HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Metallica
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:58:17  Show Profile Send fredde a Private Message
Metallicas svarta album tycker jag är en utmärkt skiva att testa system med. Låter den illa är det nåt som är fel. Så har det i allafall varit för mig. Dessutom är musiken så himla bra!

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:08:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag brukar också använda den pga den är en av mina favoskivor.
Den låter lite vasst men annars är det rätt sjyst ljud ändå.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:12:59  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Jag brukar också använda den pga den är en av mina favoskivor.
Den låter lite vasst men annars är det rätt sjyst ljud ändå.

Den skall inte låta vasst. Det är en riktigt bra inspelning efter mina erfarenheter.

Edited by - fredde on 2003/03/06 17:15:59
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:31:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har alltid tyckt att den låter vasst.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/06 :  18:29:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Även uppföljande plattan "Load" funkar fint som testskiva! Har haft med den ett par gånger när jag demat CD-spelare, många CD-spelare avslöjar sig snabbt om de grötar ihop inledningen av "Ain't my bitch"...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  19:09:53  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Även uppföljande plattan "Load" funkar fint som testskiva! Har haft med den ett par gånger när jag demat CD-spelare, många CD-spelare avslöjar sig snabbt om de grötar ihop inledningen av "Ain't my bitch"...

Ok! Skall prova den. Har inte spelat den skivan på åratal. Den har liksom glömts bort av någon anledning.
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/14 :  15:30:11  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Håller med Chrille. Även om den allmänna kvaliteten på den svarta skivan är bra så tycker jag att James röst på Nothing else matters är lite väl hård.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:29:21  Show Profile Send srv a Private Message
Hm, håller inte alls med. Load däremot, tycker jag låter bättre. Menar ni att även trummorna låter bra på svarta? Det är ett bra LJUDTRYCK, men för övrigt tycker jag att ljudet är åt det usla hållet på svarta. Trummisen tar ju i som om det vore sista gången han får trumma i livet. Bra på konsert kanske, men att i en inspelningsstudio slå så hårt, är naivt och oproffsit! För mig är denna platta en av de större besvikelserna när der gäller ljudkvalité.
Mvh, SRV

Texas Flood........

Edited by - srv on 2003/03/14 19:34:55
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:45:14  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tycker ljudkvalitén på den svarta inte alls är speciellt bra. Om man ska kräma på för att se vad anläggningen klarar så kanske den svarta är bra att använda sig av. Men jag tycker den är överproducerad. Jag har förresten en film där man ser Metallica spela in skivan. Det tog en jäkligt lång tid att göra den och alla i bandet ville att deras respektive instrument skulle få större plats i ljudbilden. Tyvärr så blev alltihop en kompromiss så att allt blev en enda röra!

Det jag vill komma till är att ljudbilden är platt som en pannkaka. Jag har lyssnat på flera anläggningar och hela tiden med samma resultat. Det finns inget djup i ljudbliden.

Musiken är likförbannat ändå bra
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:13:29  Show Profile Send ayayay a Private Message
Metallicas "svarta" är ett underbart allster

S&M är inte helt fel heller, det handlar ju om en känsla och en närvaro i musiken, inte enbart inspelning (dock till stor del).

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:34:40  Show Profile Send dole a Private Message
Jag fick tag i en USA press på Black album den låter lite bättre en de som är pressade på andra platser.
Men cymbalerna är vassa tycker jag. Annars ganska ok skiva.
Men James skulle låta bli att försöka sjunga snyggt.
På de gamla skivorna är han inte någon bra sångare, men låter kaxig som f*n

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/21 :  08:02:30  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag älskar Metallica men håller med tex Merkurius ljudkvalitén är inte speciellt bra på svarta albumet, men det kvittar för mig bara att kräma på njuta ändå. Load och Reload är inte så himla bra heller inte på LP åtminstone, nu kanske det beror på att jag inte har så bra vinylsvarv. Jag har inte hört de plattorna på någon riktigt bra svarv, synpunkter på de albumen på vinyl någon?

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000