| Author |
Topic  |
|
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 11:24:54
|
De flesta skivbolagen ger ut samlingsalbum av olika genrer som enligt min erfarenhet i många fall ger en bra bild av vad som finns till buds. Många, eller de flesta, är naturligtvis en slags promotionsutgåvor så att man lättare kan botanisera bland urvalet för att söka vidare bland det man själv tycker är intressant. En hel del av dessa har dessutom ett pris som de flesta av oss kan betala utan att det svider i plånboken. För att komma till saken vore det kanske intressant att dela med oss av de samlingar av olika genrer som man själv känner till så att man om möjligt kan vidga sina vyer på ett intressant sätt.
Några tips från mig är: "Selected signs" från ECM´s årsproduktioner (utges varje år)
"Global magic" från ACT som presenterar en samling av etno-jazz eller världs-jazz om man så vill.
"10 magic years" som även den utges av ACT ger en bild av deras bästa jazzproduktioner mellan 1992-2002
"The best of Stunt records" som utges årsvis av det Scandinaviska bolaget "Sundance" (Jazz) men bolaget ger även ut en hel del annan musik.
"Love ballads late night jazz" från Telarc.
"The complete Gershwin songbooks" från Verve som innehåller 3 cd skivor som spänner över ett mkt stort tidsperspektiv.
Något annat intressant med många samlingar som jag stött på är att det ofta följer med väldigt bra beskrivningar av både artister och sortiment. Ljudbilden på mina tips är mkt bra vilket jag anser vara väsentligt.
Med hopp om många bra tips från alla möjliga genrer/Struts |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 14:04:12
|
Tack för tips!
Den enda jag varit kontakt med är Telarc samplingsplattan. Bra skiva! Den skapade ett villha begär. Framförallt Jacques Loussier (trio) framförande av Gymnopedie nr 1, grymt milt sagt!
Då e det bara att hålla koll efter de andra.
Det finns ett par skivor i serien: "A twist of". Man hyllar där kända musiker. Ena är en hyllning till Jobim (Carlos Antonio) och den andra till Marley (Bob). De heter alltså A twist of Jobim respektive A twist of Marley. Det är många välkända artiser som sjunger och spelar på dessa skivor. Trevlig musik! Nu var det ju inte detta du sökte tips på heller, sorry för det. Andra fyller säker på, hoppas jag.
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2003/03/12 15:03:20 |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 17:11:01
|
| Köpte några samlingscd´n i Holland från "The north sea jazz festival" i Haag, bra inblick i deras utbud från olika år. |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:22:04
|
Vill ge ytterligare ett tips på en bra samlingscd som är utgiven av Amigo musik AB som heter "Warm & tender" som är just så som titeln anger. Cd´n innehåller gammal och mycket cool jazz som jag skulle tro kan tilltala de flesta och om man vill "upptäcka" cool jazz så är den en ypperlig inkörsport, och billig dessutom,. Kenny Dorham, Miles Davis, Chet Baker, Sonny Rollins, John Coltrane, Bill Evans, Cannonball Adderly, Wes Montgomery, Red Garland och Thelonius Monk är alla representerade tillsammans med sina väldigt trevliga kompgrupper. Kan vara en cd som passar utmärkt till sen efterfest eller varför inte som bakgrundsmusik på en middag med tända ljus. struts
|
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|