HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarval! 7-1000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:18:45  Show Profile Send ante_b a Private Message
Hej! Skulle vilja ha hjälp med val av högtalare i prisklassen 7-10000 kr, både nytt o beg är av intresse liksom både golvare och stativare.

Har lyssnat på bla Dynaudio Audience 72 och tycker de låter bra.

Har även lyssnat lite på Jm-lab chorus o funderar om de är stor skillnad mellan dessa o cobalt serien rent ljudmässigt?

Beggat skulle t.ex. Nht 2.5i eller Canton Rc-l kunna vara aktuellt hur står sig dessa mot Dynaudio?

Eller kanske man kan hitta ett par beg kappor 400 eller 600?

Kom gärna med andra förslag!

Mvh/ Ante

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:42:11  Show Profile Send Sanoj a Private Message
På SÄLJES ligger det ett par QRS Tellus i ditt prisspann som bara väntar på en ny ägare..
Jag har själv ägt ett par och jämförde då mot Kappa och RCL, men jag insåg ganska snabbt att det inte var ett så svårt val som jag hade trott

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:35:11  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Är i och för sig part i målet men måste ändå be dig ta en titt på säljes – Akkelispaketet. Hur bra låter de? Svårt att säga, originalen kostar ca 40 000 kr och för trots det väldigt bra kritik. Det brukar inte påpekas av recensenterna att priset är oskäligt.

Själv har jag haft 4 olika högtalare i prisklassen 14 000 – 18 000 kr. Thiel CS 1.2, Diva 5.1, Monitor Audio MAG 903 och Acoustic Energy AE 520. Jag kan utan att tveka saga att Akkelis (ProAc klonerna) later bättre än alla dessa.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/06 :  18:06:07  Show Profile Send OA51 a Private Message
Leta efter ett par begagnade Carlsson OA 52.2! Svårslagna om Du kan placera dem rätt i rummet.

mvh Peter

Edited by - OA51 on 2003/03/06 18:06:48
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/06 :  18:30:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ett par Linn Katan kanske? Går på runt 10k nya om jag inte minns fel.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/06 :  18:42:37  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag är också part i målet. Jag rekommenderar mina drygt ett år gamla Mumma Audio Mosen med original stativ i massiv björk. De finns också under säljes.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/06 :  18:47:05  Show Profile Send matson a Private Message
Begagnat ger ju mycket högtalare/krona, så det hade jag kört på.
Att köpa ett par hembyggen begagnat kan ju dock vara lite riskabelt den dan du vill sälja dom vidare.

Det är ju lite svårt att säga vad som är "bäst" när det gäller högtalare, men just QRS har gett mig intrycket av att vara uppbyggda av ordentliga komponenter utan att priset sticker iväg(finns iofs exempel där priset sticker iväg utan att komponentkvaliteten höjer sig nämnvärt över medioker).

Mårten Designs Monk är ju också hyfsad, men dom syns inte så ofta begagnade och dom kanske ligger ovanför budgeten också.

NHT gillar jag, men vet inte om jag hört just den modellen.
B&Ws CDM serie borde kanske också finnas beggat i ditt prisspann.

Mvh
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:05:46  Show Profile Send ante_b a Private Message
Hej! Tack för svaren. ang B&W cdm serie så tycker jag inte de låter bra(bla tråkiga). Nautilus serien är dock enligt min mening bra. Hur mycket får man ge för ett par beg 805(stativarna?) ?

Rc-l framstår väll som mer prisvärda än Nht 2.5i enlgit min mening antar att de ligger på ungefär samma pris begagnade (8 resp 6000 kr). Qrs tellus har jag aldrig hört på, antar att att sanoj jämfört mot gamla kappa serien. Tellusarna är dock inte allt för snygga! Har sett att andra som jämfört mot Rc-l sågat dem ljudmässigt. (Recension på Hi-fi magasinet)

Carlson har jag aldrig hört på tror de är analytiska i spelstilen.
Audience 72:orna har jag hört mot Kappa 600 och tyckte att de klarade sig väldigt bra ljudmässigt. monkarna har jag ej hört, men blir nog lite dyra i pris.

Är lite sugen på nåt lite ovanligare som t.ex. avance, totem eller proac skulle det kunna vara nåt? vad tror ni om akellis högtalarna (proac klonerna)? Är de prisvärda?

