| Author |
Topic  |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:04:38
|
| Ett tag var det "inne" att separera mellanregister/diskant från basen, d.v.s. att ha ett par stativare och en sub. Nu verkar det som att de flesta tycker att ett par bra golvare är det bästa. Jag kan inte se någon större nackdel med att separera elementen, eftersom örat i alla fall inte kan placera basen i ljudet, endast mellanregister och diskant. Och med elementen i olika lådor störs ju inte mellanregister och diskant av det stora luftflödet från basen (för DET måste väl bara vara negativt?). Vad säger ni? |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:33:24
|
Att "örat inte kan placera basen i ljudet" beror helt på vid vilken frekvens man delar av basen vid. Desto högre upp i frekvens den delas desto lättare är det att lokalisera den. Det största problemet med att använda en separat bas med ett par stativare är att få basen att spela ihop med övriga register, t.ex. slö bas tillsammans med snabba stativare = inte bra. Hoppas att det hjälper.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:42:27
|
Jo givetvis är det så. Det jag hade i åtanke var nog att låta subben bara ta hand om de allra lägsta frekvenserna (säg <50 hz eller så), och de är väl inte lokaliserbara för örat..? Och jag hade nog också i åtanke att sub och stativare är av samma fabrikat och modell, alt. noga utprövade så att de matchar varandra... Men under de förutsättningarna, vad finns det för fördelar/nackdelar? |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 02:39:12
|
Fördelarna är många. Du kan lättare placera en liten högtalare på ett korrekt sätt i rummet utan att behöva ta hänsyn till basen, den sköter ju ändå subben. På detta sätt blir systemet oxå mycket flexibelt från rum till rum. Förstärkaren får oftast en lättare last om nu subben är aktiv. Separata kabinett orsakar oxå mindre lådresonanser. Nackdelarna är naturligtvis att få integrationen 100%, men det går med tillräckligt bra komponenter. Tråkigt nog är de flesta billiga subbar riktiga bullerlådor utan riktig snabbhet. Och delar du inte av stativarna finns risk för genomslag vid kraftiga passager. Men med helst två bra subbor och ett riktigt delningsfilter kan det bli riktigt kanon. Många av dom teorier som tex Tact har angående sub/stativare är faktiskt mycket mycket intressanta och genomtänkta. Jag har haft många fullregisterlådor genom åren... men never more!
|
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 10:48:00
|
| Jo just det, det där är en annan fråga: Ska man koppla stativarna via subben eller direkt från förstärkaren? Risken är väl, som du säger, att de kan slå igenom, men säg att man har ett par hyfsat kraftfulla stativare (i mitt fall Monitor Audio Bronze 2)? |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 13:30:19
|
Egentligen är det inte bara stativare som "mår bra" av att delas med ett HP-filter och arbeta ihop med en aktiv subwoofer. Som David A så riktigt påpekar är det väldigt knepigt att få till både en bråddjup bas och ett "ofärgat" (om uttrycket tillåts) mellan- och diskantregister. För att få dessa båda delar ur en fullregistrare skulle det antagligen krävas att högtalaren byggs för det rum där den står.
Bäst resultat får du om du kopplar ett delningsfilter (högpass) mellan förförstärkaren och det slutsteg som driver stativarna. I.o.m. att du skär bort basen till dessa vinner du både i effekttålighet och "renhet". Du vill ju heller inte att stativarna "spelar" på ditt rums basresonanser och utsläckningar. Subwoofern (med inbyggd stärkare eller med ett eget slutsteg) driver du ju också från försteget. Jag vet inget om kvaliteten på subwoofrarnas inbyggda HP-filter men det finns nog risk att de kan innebära en färgning av ljudet.
Sedan är det ju bara att bygga ut systemet med fler subbasar efterhand som du får blodad tand. Med 2 eller 4st finns möjlighet till ännu mer "luftflyttningsförmåga" och en jämnare basgång. Sista finputsningen av frekvenssvaret i ditt rum kan du sedan vid behov göra med elektrisk utjämning av basresonanserna (TacT, Behringer o.dyl.). |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 13:36:54
|
Alla "små" högtalare löper en viss risk att slå igenom vid vissa frekvenser. Spelar du bastung musik så kommer nästan alltid basen att bottna före innan dom andra registren börjar dista. Däremot tycker jag inte att du ska använda filtren i subben. Dessa är allmänt av sämre kvalitet. Ett 6db filter vid 80hz hjälper till viss del, och kan oxå hjälpa till att få integrationen bättre mellan sub och stativare. En sådan eller högre delning kräver dock att du har en sub av hög kaliber för att inte uppfattas som slö i responsen. Summan av det hela blir oftast ändå en prisvärd kombination. Titta bara vad högtalartillverkare tar för en golvare jämfört med en stativare med liknande element. |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:06:25
|
OK, tack för alla tips! Det verkar vara en hel djungel att ge sig in i det där... Så ni menar att subbens inbyggda slutsteg räcker, att ingen annan förstärkning av signalen krävs? Det låter vettigt att dela av signalen mellan förförstärkaren och slutsteget som driver stativarna, på det sättet minskar ju även effektkravet på slutsteget, då det endast ska driva stativarna... Men hur och var köper man ett högpassfilter och vad kostar det? Det där sista du skrev, Conan, det där om "elektrisk utjämning av basresonanserna" var rena grekiskan för mig... väntar nog med det... ;) |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:17:04
|
| Goldenage music kan knåpa ihop ett enkelt men bra 80Hz/6db högpass filter åt dig. |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:20:30
|
Snackar vi Gbg? Och i så fall, var? Det finns alltså inga standardkomponenter, man kan alltså inte gå till en butik och köpa en svart låda modell förstärkare eller cd? Det vore ju bra att kunna variera delningsfrekvensen, att kunna ställa in den efter smak, rum och utrustning... |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 02:57:31
|
http://www.goldenagemusic.com/
Klart att det finns färdiga filter som även är variabla. Men dom återfinns vanligast inom PA produkter, som kanske inte alltid är det optimala till hifianläggningen. Men jag tycker mig ha läst att exempelvis Behringer har något filter som några på forumet använder. Eller så kan du köpa en Tact 2.2x, så får du försteg, delningsfilter, rumskompensering och eq i en och samma låda. Men det är tyvärr oxå det dyraste alternativet. |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 06:32:40
|
| inte att förglömma d/a i samma låda också... |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
| |
Topic  |
|