HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musiksmak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:11:08  Show Profile Send fredde a Private Message
Kanske är på fel forum men jag undrar vad ni har för musiksmak?

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/06 :  22:27:00  Show Profile Send ekman a Private Message
allätare? förutom värsta radioskräpet

har en liten förkärlek till duktiga kvinnliga vokalister och akustisk musik =)
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:57:10  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Bred,
med en viss förkärlek för proggresiv rock med rötter i 70-talet. (Spock´s Beard går alltså bra!)

PinkFloyd; PaulSimon; Beatles; Toto; RogerWaters; RoxyMusic; Sky; OscarPetersonTrio; WeatherReport; NielYoung; SanneSalomonsen; Arena; Vivaldi; Styx; RollingStones; Mecca; Giant; Mozart; DeepPurple, GentleGiant; mm

Gillar INTE slätstruken hissmusik: NorahJones; SophieZelmani; MarkKnopfler; mm

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/03/07 :  08:08:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar bra musik, tycker sämre om dålig musik, och hatar dansbandsmusik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:52:45  Show Profile Send jarade a Private Message
Cool fråga!

Hmmmm....
Klassiskt,musikal/world, hiphop/rn´b, techno/trance och extrem metal.
Det sistnämnda gör sig dock så jxxxa dåligt i audiofilsammanhang.
Iallafall i 90% av fallen =)

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:54:30  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Stora passionen är melodiskt komplicerad musik, JS Bach med andra ord. Lyssnar gärna på klassiskt och då med fördel på barock och renässans. Vidare även mycket progressiv rock, flamenco, lite blues och jazz, folkmusik... osv... Så länge det är bra musiker som framför bra musik (hur nu det definieras) så är det en fröjd att lyssna på. Genomkommersialiserat (staving?) skräp ger jag inte mycket för, dvs så kallade "artister" som har en eller flera producenter och enbart "musicerar" för att synas och tjäna stålar... Det finns alldeles för mycket sån skit... Riktigt bra artister producerar sina egna alster... Hur skulle det se ut om avbildande konstnärer konsulterade en "producent" varje gång de skulle ställa ut ett föremål? Ganska likriktat skulle bli mitt svar...

/GeorG

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:55:54  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med jojje =) ut med alla artister som inte kan sjunga, skriva eller spela själva =)
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:31:08  Show Profile Send K-man a Private Message
Björn-Ola! Klockrent!!!!! Helt min linje!

Kan inte komma på ngn musikstil/genre som jag inte gillar...utöver dansbanden..... annars går det mesta ned med njutning om det bara leveraras bra...inte för radiovänligt...

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/03/07 14:32:20
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:59:12  Show Profile Send pontus a Private Message
En genre som det talas för lite om är Countryn, vilken får sägas ingå i min musiksmak. Och då inte dansband-countryn (som t ex Garth Brooks) utan snarare kvalitetscountry som Hank Williams Sr., J. Cash osv
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:19:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag tycker mycket om singer/songwriter prylar. Dvs enkla arrangemang och stillsam musik. Till exempel Kristofer Åström, Christian Kjellvander, Bob Dylan, Ed Harcourt. Med mera.

Även progressiv dansmusik som tar avstamp i jazz/funk/latin är trevligt. Kolla in p3 dans och p3 klubb för definition av det begreppet.

Men annars så tycker jag nog att Björn-Ola var klockren i sin formulering.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:37:17  Show Profile Send tompa a Private Message
fredde! Ju äldre jag blir, desto mer vidsynt tror jag mig bli...
Idag kan jag erkänna att även Sven-Ingvars och Dolly Parton gör bra musik, även om jag inte älska den.
Frågan är om vidsyntheten ersätter nyfikenheten, jag vet inte. Jag tror mig vara lika nyfiken på alla möjliga sorters musik än idag.

Favoriter: Duke Ellington, Gustav Mahler, Giacomo Puccini, Lars Gullin, Monica Zetterlund, Eric Clapton, Frederic Chopin, Giuseppe Verdi, J S Bach, Eric Dolphy, Edgar Varèse, Lee Morgan, Jannis Ian, Dimitra Iannis, Allan Pettersson, Allan Edwall (sjungande egna visor) m fl. Hur man nu får ihop detta?

tompa

Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  02:12:15  Show Profile Send emp a Private Message
allt som svänger.... :) (turntablism, death/thrashmetal, hårdrock, electro, etc)
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:04:10  Show Profile Send Mattias a Private Message
Gillar en massa olika musik, det mesta egentligen utom hårdrock, mordern musik såsom hipphopp. Listmusiken & mainstream likadant är urk!

Några gengrer som går i spelarn: jazz, klassiskt, blues, lite country, visa, och "folklik" musik. Är sån musikjagare. Musik e livet
Har hört på omvägar att tidgare grannar inte blev klok på mig

