HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDCD???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/09 :  22:47:12  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Nån som skulle vilja förklara detta närmare, jag har aldrig riktigt kopplat vad det innebär, är det bra/dåligt eller endast för äkta audiofiler eller..?

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:12:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag har tyckt att hdcd-kodade skivor låter bättre via spelare med hdcd-filter än med vanliga. problemet är dock att jag inte testat att spela en hdcd-kodad skiva i en spelare med hdcd-filter utan filtreringen inkopplad. går det att göra, tro?

hdcd ska på något vis göra om en 18-bits CD till en 20-bits, jag kommer inte ihåg hur det sker riktigt. men den ljudskillnaden jag upplevt har varit att det låtit mera 'analogt'/mindre digitalt när man spelar hdcd-skivor i en spelare med hdcd-filter.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:31:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"hdcd ska på något vis göra om en 18-bits CD till en 20-bits"

En CD har 16 bitar!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:42:16  Show Profile Send sveinung a Private Message
Det har kommet endel innlegg den siste tiden i norske hifi magasin om dette,og noen mener HDCD kun er en fordel å ha på en spiller hvis man kun spiller HDCD innspillinger,og det er det jo et begrenset ant. av....
Grunnen skal visst være noe med gain -kontrollen,som er satt lavere når man spiller vanlige CD plater,slik at lydkvaliteten blir dårligere...
Må innrømme at jeg ikke har full oversikt eller kunnskap om dette enda,men hvis dette stemmer skal man vel tenke seg nøye om før man kjøper en spiller med HDCD....i alle fall i de lavere prisklassene...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:06:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
16 till 20, då! :

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/10 :  01:32:33  Show Profile Send NewMount a Private Message
HDCD använder den minst signifikanta biten (LSB = Least Significant Bit) av de 16 tillgängliga bitarna till att lagra ytterligare information, som endast kan avkodas med hjälp av ett särskilt HDCD-chip från Pacific Microsonics. De data som lagras i LSB beror på vad den som "mastrar" skivan ville lägga dit, det kan vara olika saker som kläms in beroende på musiktyp. Det finns en mängd olika inställningar som kan göras med verktygen från Pacific Microsonics.

Eftersom det alltjämt handlar om att mixtra med en av de sexton bitarna, kan ljudförbättringen endast bli marginell, och det kräver en HDCD-spelare. En HDCD-skiva måste rimligen låta sämre på en CD-spelare utan HDCD, eftersom en bit används till annat och inte förstås av spelaren.

Med tanke att äkta högupplösta format som DVD-Audio och/eller SACD tycks stå runt hörnet, verkar det tämligen ointressant med den marginella förbättring som HDCD eventuellt skulle utgöra. Dessutom, hur många skivor finns det med HDCD? Inte många. Nej, det är bättre att satsa sina pengar på en CD-spelare som låter bra med vanliga CD-skivor, det är ju framförallt sådana man kommer att spela. Men man vet aldrig, Pacific Microsonics (HDCD-chiptillverkaren) har nyligen köpts av Microsoft, så det kanske börjar hända saker...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/10 :  01:34:47  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag glömde nämna följande URL:
http://www.hdcd.com
Där finns info om HDCD, listor på kompatibla spelare och HDCD-kodade skivor.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/10 :  08:10:27  Show Profile Send Mattias a Private Message
NewMount:
Intressant info angående HDCD, det visste jag inte. När man kikat tidigare har det inte varit lätt att få fram info om man säger så.

Har märkt det här med gain skillnad, hdcd - vanlig cd. Men som sagts det finns kanske andra sidor oxå map inställningmöjligheterna.

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000