| Author |
Topic  |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 16:21:12
|
jag tänkt att jag skulle prova med extremt korta högtalarkablar nu när jag har vincents märklin monoblock hemma. tänkte ställa dem på högtalarstativ bakom högtalarna och ansluta med ca 10cm lång högtalarkabel. bör det funka bra eller?
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 17:50:33
|
men svara då!!! jag undrar faktiskt om något såhär dumt! eller är er tystnad tillräckligt talande?
sayonara |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 17:54:50
|
Manuel.
Que?
manuel!!
I say naaathing.... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 18:02:45
|
Tja..högtalarkabel skall ju vara så kort som möjligt..allra bäst är ju ingen kabel alls.. Köp fyra Bybees istället för kabelstumparna... |
 |
|
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 18:04:37
|
äntligen ett svar värdigt frågan!
har herr sladd det fint då? sitter hemma och våndas med tre grammofoner. hoppas kunna lyssna tre ggr så mkt som vanligt.
sayonara |
 |
|
|
Per

1218 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 18:08:55
|
bybees nä fy katten. mening är att det skall vara billigt. jag har inte förstärkarna kvar för evigt. annars vore det en kul idé att testa.
sayonara |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:03:42
|
Testa med grov enkarderlig kabel som du låter guldplätera... Så mycket mer "direktkopplat" lär det knappast gå att få ! ;) Jag har alltid varit av den åsikten att kabel påverkar ljudet "per meter" sas. Jag är ganska säker på att en kort snutt enkel kabel som du verkar vara inne på, oftast är bättre än 3 meter svindyr kabel !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:05:37
|
testa dig fram. nu måste du väl antagligen köra längre signalkablar istället? testa lite olika och se vad som låter bäst...  |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:10:54
|
Per:
Nja, jag sitter med senaste av numret av en svensk hifitidning i handen sedan några dagar. Hakan nere vid knäna, den har liksom stannat där, tidningen vill inte lossna ur greppet liksom, sedan på TV.... har inte intresse nog att kunna benämnas audiofil..... stativare... bäst i test, alla vann och den som var sämst var inte så dålig egentligen och den som var bäst ville ingen ha.... Jag vet inte hur jag skall kanalisera detta riktigt, det är värt en artikel i tidningen ETC eller något.... har provat att gå ut och dänga hingsten men han slog tillbaka, aj!
Grammofoner kan jag testa åt er. Jag kan nästan ingenting om dem! Kuriosity killed the cat... |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:12:27
|
"Jag har alltid varit av den åsikten att kabel påverkar ljudet "per meter" sas. Jag är ganska säker på att en kort snutt enkel kabel som du verkar vara inne på, oftast är bättre än 3 meter svindyr kabel !"
Det är nog mer än en åsikt. Även teoretiskt sett bör nog ljudpåverkan absolut stå i relation till kabelns längd. Är det så att den svindyra kabeln bidrar med någon form av ljudpåverkan som man eftersträvar är det ju däremot ingen vits med att ha så korta kablar som möjligt. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:14:08
|
En Valhalla på 2 meter slutar ju en bit under 100 000:- Så kan man ju inte ha det, 3 meter måste det bli så att alla fattar hur dyrt och bra det är. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 19:18:21
|
| helst ska man köpa 20m valhalla och köra som en spole =) |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:49:52
|
| hmm. kan man höra skillnaden mellan 20cm och 2 meter då?? Jag tror knappast det. såvida man inte kör med sytrådar...... |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:48:53
|
Det är extremt viktigt att kablarna inte är för korta.  