Ser fram emot fler uttömande svar! Tack på förhand/ Ante

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:12:28  Show Profile Send n0p a Private Message
Dali Scepter är ngt som jag skulle vilja granska närmare.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:12:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Titta annars in den spelglada och fina Dali Evidence 470. Ligger ny på 9.996.-. Vart årets högtalare 1999.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:45:35  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bor du i eller nära gbg, kolla på Ågrens HiFi - beg Avance sig8 9,5k (18,5 nya). Scan Speak element.
Dimitri
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/07 :  03:41:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Köp StefanB´s akkelis paket...bättre klipp kan man nog inte göra för dessa pengar...tro mig.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:06:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
PM:a "Erver" och fråga vad han tyckte om Akkelis. Han var på besök som spekulant i onsdags. Jag fick uppfattnignen att de spelade bättre än han hade kunnat ana och detta även då vi kopplade in min gamla och riktigt kassa Pioneer förstärkare.

Paketet kanske låg lite utanför hans budget och jag misstänker att han nu räknar på att bygga klonerna själv. Det kan bli lite billigare men det är nog marginellt eftersom det tillkommer mycket kostnader man inte tänker på till en början. Allt ifrån spackel, lim, skruvar, slippapper, slipklossar, penslar, etc, etc. Jag är dessutom rätt övertygad om att man inte får Akkelis finish första gången man bygger ett par kloner.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:18:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker också att du bör kolla upp QRS Tellus. MvhKristofer
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:57:56  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, har själv sneglat på ett par stativare i denna prisklass och dynaudio faller mig bra i smaken.

www.hifi-edition.de kör nu en drive på contourserien (som skall ersätts av en ny (enl H & M också dyrare) modellserie i april).

Den högtalare jag funderat mest på är minstingen 1.1 som trots formatet lämnar lite övrigt att önska för mig, om man inte är basnarkoman eller lyssnar i ett stort rum. Dock behövs dynaudion paras ihop med kraftigt förstärkeri för att spela ut optimalt.

Priset på denna högtalare är 800 euro per par och frakt 30 euro, vilket borde landa nånstans mellan 7500 - 8000 sek. Helt ok för en högtalare som kostar runt 11 000:- i Sverige tycker jag. Samtidigt gillar jag bättre den klassiska designen jämfört med den mer spacade nya contouren. Eftersöker du något med mer tyngd i finns ju den större stativmodellen 1.3 (testad i senaste H & M) för 12 900 på referenceaudio.

Är nära på att själv slå till på 1.1orna nu..
Lycka till/ Micke
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:40:36  Show Profile Send matson a Private Message
Se till att få lyssna i ditt rum oavsett vilka högtalare du väljer. Då det är ganska mycket pengar så är ju eventuellt andra(3:e?)-handsvärde och garantier inte helt oviktigt. Något att tänka på när halvtaskiga hemmabyggen tydligen "promotas" även i denna del av forumet....

Mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:42:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Qrs tellus har jag aldrig hört på, antar att att sanoj jämfört mot gamla kappa serien. Tellusarna är dock inte allt för snygga! Har sett att andra som jämfört mot Rc-l sågat dem ljudmässigt. (Recension på Hi-fi magasinet)

Jag har givetvis jämfört dem mot den nya Kappa serien oxå, men mitt betyg kvarstår.
Du la inte märke till den seriösitet som låg som en tjock fin aura på Tellussågningen i Hifimagasinet

Ta du och lyssna till ett par Tellus och bilda dig en egen uppfattning.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:23:29  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om du gillar ljudet i canton rc-l, finns lillebror till salu beggat på minhembio.com, ergo92DC för 7kkr, men 6kkr är ett mer rimligt pris.
/bjarne
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:41:24  Show Profile Send mcbiff a Private Message
quote:

Tjena, har själv sneglat på ett par stativare i denna prisklass och dynaudio faller mig bra i smaken.
www.hifi-edition.de kör nu en drive på contourserien (som skall ersätts av en ny (enl H & M också dyrare) modellserie i april).
Den högtalare jag funderat mest på är minstingen 1.1 som trots formatet lämnar lite övrigt att önska för mig, om man inte är basnarkoman eller lyssnar i ett stort rum. Dock behövs dynaudion paras ihop med kraftigt förstärkeri för att spela ut optimalt.
Priset på denna högtalare är 800 euro per par och frakt 30 euro, vilket borde landa nånstans mellan 7500 - 8000 sek. Helt ok för en högtalare som kostar runt 11 000:- i Sverige tycker jag. Samtidigt gillar jag bättre den klassiska designen jämfört med den mer spacade nya contouren. Eftersöker du något med mer tyngd i finns ju den större stativmodellen 1.3 (testad i senaste H & M) för 12 900 på referenceaudio.
Är nära på att själv slå till på 1.1orna nu..
Lycka till/ Micke

Jag såg också denna rea, men de har inte priserna utsatta på sidan. Ringde du eller? Vet du vad de tar för 1.3:orna också?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/03/07 :  16:16:06  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
tjena, till mcbiff:

Jag tog modet till mig och ringde hifi-edition ja! Trodde de skulle kunna ha säljare som kunde engelska men men... plockade fram den raspiga gymnasietyskan

Priserna har legat ute på hemsidan för ett tag sen dock, när jag då jämförde var den procentuella förändringen bättre på contour 1.1 än 1.3. Kan dock inte komma ihåg exakt pris på 1.3.

