| Author |
Topic  |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 15:30:27
|
Ja, vem vet? Infinity Alpha är kanske bättre än de ser ut. Men eftersom jag aldrig hört en bra Infinity-högtalare tidigare, kommer jag troligtvis inte lyssna på den nya Alpha-serien. De tidigare låter osammanhängande & tråkigt, med amerikansk imponatorbas. Även nya Kappa600 är lite sådan. Gillar inte den alls. 
Quad:arna är säkert bra! Inte för att jag hört dem ännu, men jag har hört en del Quad-elektronik & deras stora elektrostater. 
För övrigt brukar det skilja en hel del mellan stativhögtalare för 5500kr & stativhögtalare för 11000kr, det är dubbla budgeten, ju. 
Det finns MÄNGDER med bra stativhögtalare i prisklassen 11-12000kr... Inte fullt så många golvstående. 
Du får väl bestämma om du vill ha mycket bas eller bara välljud?
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
sveinung
Member

62 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 15:51:18
|
Ellers så ser jeg i siste WHAT HIFI at Wharfedale Pacific Evo 30 får meget bra kritikk.... koster 650 pund i England....  |
 |
|
|
ante_b
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 19:48:17
|
Hej! Tack för tipsen, de mottages med stort intresse! Okej nån på forumet som hört Quadarna!? Hur låter de ?
Angående pris kontra kvalitet/ välljud så är det ju klart att man alltid/ oftast får mer ju mer man betalar. Men Quadarna verkar åtminstone vara oförskämt välbyggda för sitt pris.
I första hand är jag givetvis ute efter välljud. Går sen väljudet att kombinera med lite bas så är ju inte det helt fel. (Absoulut inget krav). Tänker då i första hand på beggad golvare i +15000 kr klassen. Som man kanske skulle kunna skaka loss för en bit under 10000:-
Tacksam för fler tips och gärna konkreta råd.
Mvh / ante
|
 |
|
|
ante_b
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 22:03:13
|
Hej igen! Hade sett fram mot fler svar men det kanske kommer nu. :)
geldis kan du beskriva ljudet från Avance sig 3 Mk2 !? Verkar välbyggda o schyssta element. Dock inte alltför många som säljer dem i sverige.
Ayn ang tipset på Linn Katan så har jag inte hört på just de men väl på Ninka. Musikaliska men spelar lite hårt o mycket på lyssnaren. Ninka fårväl betraktas som mer prisvärda än Katan om man köper nytt åtminstone (14000 resp 9000 om jag minns rätt). Men nu är ju inte det aktuellt. Vad får man ge beggat?
Kom igen o ge fler mer tips!
/Ante
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:04:09
|
Har själv precis beställt ett par Ninka - termen "musikalisk" har mer eller mindre blivit ett skällsord på forumet så jag nöjer mig med att säga att de får MIG att ryckas med i musiken och le lite sådär fånigt, vilket är en Bra Sak<tm>. Jag gillar ett tajt och rappt ljud, det kanske är det du betecknar som "hårt"...det är väl olika från person till person. Ge det lite tid, om du inte rycks med och blir glad av vad du hör är det inte mycket att göra...i annat fall har du hittat en höjdarhögtalare.
Ninka kostar 15500 som billigast ny och Katan kostar 10000. Ska du ha någon annan färg än svart får du lägga på nån femhundring till.
P.g.a att både Katan och Ninka är ganska nya högtalare (bägge introducerades 1999 tror jag) är det inte så jättelätt att hitta beggade ex av någon av dem. Det billigaste jag sett beggat för Ninka i Sverige är strax under 13000. Kollar du utomlands kan det bli trevligare priser - själv har jag t.ex. just beställt ett par Ninka som stått som demo-ex för totalt 11700 inklusive frakt...detta är då inklusive granitfötterna som kostar 2800 extra. Prisvärt säger jag. 
Katan har jag inte sett beggade någonstans alls faktiskt. Har inte letat heller visserligen. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Topic  |
|