| Author |
Topic  |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 19:57:09
|
Vad är det bästa system ni hört? Själv är det nog Ikemi, AV5103, AV5125 och Ninka på Takt o ton i Luleå. Det var så bra att jag höll på att krevera! Ville köpa dels systemet och även rummet de spelade i! |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:01:31
|
bästa för mig är nästan samma fast med LP12 och en kairn som riaa steg på andra plats med CD12 som signal.
hepcat |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:05:25
|
Roligast, helt klart Cosmonova och hemma hos Neriks! TacT har låtit mkt bra på mässor.
wilson audio witt med advantage s1 och deras slutsteg
Hemma hos robban på hans Neat va bra, samt hos Knoppen, där akustiken och korrekta högtalare gjorde sitt!!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2003/03/05 20:09:26 |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:06:00
|
Full uppsättning spectral och Avalon Eidolon Diamond, snörade med MIT Oracle 1.1 spectral edition
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:42:15
|
det bästa jag hört är definitivt Mårten design uppsättningen på hifimässan på sheraton. jag kommer dock inte ihåg vad det var för annan hårdvara. så om någon vet så får ni gärna kompletera mitt inlägg  |
 |
|
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:54:03
|
well 2 lyssningar som gjorde mig grymt nöjd var också på förra Årets Arken Mässa.. när briljante Sladden =) demade Amplifixen samt Advantage prylar..
det var kul som tusan o sitta där helt klart! o ljudet var enormat bra även för o var på mässa då man många ggr får ge tulla på vissa egenskapear med tanke på att man e inte hemma i vardagsrummet lixom =)
också nästa var på Arken mässan när jag o min kompis knallade in till JMLabs o deras demo av hemmabiopaketet utopia..eller om det var klassen udner utopia som demodaes (hade lite bråttom så fick inte tid o stanna o kolla in grejjorna ordentligt) holy cow.. Sagan Om Ringen har aldrig låtit bättre i mina öron.. =)
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 22:17:36
|
Helvete molsson

Har du hört en full uppsättning Spectral ....berätta.
Jag ställde den frågan här för ngn månad sen och INGEN HÄRsvarade....så det är tydligen få som hört den kombinationen.
Hsvip svarade ifs så vi är två som är mkt intresserade....har själv deras försteg men har som sagt aldrig hört det övriga sortimentet.
Berätta
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 23:32:13
|
quote:
Vad är det bästa system ni hört? Själv är det nog Ikemi, AV5103, AV5125 och Ninka på Takt o ton i Luleå. Det var så bra att jag höll på att krevera! Ville köpa dels systemet och även rummet de spelade i!
1...Linn CD12...klimax kontrol..klimax twin..Espek
2...Linn CD12...AV5103...klimax twin...Ninka
3...min egen stereo
mvh/ siffernisse |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 00:08:45
|
Molsson....TACK,sanslöst intressant läsning och definitivt inte för långt.......MERA 
Här skrev du Spectralkombin som ditt val men i slutet av ditt referat skrev du....
Fortfarande helt övertygad om att en dag, finns en uppsättning boulder med matchande Eidolon dimond hemma i vardagsrummet.... Nåja man får väl drömma., och det är dessutom gratis.
Har du så här i efterhand när allting mognat ändrat dig till Spectral-kombin.
En engelsk resencent som skrivit och resencerat Hifi i 20 år skrev att den Spectral kombination han lyssnade till var det bästa han NÅGONSIN hört,och då var det nästan deras *entrylevel-grejor*
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 00:16:34
|
Dynaudio Evidence tillsammans med Gryphon, Helt klart slående.
Audio Research går heller inte av för hackor.... |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 00:22:06
|
CD12+LP12 5103 4 par klimax (eller var det tre kanske?) Komri
eller CD12 Klimax Kontrol Klimax Solo Espek |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 00:27:10
|
CD-12 och Klimax är det snyggaste jag sett!!!!!!!!!!!!!
Stilrent, elegant, klass..... kan fyllas på med mycket mer....... |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 07:19:53
|
Peder,
Visst tror jag att kombon bolder och eidolon skulle passa mitt ljudideal bättre, men det bästa jag har HÖRT, är fortfarande spectral/eidolon.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 08:18:15
|
Helt klart bästa jag hört:
1. Gryphon Antileon med tillhörande försteg och CD. Audioquest kablage, Dynaudio Evidence F1 (618.000:-/paret) Allt till den nätta summan av 1.13 miljoner.......
2. Tact MkII förstärkare, Classé CD 3.1, Nautilus 802. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 08:47:52
|
Svårt att bestämma och minnas vad som varit bäst. Rent spontant tänker jag på tre anläggningar. Den ena hemma hos Jorma. En anläggning bestående av Advantage S1, Mark Levinson 333.5 och Sonus Faber Electra Amator 2. Kablage från Transparent och SILK och tweaks från Shakti och BDR. Det låter kanse inte som en märkvärdig anläggnign men det spelade helt fantastiskt. Värme, upplösning, kontroll, engagemang, detaljer, oansträngdhet, osv. En upplevelse att minnas.
