HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad betala för nya Qrs Saturnus?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:28:56  Show Profile Send reaper a Private Message
Hejsan, vad bör man ge för ett par Qrs Saturnus nya inklusive stativen som hör till? Vad har ni på forumet betalat för era? Om man lägger så pass pengar på högtalare borde man kunna få med lite kablar i dealen eller vad tror ni?

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:33:50  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja. är det nya grejor får man nog räkna med nya priser
Inget illa ment, men det är svårt att förhandla pengar om prylarna är nya. Och kablar kan som bekant kosta vad som helst, så det kan också göra sitt till.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:31:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
De kablar du BÖR ha till dessa högtalare lär du inte FÅ gratis... Tyvärr...
Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:40:59  Show Profile Send reaper a Private Message
vilkla kablar är det du tänker på Pjotre?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/27 :  20:14:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
vilkla kablar är det du tänker på Pjotre?

Kablar som inte ligger långt under priset på högtalarna....Transparent Ultra

Men ett par "hyffsade kablar" kan du säkert få ett bra pris på om du köper allt på en gång.

Vad kör du med för elektronik?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/27 :  20:32:39  Show Profile Send reaper a Private Message
Kommer köra en amplifix till en cd-fix. Kommer köra balanserat. Känns inte som det är motiverat lägga så mkt pengar på kablar. Om man lägger nån tusenlapp borde man väl få hyfsade grejer?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:09:07  Show Profile Send marens a Private Message
Priset på kablarna är det sista du ska gå efter. Priset har inget som helst samband med hur bra de är. Lyssna på billiga kablar också och jämför i stället.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:15:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
reaper; Lämpliga kablar är absolut Transparent Super eller ännu hellre Ultra. Även Nordost Red Dawn och Kimbers kablar funkar utmräkt med Fixarna och Saturnus. Jag har själv haft ett par Saturnus under flera år och provat måååååånga kablar till dem. Prova gärna billigare kablar också, du kommer höra skillnad!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:23:27  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Strunta i priset och använd öronen till och börja med.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:26:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
du kommer höra skillnad!

Javisst, många av de exotiska kablarna gör att ljudet låter...annorlunda.
Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:31:25  Show Profile Send reaper a Private Message
Oki, tack för tipsen. Ska se om konsulterna i alingsås är vänliga nog att låna hem lite kablar, dock finns inte några pengar till transparent ultra, får bli senare köp isf.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:33:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Reaper, gör det! Saturnusarna är framtagna med Transparent kablar och Advantage/SAT elektronik så kombon fungerar väldigt bra!
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:16:41  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag pratade med HiFi-consult denna veckan och en prishöjning kan vara på gång för Saturnus. De kostar väl 45.000 inkl stativ, men det har inte jag betalat. Fick tag på ett par begagnade för halva priset, givetvis i toppskick!

Annars är 50 par byggda och en serie på 9 är på gång. Det blir eventuellt en mindre ändring på högtalarens utseende, i så fall i ovansidans bakkant som rundas av likt framsidan. Pga utländska gäster hos Sveriges Radio i Göteborg, ska 3 par även exporteras.
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/06 :  14:28:48  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Pjotre, provade du någon Audioquest-kabel till Saturnus? Själv kör jag med Midnight+ och den är väl inte dålig. Det känns dock som att det går att få ut mer av mitt system med dyrare kablar. Funderar nu på Transparent Super eller Ultra (singlewire). Är det annars värt att köpa biwire-versionerna?

Jag kan berätta att den förre ägaren till mina Saturnus, nu är på jakt efter nya högtalare. Men, han måste upp i 100.000-kronors-klassen för att hitta något som är klart bättre än Saturnus och dessa pengar är han inte villig att slänga upp. Gissa vad han funderar på att köpa nu? QRS Saturnus!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:14:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Fredde67!

Nej, Audioquest kablar provade jag aldrig vad jag minns med Saturnus. Möjligtvis om det var Audioquest silverkabel jag lånade av Sladd vid ett tillfälle. Men vad jag vet är att Saturnusen funkar som hand i handske med Transparent Ultra, kan du hitta en biwire så är det också att rekomendera men inget absolut måste.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:33:09  Show Profile Send n00b a Private Message
fredde_67....

Att man måste upp i 100k klassen är väl iofs en överdrift ??

Det är ju bara tycke och smak, storebror till saturnus går väl på ca75k och kanske nya Sonusfaber Cremona som man säkert kan hitta för ca65k men inte för att jag vet om någon enligt honom är bättre men helt klart att det finns högtalare i ungefär samma prisklass om kan konkurera.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:15:10  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Visst finns det högtalare under 100.000 kr som piskar Saturnus. Själv har jag lyssnat på flera av dem. Killen som sålde till mig är dock ganska kräsen (vem är inte det?). Tror inte QRS Neptunus är något alternativ för honom pga lyssningsrummets egenskaper.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:51:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Visst finns det högtalare under 100.000 kr som piskar Saturnus" Det vill jag inte på stå att det finns.

Det kostar väldigt mycket att bygga en golvhögtalare som inte skall ge golvresonanser utifrån sin stora låda.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:53:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag fick för övrigt med 2 gånger 4 meter Ixos 6004 som kostar 40:- metern om detta kan vara till någon hjälp. MvhKristofer
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:39:10  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Saturnus är en jäkligt bra högtalare, inget snack om saken. Hemma hos mig har inga andra högtalare låtit bättre. Men på andra ställen har jag hört bättre högtalare, men då också med ett lyssningsrum som var mer anpassade för golvhögtalare.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:52:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Min morbror köpte ett par Saturnus begagnat för 29 000 kr. Om jag själv skulel satsa dessa pengar så vore naturligtvis Saturnus ett alternativ men det finns ett annat som jag tror att jag hellre skulle välja, nämligen Mårten Design Miles II. Nypris på dessa ligger på drygt 50 000 kr men de kan köpas begagnat för mellan 25 000- 30 000 kr.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:59:51  Show Profile Send K-man a Private Message
Kan bara styrka StefanB:s utalande..... själv gillar jag Saturnus starkt, men helt klart har MilesII gett mig gåshud oxå.... så frågan är....klart olika karaktärer....men, men...

StefanB....var hittar du beg MilesII:or?

\\K-man
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:02:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Oavsett vilken man väljer (har ju mycket med rummet högtalaren skall stå i att göra) så kan man ju konstatera att man får grymt mycket högtalare för under 30.000:- om man kikar på våra svenska märken begagnade.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:17:11  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag köpte mina beg. Saturnusar (för övrigt *med* den dyrare avrundningen i bakkanten som hitills bara finns på några få ex enligt säljaren!) och jag släpper dom inte ifrån mig, över min döda kropp!! It is löööööv! Dock kan det bli min ruin när jag ska upgradera resten av anläggningen att matcha högtalarna... huga...

För att också svara på orginalfrågan betalade jag 29900:- beg.
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/07 :  16:05:41  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Då köpte du nog dem hos Best Sound misstänker jag. Såg en annons hos dem för det priset. Jag hade dock ett jäkla flyt när mina dök upp. Säljaren hade blivit lite otålig eftersom han inte fått dem sålda på 2 veckor. Detta gjorde att mina QRS kröp ner till 25.000. Annars håller jag med dig dekengren, släpper aldrig dom ifrån mig!

Jag hörde även med Hifi-consult att Saturnus ska få ännu en bygel på baksidan. Vet dock inte vilka frekvenser den ska påverka. Med alla byglar nollställda, ska det vara samma egenskaper som de äldre versionerna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000