| Author |
Topic  |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 15:38:55
|
lade sista lödklicken i lådan sent igår kväll, kopplade upp och slog på...WOW! funkade på första försöket, lät helt ok, undrar hur den låter efter ett tag..? Jag skall försöka lägga upp lite bilder så småningom.
Dokumentationen: Jag upplevde det som att manualen som är skriven till dessa moduler är mycket dålig, framförallt jätterörigt upplagd, spelar ingen roll om det är den danska eller engelska manualen heller.
Hårdvaran: stabilt & bra kvalitet på mönsterkorten, dock är de genompläterade hålen för högtalar- och matningsanslutningen alldeles för smala, borde varit 1,5-2 mm hål, som det var nu fick jag vira en tunnare enkelledare runt kabeländen och trycka i, sen löda bägge sidor för att få en någotsånär kraftig anslutning. bra att en del komponenter som ytmonterade ic-kretsar var övertäckta med gjutmassa/lack. det minimerar ju risken för skador om modulerna hanteras lite vårdslöst när man skall till att montera dom.
Det där med att man kanske behöver vinkla spolarna från varandra för att slippa ifrån överhörning (ylande ljud) kan man lösa på ett annat sätt, montera en bit kopparplåt mellan korten istället och jorda densamma.
så till frågorna: Ni som har byggt med dessa moduler, hur upplever ni att ljudet blev efter ett tag? Någon som har, liksom jag, ett mycket svagt "digitalt" brus i högtalaren? Har någon provat att bryggkoppla modulerna med balanserad ingång? resultat?
|
Livet är för kort för mono |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:33:43
|
| På full volym har jag lite brus. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:03:36
|
bruset finns där hela tiden oavsett "tomgångsvolym" högtalarna jag kör med nu som test håller förvisso en känslighet på 96dB så det gör ju inte saken bättre.
Lite häftigt är det faktiskt att köra dagens modernare slutstegsteknik tillsammans med ett rörbaserat försteg, snacka om generationskillnader här.. |
 |
|
|
swede
Member

1091 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:44:45
|
Jag skulle inte bryggkoppla Zapparna. De fungerar inte riktigt som andra stärkare. I princip samplar du ju lågnivåsignalen och kör ut den med fullt spänningsutslag, pulsviddsmodulerat. Det finns inga garantier att det är "samma" signal som går ut på båda korten inverterad, även om du matar dem med en balanserad (mot varandra inverterad) signal.
Men du kan ju alltid försöka och presentera resultatet, så får vi andra reda på hur det går. ;=) Det finna andra på forumet som bränt Zappar med mindre ansträngningar än så.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:15:10
|
ålrajt SWEDE.. det kan ju hända rökiga saker om man inte har tungan rätt i mun förstås.. men enligt manualen skall det inte vara några problem att "brokopla" (bryggkoppla) modulerna, vare sig man kör balanserat eller ej. -får hoppas att danskarna har rätt.. jag skall baske mig prova! nu har jag kört ett litet tag med vettiga högtalare och jag är mycket nöjd med ljudkvaliteten, lite svårt att jämföra med någon specifik stärkare bara. kraft finns det iallafall, den tuggar på fint även i djupaste bastonerna, vilket säkert mina grannar kan intyga nu 8-)
den är varken speciellt varm eller kall i ljudet, det kommer ju att ge sig med tiden..hoppas den blir lite åt det varma hållet..
|
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:16:44
|
Hej Ludvig! Än en gång, kul att allt fungerar bra.
Ngn. som vet hur man kan få bort el. åtminstånde nerdämpat bruset som det talas om? När man använder den som slutsteg är det ju på full volym hela tiden.
Eftersom Lash säger att det endast brusar på högsta volym, skulle man inte kunna sätta ett litet motstånd på in-signalen? Eftersom det är effekten av att man vrider ner på volymen lite om man har en potentiometer. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:56:35
|
misstänker att bruset har att göra med HF-avkopplingen på utgången, skall se vad som går att åstadkomma med ett Zobelfilter, måste bara hitta mitt oscilloskop först och titta på signalen. fast jag tycker det låter lite digitalt, det är iallafall inte "rent" brus, dvs. vanligt brus. |
 |
|
|
glarsson
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 08:46:55
|
Vad kör ni för försteg till zappen? Jag har precis lödit ihop en concept (v2 med volymkontroll) och det låter väl helt ok, men jag gissar att med ett riktigt försteg blir det bra mycket bättre.
//Göran |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 10:30:47
|
[glarsson] jag kör med en DIY rörhybrid med opampar i. provade även med ett passivt försteg av den enklare sorten, visst lät det men inge vidare.. det är lite annan inimpedans på ZAP:en så den är nog lite småkräsen med just försteget.
|
 |
|
|
glarsson
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:01:53
|
Hur svårt är det att löda ihop ett försteg? Jag är ju inte så jättehaj på elektronik, men man lär väl sig till slut ! Har du något kopplingschema eller dylikt, som jag kan kika på?
//Göran |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 17:21:08
|
man bestämmer ju själv hur avancerat man vill göra det, men ett enkelt passivt försteg är inget problem för de flesta att få ihop, men blandar vi in opampar så finns det en hel del att tänka på, matningsspänningar, självsvängningar, in och utimpedanser, stigtider mm. kolla in: http://sound.westhost.com/project88.htm denna preampen tycker jag ger ett förträffligt ljud för dom pengarna det handlar om. dessutom så får du enormt mycket byggtips och annat bra att veta på http://sound.westhost.com/ lycka till och fråga bara om det blir problem! ps. alla delarna finns att köpa på ELFA. |
Edited by - mr. Triatic on 2003/03/06 17:21:42 |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 09:42:24
|
Gjutmassan över komponenterna är nog inte där av omtänksamhet utan för att man inte ska kopiera lösningen.
Jag har för mig att det går att höja switchfrekvensen på Zapparna ganska enkelt. Det borde ju minska switchripplet och ev. bruset.
/Marcus |
 |
|
| |
Topic  |
|