Dock gillar jag 1.1orna skarpt, de ger ett riktigt stort öppet ljud och "försvinner" fint. Jag tycker att det storskaliga ljudet är fantastiskt med den lilla låda och element i modellen- trolleri?

mvh- micke
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:24:50  Show Profile Send ante_b a Private Message
Hej! Tack än en gång, för nya tips! Matson kan du utveckla det där med "halvtaskiga hemmabyggen" lite mer!? Det är ingenting att satsa på eller?

Ang Qrs Tellus så är väl inte de hyllade recensionerna heller av så hög "dignitet"! Men jag håller med dig Sanoj att jag bör bilda mig en egen uppfattning.

Ang Dynaudio så har jag lyssnat på Audience 42 o 72. Tycker 42:orna låter jäkligt bra i alla avsenden förutom att de har en förmåga att ge mig lyssningströthet efter ett tag ca 30-40 min. Kan då berott på kringutrustning och inspelningar till viss del.

72:orna upplevde jag dock inte dessa problem med. Kan ju iochförsig bero på fylligare botten!? Contur serien skulle kunna vara ett alternativ men är prisskillnaden mot Audience t.ex. 42 motiverad? Skiljer det så mycket ljudmässigt?

Alt 2 som jag börjat fundera på är Quad 11l (3900:-) eller 12l (4900:-). För att spara en massa sköna slantar. Kan dessa hävda sig mot dyrare högtalare?

Mvh/ Ante
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:45:14  Show Profile Send geldis a Private Message
Har skrivit det tidigare och skriver igen: köp inte en högtalare i detta prisintervallet utan att ha lyssnat på Avance sig.3 mk.2.
MVH

geldis
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:17:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Audience 72 är den sämsta Dynaudio-högtalaren jag hört... Fast, för hemmabio kanske den kan fungera. Den låter tjockt, stort & väldigt färgat. Upplevde jag det som... I sådana fall är 42:an en bättre högtalare, även om den saknar djupbas. Men, eftersom DU tycker att Audience 72 är en riktigt bra högtalare... Så vet jag inte riktigt vad jag kan rekommendera... Däremot tycker jag inte att 72:an är värd pengarna... De låter inte helt långtifrån JWS, Proson & Genexxa. Testa någon av dem istället kanske..?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:14:27  Show Profile Send sveinung a Private Message
Heng deg ikke for mye opp i den eller den modellen... Hør heller og døm selv...
Jeg vil sterkt anbefale deg å høre på Infinity Alpha 50! Har fått meget bra kritikk i flere hifi-blader(uten at det må bety så mye)Men de blir faktisk sammenliknet med langt dyrere høyttalere...
Koster ca. 9000 kr i Norge...
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:00:43  Show Profile Send ante_b a Private Message
Tjena! Ang Jakobs kommentar om Audience 72:orna så kan jag säga att jag jämförde dem samtidigt mot kappa 600 och under de omständigheterna gjorde de inte bort sig. Det kan kanske ha berott på kringutrustning och att jag inte lyssnade i ett regelrätt lyssningsrum. H/K Avr 5500 och Pioneer Dvd 656.

Ang Infinity Alpha har jag hört den största golvaren o den imponerade verkligen inte på mig.
Söker snarare en mer "regelrätt" Hi-fi högtalare.

Är lite nyfiken på Quadarna är de så bra som brittisk Hi-fi press skriver!? Eller ska jag gå på begagnat för att få mer "välljud"? Tacksam för tips!

Givetvis bör jag göra en egen genomlyssning av intressanta alternativ men ser ändå fram mot intressanta förslag!

/Ante
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2003/03/08 :  12:29:31  Show Profile Send sveinung a Private Message
Infinity alpha 50 er veldig avslørende overfor elektronikken....krever bra komponenter tilsluttet.Så hvis du har hørt den tilkoplet middelmådig elektronikk....skjønner jeg at den ikke har imponert deg...
Lyd og Bilde testet den sammen med 10 andre høyttalere i samme til samme pris,og den var desidert den med mest hifi-lyd...
Sammen med god elektronikk var de meget overrasket over hvor stort denne spilte...

Edited by - sveinung on 2003/03/08 13:53:20
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000