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/03/08 13:23:11
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:52:51  Show Profile Send Klenkar a Private Message
senast inköpta!
Entombed - Morning Star
Meshuggah - Nothing
Paradise Lost - Symbol Of Life
Haunted - One Kill Wonder
Hayes Isaac - Xl/best Of
Accept - Restless & Wild
Metallica - Ride The Lightning
Metallica - Master Of Puppets
Hatebreed - Perserverance
Mc 5 - Kick Out The Jams
Foo Fighters - Nothing Left To Lose
At The Gates - Slaughter Of The Soul
Monster Magnet - Powertrip
Radiohead - Amnesiac
Arie India - Voyage To India
Fugees - The Score
Chao Manu - Proxima Extacion Esperanza
Faith No More - King For A Day

endel är omköp andra är helt oprovade!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:12:48  Show Profile Send SPe a Private Message
I princip allt utom dansband och hiphop. Det varierat ju lite med tiden, man har ju haft mer extrema punk, hårdrock och reggae perioder i ungdomen på 70 o 80 talet men som tur är så har man lugnat ner sig lite. Nu lyssnar jag på det mesta beroende på humör. Mest melodisk rock, blues, trash, 70 tal och en del klassiskt. Favoriter just nu Seven Mary Three, Pink Floyd, Deep Purple, Beatles, TJW, Rammstein, Metallica, Creedens, Virgin Steele, Mozart, Mahler, Grieg, Tchaikovsky. Har inte haft den stora glädjen att upptäcka jazzen än så länge mer än väldigt ytligt, men det hinner jag med senare

Ett tipps: Deep Purple Made in Japan på Ginza för 35 SEK i senaste katalogen.
Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:17:51  Show Profile Send SPe a Private Message
Btw Fredde, vad lyssnar du på själv
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/03/09 :  10:03:18  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Jag lyssnar till det mesta, förutom då mainstream-pop-trams-tjäna-så-mycket-som-möjligt-under-kortast-möjliga-tid-för-att-sedan-byta-till-annan-artist-men-ha-samma-låtskrivare-och-stil-musik Lyssnar man bara på viss sorts musik så missar man så jevulskt mycket annat bra. Och det vill man ju inte, eller??
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4551 Posts

Posted - 2003/03/09 :  13:24:51  Show Profile Send jari a Private Message
Hej.
Äter väl det mesta,utom skit.
Vad som snurrar för tillfället:
Ronnie Lane
Rammstein
Cactus
Anne-Dorte Michelsen
The Who
Pink Floyd
David Johansen
Kevin Coyne
John Holm
Duane Allman
Dr Feelgood
Tina Turner
o.s.v
P.s,köp inget på rekommendation utan att ha
lyssnat på det själv.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/09 :  20:37:10  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har en ganska stor bredd på min musiksmak.
Lyssnar dock mest ganska melodisk musik. Blues har blivit mer och mer viktigare genom åren. Även jazz i viss mån går bra. Inte bara för svårt …
Zydeco, cajun,ska samt reggae är coolt. Men också laid back musik.
En lite mindre känd grupp som jag tycker om heter: Penguin Cafe Orchestra.
Sen gillar jag också mycket New Age musik, typ: Kitaro, Deuter etc.
Gammal hederlig hårdrock är alltid bra. Det finns nästan hur mycket bra musik som helst. Det gäller bara att upptäcka dem!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/09 :  21:17:12  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Citat: Cool fråga!

Hmmmm....
Klassiskt,musikal/world, hiphop/rn´b, techno/trance och extrem metal.
Det sistnämnda gör sig dock så jxxxa dåligt i audiofilsammanhang.
Iallafall i 90% av fallen =) Slut citat.

Det beror nog på att 90% av dagens hi-fi system inte klarar av all den information som heavy metal innehåller. " Det är lättare att jonglera med tre bollar än nio stycken av olika storlek och form dessutom."

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:06:56  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Lyssnar på det mesta faktiskt, men mest på metal av olika slag. För närvarande mycket på tidig norsk black metal (ingen höjdare ljudmässigt!) och mycket folkmusik såsom Bäsk, Hedningarna, Väsen osv. Stora passionen ligger dock där dessa båda genrer möts (läs Otyg, Storm, Hoven Droven) och åt vikinghållet med Moonsorrow, Thyrfing och Mithotyn i spetsen.
Annars säger jag inte nej till särdeles mycket, vare sig klassiskt eller country (inte ens dansband), utom HipHop/Rap och mycket av listmusiken.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:14:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
imaster, Hoven Droven äger hårt! Härligt att det finns andra här på forumet som insett det också.

Otyg och Storm har jag inte hört något med/om, vad är det för karaktär på deras musik?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:16:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag lyssnar på lite allt möjligt men är kräsen då jag köper skivor. Jag samlar genrevis och söker då reda på det bästa ur varje genre.

Nu är det mycket klassiskt barock och renässans, samtidigt pågår ett techno/electronica-projekt och emellanåt när det är skivmässa blir det lite 70-tals progressiv rock eller hårdrock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:34:42  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Har faktiskt inte hört jättemycket med Hoven Droven, jagar skivor med dem just nu men det jag hört är grymt!

Otyg spelar svensk folkmusik i hårdrocksversion, svårt att förklara, läs mina recensioner av deras skivor på: http://www.metalprovider.com/lunarhypnosis/
Kanske blir lättare att fatta då... =)

Storm är Satyr (från Satyricon) och Fenriz (Darkthrone) som bestämde sig för att göra klassiska norska folkvisor i hårdrocksversion. De släppte en skiva, Nordavind, och den är grymt bra! Ta å kolla det!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/12 :  21:12:48  Show Profile Send DasIch a Private Message
Förvisso kallar jag mig för synthare, men faktum är att jag inte lyckats kategorisera min musiksmak.

För den som vill bli klokare, här är några av mina favoritband i alla fall:

Rush, Sisters of Mercy, Depeceh Mode, Project Pitchfork, Kraftwerk, Billy Idol, Nightwish, Leonard Cohen, Das Ich, The Cure, Simon and Garfunkle....

Objektivist
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:34:26  Show Profile Send aolite a Private Message
Det blir mest norsk svartmetall. Kanske inte har något med HiFi att göra...

//aolite
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000