Den andra anläggningen var på Golden Age musik och den är om möjligt än mindre imponerande på papperet. Den bestod av en Godlenagehögtalare med 2 T&B basar och en Eton banddiskant i MTM montage. Slutsteget var PS Audio HCA-2, försteget ett simpelt Shanlingförsteg, cd/dac kombinationen var en urgammal philipsdrive och en Licence dac. Kablaget från Norska Renicanse audio (de blå vätskefyllda) Allt som Jormas anläggning gjorde så bra gjorde även denna anläggning bra.
Slutligen minns jag för en massa år sedan på Ågrens hifi då jag lyssnade på Mårten Design Mingus, ursprungsmodellen. Tillsammans med Audio Analogue Maestro (den gamla) och en liten Lavardin intregrerad förstärkare. Jag hade då aldrig tidigare upplevt en sådan ljudbild i bredd, höjd men framförallt i djup, 3D. Ingen aning hur denna anläggning skulle stå sig idag då man har fler referenser, men då imponerade det på mig. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Fred00
Member

202 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 08:54:25
|
På senaste Arken-mässan:
högtalare: VonSchweikert VR-4 GenIII Signal: dCS Purcell och Delius (eller var det Elgar)
Kommer inte ihåg vad resten var. Någon annan kanske kan fylla i... Det kanske fanns något på mässan som lät bättre men i så fall missade jag det. |
 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:16:26
|
det bästa jag har hört hittils är: wilson audio watt/puppy 5.1 krell KSA-50S Wadia 861 synergestic signal och nätkablar samt transparent högtalarkablar... |
 |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:17:58
|
Jag tycker det är väldigt svårt att generallisera och säga att det finns ETT system som är det bästa man har hört. Personligen tycker jag att det finns en hel del system som jag lyssnat till som låter väldigt, väldigt bra ... var och ett på sitt karaktäristiska sätt. Det är just denna mångfald som jag gillar med audio. Det är lätt att glömma själva musiken vilken egetligen är det viktigaste 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:23:00
|
Sheraton STHLM:
Dynaudio Evidence Arbeitung (slut/försteg) Valhalla kablage
samt
Sonud Faber Cremona Krell KSA 250 (tror jag att det va) (slut/försteg) Valhalla
Får ju inte glömma mitt eget system  |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
|
Naimare
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:40:56
|
Jag fick höra en väldigt speciell anläggning i Surahammar 1975 (eller 1976?) och den startade på allvar mitt HiFi-intresse.
Anläggningen bestod av de legendariska elektrostathögtalarna Beveridge Model 2 SW med inbyggda rörslutsteg och dubbla subwoofers (see gärna bilderna på http://www.beveridge-audio.com/System2.htm). Dessa drevs av en LP12 med Breuer Dynamic (tror jag) och Supex pickup via det amerikanska kult-försteget Spatial Cohorence (det såldes ett ex av detta på Reference Audio för något år sedan - undrar vem som köpte det?).
Bl.a. spelade man "Dark Side of the Moon" och vi 14-åringar bara stod och gapade!
Än idag tror jag att detta är bland det bästa jag hört alla kategorier. På senare år har jag lyssnat på det mesta i högtalarväg inklusive Wilson MAXX/X1, Avalons, JM Lab Utopia, men inget har givit mig samma gåshud.
Bland mindre anläggningar kan jag rekommendera alla att någon gång lyssna på LS3/5a via kompetent elektronik (rör eller strömstarka transistorslutsteg). Dessa högtalare i små rum (<25 kvm), speciellt tillsammans med AB1, är himmelskt musikaliska speciellt på akustiska inspelningar.
Anders |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 15:39:48
|
Ortofon spu, sme3012, td 124, grammofonförsteg med rör, leak, klipsch hörnhorn och jules sylvain på 78rpm. Mono förstås. Njae kanske inte det bästa men det som vänt mest uppochner på mina fördomar mot shellack.
Bäst tja... Simplyblack 330 med sme5 och ClearAudio Insider. Riaa var Clearaudio reference. Försteg audiolives aktiva. Slutsteg Audion Black Night med 845:or. Högtalare nån cabasse som jag inte minns vad de heter. Ruskigt levande kan jag intyga.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:28:49
|
| Mitt... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:50:43
|
| Kentkreitler, bra svar! Det har förvånat mig att så pass många har hört bättre ljud på andra ställen än de har hemmavid. Det är väldigt sällsynt tycker jag att det låter bättre hos andra eller på mässor. Man kanske inte har så kass stereo ändå...? |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 20:03:59