Är det någon som har provat Voltex SP 390J/S - 6, grenuttag med nätfilter och transientskydd ? Vad har ni för åsikt och erfärenheter om det? Är Jorma's filter /list av samma kvalitet och har den samma verkan på ljud kvalitet? Tacksam för alla svar.
Jag testade ett sådant Voltex filter och det funkade inte alls bra. När jag kopplade det till slutsteget blev basen svampig och tappade all snabbhet. Det blev en klart hörbar försämring. När jag bara kopplade det till försteg och CD märktes ingen förbättring alls. En ovanligt dyr grendosa som jag lyckligtvis bara lånat för att testa.
Hade ett Voltex inkopplat till cd och försteg vilket resulterade i ett trasigt Rotel 1090 steg och ett par skyddskretsutlösande Advantage S250. Voltex kopplades ur och problemen försvann. Filtret skickades för analys i England men inget svar Skickades någon gång förra året
synd att du inte fått svar. Jag tror att filtret kan skada vissa anläggningar. Att mitt system klarade sig kanske bara var tur. Men en förklaring från Voltex vore på sin plats tycker jag.
Efter att jag kopplat in mitt Voltex så har jag inte hört någon skillnad men däremot så får jag inga bildstörningar på tv:n vid tändning/släckning av lampor, subben går inte heller igång från sitt autoläge vid den "manövern". Subben går heller inte igång när kylskåpet startar. Mitt filter är EJ kopplat till jordat uttag (måste fixa en trafo för att testa det med hela anläggningen).
Mailade Devek ang om det spelade roll om man inte hade jordat uttag:
quote:Voltex SP 390J/S fungerar utmärkt ansluten till ojordat uttag. Det finns filter på fas och nolla. Transientskyddet är kopplat mellan fas och nolla. Produkten är alltså polaritetsoberoande ! Oavsett hur du ansluter kontakten fungerar Voltex-produkten.
Nu köpte jag i alla fall Jormas list idag.Har inte hunnit testat den ännu.