det en kille
i bilen när dom spelade 154 dB.
I vanliga fall sitter det ingen där ja.

c
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:38:09  Show Profile Send natten a Private Message
Infraljud,dvs toner under 20 hz, kan orsaka yrsel och troligtvis då illamående också. Vet dock ej hur högt trycket måste vara
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:59:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det man han satt i bilen kanske inte är nåt vidare smart, men dom spelar bara en kort tid, så jag tror inte han hinner att känna så mycket! Visst är det skadligt, men jag har för mej att det tar bara några sekunder!
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:24:04  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hur är det med drag-racing då?
Hur låga "toner" kommer man ner i där?

Jag kommer ihåg när jag var på senaste Tullinge-racet i sommras. När Top-fuel-bilarna drog iväg i starten och man stod endast en 10-20 meter bakom så skakade (not: inte vibrerade, utan SKAKADE) hela marken och det kändes minst sagt obehagligt i bröstet/magen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:36:52  Show Profile Send n/a a Private Message
En kärnvapenexplosion borde ligga högst upp på lista över världens högst ljud.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:38:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

http://www.google.com/search?q=bl%C3%A5val+db&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&lr=

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:38:58  Show Profile Send ekman a Private Message
testa blanda en hink väte och en hink med antiväte så blir det nog ett trevligt ljud =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:59:51  Show Profile Send n00b a Private Message
Tror du att jag kan få en hink atniväte av dig ?? =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/04 :  22:13:56  Show Profile Send MrT a Private Message
Läste en bok(Akustik & Buller) i helgen, där fanns det ett avsnitt som nämde just infra- och ultraljud.
Symtom av infraljud kan t ex vara illamående, obehag och trötthet. Om man pumpar ut 10Hz och hög nivå, låter den egna rösten rosslig vilket gör att man hostar och harklar sig.
Boken nämnde också att man vid mätningar kunnat konstatera höga infraljudsnivåer från vattenkraftstationer på avstånd upp till hundratals mil.

Det fanns även tabeller med några gränsvärden...

Exponeringsvärden för infraljud.
20Hz - 90dB
16Hz - 94dB
8Hz - 106dB
4Hz - 118dB
2Hz - 130dB
Infraljud med nivåer under dessa leder normalt inte till några effekter.

Exponeringsvärden för ultraljud.
20kHz - 105dB
25-200kHz - 115dB
Värdena avser ultraljudsnivåer som normalt inte leder till hörselskador.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/04 :  22:30:59  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->ekman: Om du menar vätets antimateria, dvs en positron (finns detekterade) kretsandes kring en negativt laddad proton (finns ej detekterade vad jag vet) så skulle det inte låta ett dyft... Däremot skulle du få en mer än tillräckligt dödlig dos med "radioaktiv" strålning när partiklarna annhilerar...

Vänligen
/Georg

Edit: Ok, vid närmare eftertanke håller jag med dig p g a närvaron av luft (det är kväller och hjärnan går på lågvarv...) men jag tror ändå att stråldöden skulle vara framme innan man hann känna något av ljudet... Ljushastighet vs ljudhast...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/03/04 22:36:58
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/04 :  22:37:33  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Antimateria som slås samman med motsvarande vanlig materia, i detta fallet antiväte/väte, försvinner och omvandlas till energi.
Och om man haft en hink av det.. OjOjOj! Vill inte vara där!

Och antiväte har bland annat skapats i partikelacceleratorn i Cern. Man har dock bara lyckats skapa ett fåtal atmer, så några hinkar är det inte frågan om..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2003/03/04 22:39:33
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  01:54:16  Show Profile Send mag a Private Message
hittade inte kärnexplosion i min bok men väl saturnus raket som bullrar med ca 190dB eller
50 000 000 W kan jämföras med tex en stor(?) orkester som ligger på ca130dB eller 10 W, skrik är tydligen 1W eller 120dB.

172 dB mår man tydligen illa av på 100m avstånd.....så nog kan kroppen påverkas.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/05 :  02:00:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm 172dB vid 1 meter, blir väll 130dB vid 100meter.
Så då säger dom att man blir illamående av 130dB...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  02:24:12  Show Profile Send mag a Private Message
Dom och dom det var min lärare i ljud och vibrationer på gymnasiet som sa att han blev det när han var med och mätte ljudtycket i pioneers van (för typ 12-15 år sen) när dom skulle visa jänkarna var skåpet ska stå, vilket dom också gjorde. Han jobbade då (och säkert fortfarande) på B&K han var även välduigt hifi intresserad och hade en herrejösses anläggning hemma.

Jaja dom satte igång anläggnigen från 100m med fjärr och micen gick sönder på nån halv sekund fast han han få en godkänd mätning i vart fall.

resten kommer dock från boken Ljud och Vibrationer som ges ut av Marcus Wallenberg labaratoriet på KTH.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/05 :  02:28:16  Show Profile Send ekman a Private Message
helt rätt unholyrishna =) en hink antiväte lär ju bli svårt att få tag på tyvärr ja =) men e rejäl smäll skulle det bli iaf
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/05 :  02:42:37  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Själv mår jag dåligt när Arvingarna spelar, inom vilket spektrum av Hz som helst och under alla dB tal som är mätbara.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/05 :  07:07:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
akktustakki, där sa du nåt!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/05 :  11:31:51  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Om nu smärtgränsen ligger vid 130-139 kan jag inte tänka mig att någon kan utsätta sig för värre om ens korta perioder bara för att de vill eller måste. Vi hade ett alarm på vår gamla skola som vår lärare satte in. Vi hade haft inbrott på den el-tele tekniska linje som jag då gick. När de två hornen var på plats och testades tjöt de med 125 db. Testet gjordes med utrymd lokal och triggades från ett närliggande rum. När vi sedan under lektionstid råkade trigga larmet kan jag tala om att panik och förvirring bröt ut. Med den gälla tonen ringande i lokalen kröp folk ut med händerna för öronen för att bli av med oljudet. Man tänker inte speciellt klart med dessa horn tjutande i nacken. Det är också tanken med dem, att en eventuell inbrottstjuv inte skall kunna tänka klart utan bara fly..... Fråga mig inte vilken frekvens de hade, men pipigt värre var det.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/03/05 11:32:21
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000