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 02:10:16
|
"Det är extremt viktigt att kablarna inte är för korta. "
Man får dock väldigt bra svärta i ljudet då..:-D och garanterat inga brumm problem |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 02:11:42
|
| om dom bara är lite för korta så får du ju en massa brum =) |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 07:20:07
|
Enligt killarna på Radiolagret kan man få för hög dämpfaktor i sin anläggning vilket leder till att basen inte får en chans att spela ut. Dom kompenserar detta med längre högtalarkablar och provar sig fram till vad dom tycker låter bäst. I den anläggning dom demade för mig hade dom provat ut att 10 m högtalarkabel behövdes för att få lagom dämpfaktor. Jag tyckte detta lät fullständigt koko och gick skrattande ut därifrån. Det vet ju alla att man ska ha så kort högtalarkabel som möjligt. Men efter egna experiment så har jag börjat tycka att det faktiskt ligger något i det. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 07:59:54
|
Radiolagret använde telefonttråd sist jag var där. En sån tunn som man spikar längs golvlisterna med en spik mellan ledarna. Den är ca. 0,5 mm2 entrådig. Dom hade rullat ihop en 10 till 20 meter i en stor boll med anslutningsändarna ut på vardera sidan. Har du experimenterat med sådan "kabel" Björn-Ola |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/03/05 08:00:55 |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 08:35:23
|
Det man vinner på karusellerna förlorar man på gungorna eller hur det nu är. Ja, jag har testat med en riktigt tunn tråd. Ljudet blommade ut klangmässigt på mina QLN-Signature men tappade kontroll på ljudbilden. Lagom är bäst. Jag tycker nog att det vore bättre att ändra lite i delningsfiltret istället, framför allt som bröderna har varit med och utvecklat högtalarna. Att hålla på med sånt är ju indirekt att erkänna att man misslyckats. Å andra sidan kan det ju skilja beroende på vilken förstärkare man kopplar in. I alla fall kul med folk som kör sitt eget race. Ibland kan det dyka upp något bra, som att låta högtalarna spela längs rummets diagonal. |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 08:45:35
|
Hej
(Nja, jag sitter med senaste av numret av en svensk hifitidning i handen sedan några dagar. Hakan nere vid knäna, den har liksom stannat där, tidningen vill inte lossna ur greppet liksom, sedan på TV.... har inte intresse nog att kunna benämnas audiofil..... stativare... bäst i test, alla vann och den som var sämst var inte så dålig egentligen och den som var bäst ville ingen ha.... Jag vet inte hur jag skall kanalisera detta riktigt, det är värt en artikel i tidningen ETC eller något.... har provat att gå ut och dänga hingsten men han slog tillbaka, aj!)
Raaaa.... se det såhär istället, Nästa gång man är ute och handlar blir det ju så mkt lättare,  , bara å ta vilken maskin som helst.... ,
mvh
|
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 08:48:47
|
Hmmm.... kan man redigera i ett inlägg, ...när man har SIZAt fel??...
inte alls min mening att skrika i megafon...
mvh
nu är det rättsizat hoppas jag. /sladd |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 11:21:58
|
"om dom bara är lite för korta så får du ju en massa brum =)"
Varför skulle det uppstå brum med korta kablar? Vill gärna veta. Har annars uppfattingen att det är vanligt att ha utmärkta signalkablar fram till sina monoblock och en så kort högtalarkabel som möjligt för att inte påverka ljudet med kablarna. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:46:03
|
>Enligt killarna på Radiolagret kan man få för hög dämpfaktor i sin >anläggning vilket leder till att basen inte får en chans att spela >ut.
Historierna om Radiolagret blir vildare och vildare, sa dom verkligen det? Om dom tycker att en förstärkare har för hög dämpfaktor så är det ju bara att lägga ett effektmotstånd i serie med utgången.
De enda förstärkare som inte mår bra av korta sladdar är Naim och eventuellt andra engelska förstärkare som använder induktansen i kablarna i stället för en spole på utgången för att förbättra stabiliteten.
|
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 13:20:28
|
Det här var ju riktigt botten, knappt ett enda svar på frågan...
Korta högtalarkablar och långa signalkablar är bättre än långa högtalarkablar och korta signalkablar. Bäst är givetvis korta högtalarkablar och korta signalkablar.
Sedan, när man har råd, kan man prova herr Sladds 100 kkr's Nord Ost Valhalla - men innan dess så finns det mycket man skall prova. Och kom ihåg, prova är ledordet :) |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 13:37:45
|
Det finns sällan enkla svar och det är inte alls säkert att korta kablar är bäst!
Angående dämpfaktor, så här skriver Stereofile:
"Damping: The amount of control an amplifier seems to impose on a woofer. Underdamping causes loose, heavy bass; overdamping yields very tight but lean bass." Lagom är bäst, det kan faktiskt bli lite för stumt ljud med för hög dämpfaktor.
|
 |
|
Topic  |
|