HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Montera loss RB300 arm från en Rega P3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/05 :  21:15:02  Show Profile Send bjorre a Private Message
Hejsan!

Sitter å kliar mig lite i huvudet. Skall montera loss min RB300 arm från P3ans plint. Är det någon som vet hur? Är det bara att skruva? Det sitter så j-vla hårt.. Vågar inte ta hur mycket som helst. Hjälp!

/Mvh Björn

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:05:57  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Det är bara att ta en stor exempelvis skiftnyckel och skruva motsols.Tonarmen ska sitta *tajt*, så det visar bara att den är bra monterad.
Håll i tonarmen på ovansidan vid fästet mot plinten (mao inte i röret eller motviktsdelen) så att den inte faller ned mot innertallriken när muttern på undersidan lossas. Du ställer mao spelaren på högkant.

När du ändå har lös tonarmen passa på att efterdra pick-upen,den ska också sitta *tajt*....OBS:Ta ALLTID lös tonarmen när du monterar eller efterdrar en pick-up annars kan du skada lagren i tonarmen.

Lycka till

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:21:49  Show Profile Send bjorre a Private Message
Tackar. Skall passa på att efterdra Pu'n när jag ändå har plockat loss armen.

Mitt 'problem' var att lacken agerat som klister.. så armen gick inte att rubba efter det att muttern var lossad.. Vågade först inte trycka tillräckligt hårt.... Men våld löser en hel del

Nu inväntar jag med spänning morgondagens leverans av min nya Spacedeck ...

/Mvh Björn
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/06 :  12:38:07  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag läste någonstans att Regaarmen inte ska vara så hårt åtskruvad mot plinten, för bästa ljud. Detta skulle tydligen vara viktigt. Det skulle typ vara åtdraget så hårt man kan med bara fingrarna. För hårt åtdraget ger "dött" ljud, om jag inte minns fel.
Själv tycker jag detta låter lite underligt. Har för övrigt själv en RB300 arm.
Ett tips att förbättra ljudet från denna, ganska tydligt för övrigt, är att byta ut motvikten (eller modifiera den), så att man har en, som ligger dikt an med godset mot armröret, alltså inte via gummiringar som i originalet. Detta ger ett renare ljud, mycket bättre bas, ja allmänt bättre.
Jag hade en liten rörskärare liggande, som passade precis, så nu sitter den på, kostade mig 0 kr.
Den liknar denna:http://diytools.com/tools/tb009267.jpg
Man tar bort skärskivan, sedan går den att skruva fast hårt som berget.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/03/06 12:41:49
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/06 :  12:51:31  Show Profile Send bjorre a Private Message
Har en Origin Live mod. på armen, upplevde precis som du säger ett renare ljud. Har oxå läst det där att man inte skall dra åt armen för hårt. Har dock inte testat att peta på den 'bulten'. Är väl annars rätt lätt att testa under drift. Låter det bättre så är det bättre..

Har hämtat nya spelaren på lunchen.. Är frestad att bli 'sjuk' och åka hem istället för att jobba..

/Mvh Björn
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:04:08  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Bassman

Du skrev..
*Jag läste någonstans att Regaarmen inte ska vara så hårt åtskruvad mot plinten, för bästa ljud. Detta skulle tydligen vara viktigt. Det skulle typ vara åtdraget så hårt man kan med bara fingrarna. För hårt åtdraget ger "dött" ljud, om jag inte minns fel.
Själv tycker jag detta låter lite underligt.*

Som jag skrev ovan så har jag upplevt bäst resultat då armen suttit *tajt*....har också byggt om ngr Regor och samma resultat där med andra tonarmar.

Men sen iom att Regan har en styv plint med gummifötter så kan i vissa fall kombinationen vad Regan står på för underlag kontra hur hårt armen sitter påverka.......så för att krama ut de sista dropparna ur skivspelaren...som vanligt, TESTA.
Spela,dra åt armen hårdare,spela igen...lät det sista bättre,dra åt ännu hårdare och spela igen osv osv...

OBS använd nu inte ngt övervåld.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:44:55  Show Profile Send bassman a Private Message
Tjena Peder,
min arm sitter på en Ariston RD40 spelare, som har ett fjädrande chassi (och som även står på mjuka vibrationsdämpare), och jag vet inte om jag hörde någon skillnad, när jag testade med olika "plinttryck".
Nu sitter den ganska löst åtdragen och det låter ju också bra.
Min arm är lite bökig att lossa/dra åt, iom att den sitter på en cylinder. Man måste alltså in i cylindern underifrån, eller skruva av monteringsplattan från den, när man vill ändra åtdragningstryck.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:59:34  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen Bassman
Ja då förstår jag att det kan vara lite bökigt att testa.Min erfarenhet då det gäller spelare med fjädrande chassin är att det blir bättre om tonarmen sitter *tajt*.
Men det kan ju också variera,har aldrig skruvat i en Ariston.Du kan ju testa en gång...dvs dra armen hårt kontra som den nu sitter,då hör du ju åt vilket håll det lutar så att säga.

Tänk bara på att ställa spelaren på exakt samma ställe efter åtdragningen så att inte ngr andra parametrar påverkar det hela.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000