Uppgraderar min anläggning. Hur väljer jag kablar till skivspelare? Om jag melan Cd och förstärkare har ex Audioquest Viper, funkar samma mellan skivspelare och förstärkare? Mycket tacksa för tips.
Hej Tommy! Rätt kapacitans är viktigt för att få rak tonkurva. Du kan kolla i datablad vad det rekommenderas för kapacitans till din pickup, samt kolla vad RIIA steget har för ingångskapacitans. Då bör du välja en kabel (eller välja en kabel och ta RÄTT längd) som ger att summan av RIIA:ns ingångskapacitans och totala kabelkapacitansen är den som är pickupens rekommendation. Även inimpedansen i RIIA-steget ska anpassas till den rekommenderade (ger också tonkurvepåverkan).
Det är det mest primära, sedan kan du välja fabrikat på kabeln. Vissa kabeltillverkare kan inte uppge kabelkapacitans per meter, undvik dem!
När det gäller Nordost är det ju bara att räkna om enkelt. Fast de är ju oskärmade, och det passar inte så bra till de pyttesvaga pickupsignalerna... Risk för brum och "radio moskva", he he.
Knoppen, är det inte så att det främst är MM-pickuper som är känsliga för skiftande kapacitansvärden? Vad gäller MC-pickuper så uppges sällan något rekommenderat kapacitansvärde.