| Author |
Topic  |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 01:51:03
|
Har varit hos Refrence Audio och lyssnat på SF surround med Kell Showcase (Cremona+center+ sub + Grand Piano som bak högt), Som surround film upplevelse var ljudet bra men jag har lite att jämföra med i surroundväg. Jag blev dock besviken på ljudet när vanlig två kanals musik spelades via enbart Cremonan. Ljudklagen var varm,mjuk OCH såsisigt mjuk. Inget liv!Ingen storsaklighet utan liten ljudbild. Ljudet släppte aldrig från högtalarna. Inget fokus utan sångarens röst var mycket bred. Dålig uppställning? Kanske? Men högtalarna är mycket vackra1
|
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 02:34:47
|
Var där idag med, jag håller med dig om att ljudet från Cremona var sisådär, Krell dynamiken fanns där, men 3d och stereoperspektiv var dåligt för en sån maskin, men jag tror att den kan prestera bättre, men hela kitet kostade ung 300000 med sub, högt, och Krell prylarna, och för dom pengarna vart jag inte alls övertygad. Vacker?? Inget slår en genomskinlig plastfilm ala MartinLogan heller  |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 02:43:46
|
Jag var också där nästan 2timmar idag. Jag måste säga att dom är väldigt spelglada och det är roligt att lysna på dom. Men det saknas luft mm. Transient svaret i mellanregistret är bland det bästa jag hört kan konkurera med Revels dyraste grejer på den punkten, IMO. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 12:02:58
|
Jag vill tillägga att lysningen kan ytterligare belägg förmin uppfattning att Audio Artistry Dvorak är den bästa högtalaren under 100.000:-. Den har nästan allt. Fantastisk upplösning,stor o luftig ljudbild, precis ljudbild där instrument kan placers exakt, ljudet släpper från högtalarna, kan spel med ett högt realistisk ljudtryck utan förvrängning m m. Synd att denna högtalare är så okänd i Sverige!
|
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 13:23:11
|
| Och AA kommer med nya modeller snart som tar över efter dvorak. Kan bara tillägga också att det är stor skillnad mellan de dvorak modeller som finns standard signature I och II |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:34:56
|
SMF har du hört alla tre modellerna personligen? Jag har Dvorak standard med signature filtret samt jag har haft under lång tid en Dvorak signature i mitt system. DEn senaste versionen har jag ej hört. Komer Dvoraks eftertädare att ligga under 100000:-?
Skillnaden var liten. Standardversionen var lite luftigare medan Signaturen spelade mer "rakt på". Vilken man föredrog var en smaksak. Min Dvorak är nu till salu för en i sammanhanget billig peng sedan jag köpt Audio Artristry Beethoven (en av världens bästa högtalare IMO) |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 07:12:40
|
Det måste vara en svår uppgift att ha ett biosystem stående i en butik och sedan köra hifi 2-kanal på det utan att göra om alltihop en stund innan seriös lyssning påbörjas. Undras om det går överhuvudtaget.....
Hur går det med ditt Krellsteg Ulf, är det moddat till svenska förhållanden än? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 09:52:42
|
Ulf!
Hur mycket skiljer mellan din Dvorak och din Beethoven. Jag har lyssnat på Mats Beethoven så jag har en aning om hur de låter men skulle bra gärna vilja lyssna till Dvorak.
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 12:01:44
|
Gurin Dvoraken är en mycket bra högtalare och Beethoven är lite bättre på nästan allt. Den har bättre "pondus" och kropp kring tonerna. Dvoraken har samma stora ljudbild och luftighet som den större högtalaren. När man kommer upp på de här nivåerna får man betala mycket för varje förbättring. Beethoven kostar ju 3 gånger så mycket som Dvoraken.
Sladd: Försäljarna påpekade särskilt hur bra anläggningen lät på 2 kanal.Är det verkligen så att om man har en högkvalite surroundanläggning som denna måste man varje gång man lyssnar på 2 kanal ändra uppställningen? Låter jobbigt Sladd! Efter att ha stångat pannan blodig mot Krell Sverige (audionord) och Krell USA vilka stödde kraven på obligatoriskt krav på köp av försäkring för 20.000:- för att Audionord skulle bygga om till 230 volt (plus ombyggnad 5000kronor) köpte jag en begagnad Rowland 8TiHC från USA. Den är fantastisk bra och jag är mycket nöjd och konverteringen till 230V kostade 1000kronor.
|
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 14:04:30
|
Hmmm ...ulf.
Du skrev.. *Den är fantastisk bra och jag är mycket nöjd och konverteringen till 230V kostade 1000 kronor.*
Snacka om konverterings-prisskillnad (24 000:-).
Med bla Internet och det faktum att vi rör oss mera *World Wide* idag så löser nog kunderna sakerna själva om det blir för absurda skillnader i pris. Sen går det alltid att motivera i absurdum för sin egen sak.
Kul att höra om dina högtalare...
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 16:20:06
|
Ulf:
Oj...
Det är möjligt det är jobbigt att ändra från biosystem till seriös 2-kanallyssning men jag har aldrig hört något system där det går att skifta rätt av.
jag är också ganska säker på att demonstratören från Audionord inte uttryckte sig som du menar. han sa förmodligen att högtalarna lämpade sig utmärkt för seriös 2-kanallyssning också. Inte att "nu är det uppställt för att låta lika bra oavsett vilket läge vi kör på här i rummet"....
Angående Krellförstärkare och kostnader för konvertering etc så är det samma där. Denna debatt var uppe för ett antal månader sedan och den som är bäst lämpad att möta denna skeva bild av 1 tusing kontra 25 är väl Björn men jag vet inte om han är intresserad.
Det var dock ingen "försäkring" man var tvungen att lösa utan man fick ett garantiåtagande för 10% av maskinens nypris som i slutändan gjorde maskinen "som köpt i Sverige" med full garanti. En ganska okey deal som skulle gjort maskinen mycket billigare för kunden och dessutom helt utan risk.
Skillnaden på en Krell och en Rowland vet jag inte så mycket om. En del förstärkare är väldigt enkla att konvertera med en omkoppling eller flytt av en bygel. Har Rowland fullt reglerad nätdel? Omfattas maskinen nu av Svensk garanti?
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:06:36
|
Sladd har rätt... Som vanligt...??
Kombinera tung tvåkanalslyssning med tung hembio är att göra kompromisser. Jag har i min anläggning valt att optimera fronthögtalarna för tvåkanalslyssning, vilket innebär att när vi är många som ser på film så får de som sitter ute på sidorna lite sämre ljudbild från fronthögtalarna än om dom hade varit optimerade för hembio enbart.
Som vanligt är livet fullt av prioriteringar... |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:38:22
|
Pjotre,
Men det är väl bara dom som sitter ute på sidorna? Kan den som sitter i mitten få en bättre bioåtergivning med en annan uppställning än den som är optimerad för 2-kanal? |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 08:42:04
|
Terminator,
Njaeee... Jag har ju valt att optimera min placering av fronthögtalarna för 2 kanals vilket innebär att jag vinklat in dem rätt kraftigt. Skulle jag optimera placeringen för hembion i stället skulle jag haft den spelandes mer rakt ut i rummet då centerhögtalarnen hjälper ljudbilden i hembiosammanhang.
Ska du på en demo få ett "fräckt" hembioljud så spelar du alla frontarna rakt fram då får du störst ljudbild för bio men absolut inte optimerat för 2 kanalslyssning. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 10:41:59
|
pjotre och sladd.....
Jag vet inte om ni var på refference, men det låter inte så iaf.
Högtalarna tycker jag såg ut att stå precis som man brukar ställa ett system till 2kanal och ja, dom var invinklade. Jag hade mycket väl kunnat ha dom så till 2kanal det såg iaf rimmligt ut.
Jag tror inte att det var något fel alls på placeringen därimot så svalde deras golv basen rätt så hårt då det var uppbyggt ca 1meter ovanför marken.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2003/03/09 10:42:45 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 12:07:23
|
Jag var inte på reference det är riktigt men jag har pratat med Björn som var där. Att du tyckte det såg "rimligt" ut må ju vara hänt. Lyssna en gång när Björn får trolla med ett rum och bara skall köra 2-kanal för få personer åt gången. Det ser också "rimligt" ut. Den ljudbilden hänger nog bra ihop oavsett vad han ställer upp är min erfarenhet. Flytta så högtalarna 7 cm - SER lika rimligt ut - och ljudet brakar ihop helt.....
Fast spörsmålet är ju egentligen stendött då han inte sa så som påstods i ett tidigare inlägg. Pjotre och jag har samma erfarenhet i den principiella frågan, dvs bio och 2-kanal är mycket svårt att få till med exakt samma uppställning på en anläggning i ett normalstort rum. Det blir alltid en kompromiss där båda eller en av sidorna får lida.
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 12:29:19
|
Sladd...
Vi var bara 2st där (jag och nicklas nord). Vi var där på fredagen och fick välja vad vi ville lysna på.
Säkert att det går att få bättre men jag tror det var helt ok att lyssna på och inte alls sämre än man får i någon annan affär, snarare bättre. Jag tror med att om man inte gillade karaktären på högtalarna där så tror jag inte att placering kommer att ändra så att man helt plötligt tycker det är världens bästa högtalare.
Jag tror inte heller man har tid att i en affär få allt att stämma men det är ju vad man får om man lyssnar i affär eller på en mässa.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 13:58:56
|
Få högtalare har väl blivit så omdebatterade innan man själv ens hunnit lyssna på dom ordentligt. Nyfikenheten bara stiger...
 |
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 01:01:18
|
DEt var inte Björn som jag talade med vid 2 kanalslyssningen (han var tillfälligt inte där) och jag har inte heller påstått att det var han, utan det var någon från butiken. Karaktären på ljudet som jag beskev den ovan var f.ö lika vid de musikDVD som spelades. Jag tyckte helt enkelt inte ljudet var bra. Vad det berodde på är ju alltid svårt att förklara.Kanske uppställningen,kanske rummet eller så är det bara att Audio artistry högtalarna har en helt annan ljudkaraktär som jag anser svårslagen. Det är bara synd att inte fler får höra dessa högtalare.
Jag tog inte upp den frågan om Krell konverteringen utan det var Du Sladd som frågade hur det hade gått. Jag kan bara upprepa att det är OK med försäkring/garanti för 20.000:- om man får göra valet SJÄLV att ha eller inte han den. Varför man inte själv får göra detta val fick jag inget riktigt svar på varken från Audionord eller Krell USA. DEn Krell modell jag var intresserad av ( beg 700cx) har nu ett år sernare fallit i pris från 225´ till 125´ på Esoterisk i Uppsala. Jag kanske hade köpt den om inte Rowlanden kom emellan. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 01:06:49
|
| Timbre vad är det för elektronik på bilden där?? snyggt som få var det |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 08:42:20
|
Ulf:
Det är alltid bra att sprida ljus över situationer som annars av ganska många kan uppfattas felaktigt eller möjligtvis som obegripligheter.
Lycka till med försäljningen av dina begagnade Dvorak. |
 |
|
| |
Topic  |
|